دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 132838

ورزش در دوران بارداری هم برای مادر و هم جنین مفید است و فواید آن تا تمام عمر با آن ها می ماند.

سلامت نیوز:  ورزش در دوران بارداری هم برای مادر و هم جنین مفید است و فواید آن تا تمام عمر با آن ها می ماند.

از جمله این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد:


وزن کمتری اضافه می کنید

نتایج تحقیقات نشان می دهد، زنان باردار فعال نسبت به زنان بارداری که تحرک ندارند، تقریباً ۳ و نیم کیلوگرم کمتر وزن اضافه می کنند.

زایمان آسان تر خواهد بود

سلامت بدن و سیستم قلبی عروقی، روند وضع حمل را آسان تر می کند. همچنین نتیجه یک بررسی نشان می دهد، زنان بارداری که قبل از زایمان به طور منظم به ایروبیک می پردازند نسبت به زنان بارداری که هیچ تحرکی ندارند، در زمان زایمان ۵۸ درصد کمتر به مصرف مسکن نیاز پیدا می کنند.

احتمال دیابت بارداری تا ۲۷ درصد کاهش می یابد

فشار خون بالا در زمان بارداری، فرد را در معرض خطر دیابت نوع دو پس از زایمان قرار می دهد. همچنین احتمال زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن بالا افزایش می یابد. ژنتیک و سن نقش چشمگیری در این زمینه دارد. ورزش کردن می تواند مانع از نیاز به مصرف انسولین و داروهای دیگر شود.

خلق و خوی بهتری پیدا می کنید

زنان باردار فعال نسبت به زنان باردار غیرفعال، در طول دوره بارداری خلق و خوی بهتری دارند.

کمتر دچار کمر درد می شوید

تقریباً دو سوم زنان باردار دچار درد کمر می شوند اما ایروبیک در آب، یوگا و ورزش های لگنی می تواند این درد را تسکین دهد. ورزش به ویژه در نیمه دوم بارداری بسیار مفید است.

کمتر دچار یبوست می شوید

در دوره بارداری، روده به علت بالا بودن میزان پروژسترون و رحم در حال رشد، دچار گرفتگی می شود. اما انجام ورزش همراه با رژیم غذایی پرفیبر، سیستم گوارشی را فعال می کند.

انرژی بیشتری پیدا می کنید

در ایام بارداری برای کسب انرژی بیشتر کافی است پیاده روی ۱۰ دقیقه ای کنید.

به احتمال زیاد نوزاد باریک اندام به دنیا می آورید

نوزادانی که با چربی اضافه به دنیا می آیند، به طور چشمگیری با احتمال خطر اضافه وزن روبه رو هستند. نوزادانی که وزن اضافه دارند و مادرانشان دیابت بارداری داشته اند، در سال های آینده بیشتر به دیابت مستعدند.

انعطاف پذیری مفصل

تولید نوعی هورمون که مفصل های لگن را برای زایمان آماده و بقیه مفصل ها را نیز آرام می کند با انجام ورزش افزایش می یابد. به ویژه با انجام دادن ورزش های نرم کششی از جمله حرکت های یوگا قبل از زایمان.

احتمال نیاز به سزارین را کاهش می دهد

زنان باردار ورزشکار ۷۵ درصد کمتر نیاز به زایمان فورسپس (به کمک لوازم پزشکی )، ۵۵ درصد کمتر به برش جراحی و ۴ برابر کمتر به سزارین نیاز پیدا می کنند.

در میانسالی سالم تر خواهید بود

تحقیق ۲۰ ساله در خصوص وضعیت زنان پس از زایمان نشان می دهد، افرادی که در طول زایمان ورزش می کنند نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند می توانند در میانسالی سریع تر بدوند و به مدت طولانی تر ورزش کنند.

مدت زایمان کوتاه تری دارید

نتیجه یک بررسی نشان می دهد زنان بارداری که ورزش می کنند، ۲ ساعت کمتر مراحل پر درد زایمان را پشت سر می گذارند.

کمتر دچار ورم پا می شوید

در زمان بارداری، بدن مایعات کمتری را حفظ می کند و رحم در حال رشد، روی رگ ها فشار وارد می کند. ورزش، با بهبود جریان خون، ورم را کاهش می دهد.

کمتر دچار حالت تهوع صبحگاهی می شوید

اگر چه حالت تهوع در دوره بارداری مانع از ورزش کردن اغلب زنان می شود اما باید دانست که ورزش این حالت را کاهش می دهد.

کودک باهوش به دنیا می آورید

نتایج تحقیقات نشان می دهد ۲۰ ساله هایی که در دوره جنینی دررحم مادر در معرض ورزش قرار گرفتند، نسبت به همسالان خود که مادرانشان ورزش نمی کردند، عملکرد بهتری دارند.

پس از زایمان سریع تر به زندگی عادی برمی گردید

در مقایسه با زنانی که در دوران بارداری فعالیت جسمی ندارند، افرادی که ورزش می کنند راحت تر و سریع تر به زندگی عادی برمی گردند.

سیستم ایمنی را سالم نگه می دارد

ورزش متعادل مانند پیاده روی خطرسرماخوردگی را به نصف کاهش می دهد. این در مورد زنانی که در دوره بارداری به ورزش می پردازند، مشهودتر است.

کمتر دچار افسردگی پیش از زایمان می شوید

این مورد به ویژه با انجام ورزش در هوای آزاد صحت دارد. تقریباً ۱۲ تا ۲۰ درصد زنان باردار دچار افسردگی می شوند که با کم تحرکی ارتباط دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha