عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه استفاده از مواد اولیه تاریخ مصرف‌ گذشته در تولید دارو خلاف قانون است، گفت: بدون شک در صورت صحت این خبر، کمیسیون بهداشت واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

سلامت نیوز: عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه استفاده از مواد اولیه تاریخ مصرف‌ گذشته در تولید دارو خلاف قانون است، گفت: بدون شک در صورت صحت این خبر، کمیسیون بهداشت واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، درباره استفاده از مواد اولیه تاریخ مصرف‌ گذشته در تولید دارو با تایید وزارت بهداشت، افزود: بعید است چنین اقدامی صحت داشته باشد زیرا از نظر علمی این اقدام بسیار خطرناک است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیش از 95 درصد مواد اولیه دارویی دنیا از هند و چین به کشور وارد می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه مواد اولیه دارویی در چین و هند ساخته می‌شود لذا این دو کشور از زمان انقضای داروها مطلع هستند و بر اساس آن تاریخ انقضا را روی داروها درج می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی نیز برای سازنده‌های دارو، رعایت تاریخ انقضا را تعریف کرده است، یادآور شد:‌ یک سیاست کلی در این موضوع حاکم است و آن اینکه استفاده از مواد اولیه تاریخ مصرف گذشته ممنوع است، در چنین شرایطی اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد به طور حتم با واکنش شدید کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مواجه خواهد شد.

خضری تاکید کرد: بدون‌شک استفاده از مواد اولیه تاری مصرف گذشته در تولید دارو در همه جای دنیا خلاف قانون است و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد دستگاه‌های نظارتی باید به آن پاسخ دهند.

وی یادآور شد: هر دارویی زمانی که وارد بدن می‌شود در کبد انسان مورد سوخت و ساز قرار می‌گیرد و درنهایت در کلیه دفع می‌شود که این نشان می‌دهد در صورت استفاده داروی تاریخ گذشته ابتدا این دو عضو آسیب می‌بیند و خطرات زیادی را برای انسان به جای می‌گذارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر این موضوع به کمیسیون بهداشت ارسال شود حتما آن را پیگیری خواهیم کرد.

لازم به ذکر است طی روزهای اخیر رئیس انجمن علمی داروسازان ایران اعلام کرد که بسیاری از شرکت‌ها مواد اولیه تاریخ مصرف گذشته را به آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت داروی وزارت بهداشت می‌دهند و اگر در زمان بررسی مشاهده کنند که دارو همچنان بعد از تاریخ انقضا قدرت اثر خود را حفظ کرده اجازه ورود این ماده را به چرخه تولید دارو می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha