عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف استامینوفن با احتمال خطر بروز علائم آسم همراه است.

دکتر میترا ذولفقاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: آخرین تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که مصرف استامینوفن در سال اول تولد با احتمال بروز علائم آسم در کودکان شش تا هفت ساله همراه است.

وی گفت: طبق این تحقیق که توسط انجمن آسم و آلرژی (ISAAC) صورت گرفت، مشخص شد که ارتباط معنی داری بین استفاده از استامینوفن و بروز واکنش‌های آلرژی و اگزما در سنین خردسالی وجود دارد.

دکتر ذوالفقاری تصریح کرد: بر اساس همین تحقیق مصرف استامینوفن در سنین بالای 40 سال نیز خطر بروز علائم آسم را افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف بی رویه و درازمدت استامینوفن موجب اختلال در عملکرد کلیه‌ها و همچنین از کار افتادگی کلیه می شود که بر اساس آمار جهانی از 28 به 55 درصد افزایش یافته است.

دکتر ذوالفقاری با اعلام اینکه مصرف داروهایی همچون استامینوفن نباید به صورت خود تجویزی باشد افزود: متأسفانه مصرف خودسرانه دارو به خصوص استامینوفن بدون مشورت با پزشک به صورت یک فرهنگ درآمده است که این امر موجبات بروز چنین واکنش‌های آلرژیک را فراهم می‌كند.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم با اطلاع رسانی صحیح در زمینه نحوه مصرف داروها و عدم مصرف خودسرانه شاهد پیشگیری و کاهش علائم آسم باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha