مدیرکل امور دانشجویی وزارت علوم با اشاره به کمبود بودجه رفاهی وزارتخانه گفت: در بحث‌های رفاهی و بودجه‌ای مشکلات زیادی وجود دارد. مباحث دانشجویی که شامل تغذیه، اسکان و غیره دانشجویان می‌شود، بودجه کلانی را می‌طلبد که بودجه کنونی پاسخگوی آن نیست.

سلامت نیوز: مدیرکل امور دانشجویی وزارت علوم با اشاره به کمبود بودجه رفاهی وزارتخانه گفت: در بحث‌های رفاهی و بودجه‌ای مشکلات زیادی وجود دارد. مباحث دانشجویی که شامل تغذیه، اسکان و غیره دانشجویان می‌شود، بودجه کلانی را می‌طلبد که بودجه کنونی پاسخگوی آن نیست.

دکتر صمد حاج‌جباری در گفت‌گو با ایسنا از کسری بودجه بیش از هزار میلیارد تومانی در بخش تغذیه خبر داد و گفت: از نظر ما تغذیه دانشجویان باید علمی شود و شرایط رشد، میزان کالری، تحرک و سوخت و ساز و ارزش غذایی دانشجویان مورد بررسی قرار بگیرد تا دانشجویان دچار مشکلاتی مانند سوء هاضمه نشوند.

وی با اشاره به بودجه‌ای که برای تغذیه دانشجویان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: غذایی که هزینه تمام شده آن برای دولت و وزارت علوم 5000 تومان است، با قیمت 800 تومان به دانشجویان ارائه می‌شود. یعنی 4200 تومان فاصله تا قیمت واقعی وجود دارد که آن را وزارت علوم و دولت تقبل می‌کند و این موضوع با توجه به افزایش جمعیت دانشجویی در سه الی 8 سال اخیر، هزینه زیادی برای دولت و وزارت علوم دارد.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت علوم به تعداد دانشجویان در حال تحصیل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو میلیون و 400 هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی که شامل دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی هم می‌شود در حال تحصیل هستند. در مورد دانشجویان ارشد باید گفت که حضور چند روزه این دانشجویان در دانشگاه دیده شده است، بنابراین آمار دقیقی از تعداد دانشجویان حاضر برای ارائه غذا به آنها وجود ندارد. تنها چیزی که مشخص است، تعداد مشخص دانشجویان خوابگاهی است که باید برای آن‌ها هم وعده ناهار و هم وعده شام تامین شود.

مقاومت دانشگاه ها در برابر نقل و انتقال دانشجویان

دکتر حاج‌جباری در ادامه به مساله نقل و انتقالات دانشجویی اشاره کرد و گفت: نقل و انتقالات دانشجویان هم اکنون به صورت سامانه‌ای صورت می‌گیرد اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. برای مثال گذشته سطح همکاری دانشگاه‌ها در این مورد در سال گذشته نهایتا تا سطح 30 درصد بود، درصورتی که نقل و انتقالات دانشجویی هم به نفع دانشجویان و هم به نفع دانشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: این مساله از این نظر به نفع دانشجویان است که مشکل فرد برطرف شده و می‌تواند نزدیک به خانواده‌اش تحصیل کند. از طرف دیگر این مساله در بحث رفاهی، فرهنگی، تعلق نگرفتن خوابگاه، هزینه‌های مختلف و ... تاثیرگذار است.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت علوم با تاکید بر اینکه نقل‌و‌انتقالات دانشجویان به نفع دانشگاه‌ها هم است، در این مورد توضیح داد: دانشگاه‌ها بابت این جابه‌جایی شهریه دریافت می‌کنند و به نوعی برای آن‌ها درآمد محسوب می‌شود اما با این وجود معمولا دانشگاه‌ها با این مساله موافقت نمی‌کنند که می‌توان گفت میزان بالای تقاضا دانشجویان برای انتقال و ظرفیت محدود دانشگاه‌ها یکی از دلایل این مخالفت‌ها است. علاوه بر این دانشجویان انتظار دارند تا جایی که امکان دارد، میهمان بماند و این باعث می‌شود فرصت از دانشجویان دیگر گرفته شود.

تنها 10 درصد دانشجویان خارجی بورس هستند

دکتر حاج‌جباری در ادامه در مورد دانشجویان غیرایرانی اظهار کرد: ما می‌خواهیم در صحنه دیپلماسی علمی حضور داشته باشیم و این امر از طریق پذیرش دانشجویان غیرایرانی محقق می‌شود. در واقع رنکینگ دانشگاه‌ها در سطح جهان به این بستگی دارد که چند دانشجوی خارجی در آن دانشگاه تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: براساس برنامه پنجم توسعه باید سالی 5 هزار دانشجوی خارجی پذیرش کنیم. در حال حاضر تعداد دانشجویان غیرایرانی 20 هزار نفر است که این با برنامه پنجم تفاوت دارد و در جامعه علمی دنیا نشان دادیم که از توانمندی‌های زیادی برخورداریم.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت علوم ادامه داد: از طرف دیگر پذیرش دانشجوی غیرایرانی و تحصیل دانشجویان با هزینه خودشان نوعی درآمدزایی برای دانشگاه محسوب می‌شود. از 20 هزار نفر دانشجوی غیرایرانی، تنها 10 درصد آنها بورس هستند و بقیه با هزینه شخصی تحصیل می‌کنند.

دکتر حاج‌جباری با بیان اینکه 50 درصد دانشجویان غیرایرانی از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، گفت: تعدادی از دانشجویان غیرایرانی جزو اتباع کشور هستند و از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه‌ها می‌شوند. بقیه دانشجویان غیر ایرانی هم از طریق برگزاری این آزمون در چند کشور مانند تاجیکستان،‌افغانستان و... وارد دانشگاه‌های کشور می‌شوند.

دانشجویان بیمه درمان ایرانیان می شوند

وی در ادامه به بیمه دانشجویان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر باید صد درصد دانشجویان داخل کشور بیمه حوادث باشند. همچنین دانشجویانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند می‌توانند به دانشگاه خود درخواست بدهند تا دانشگاه آنها را بیمه کند و دفترچه بیمه در اختیار آن‌ها قرار دهد. این بیمه، بیمه درمانیان ایرانیان است که 50 درصد هزینه آن توسط دولت پرداخت شده و 50 درصد دیگر بین دانشجو و دانشگاه تقسیم می‌شود.

بیش از 90 درصد دانشگاه‌ها دارای شورای صنفی هستند

مدیرکل امور دانشجویی وزارت علوم به آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه ابلاغ شده است و جلساتی توسط معاونان مناطق هشت‌گانه دانشجویی در این مورد برگزار شده است. در آیین‌نامه‌ای که مربوط به دوره گذشته است، بیشتر به مساله خوابگاهی، رفاهی و دانشجویی پرداخته شده است، اما در آیین‌نامه جدید که اکثر دانشگاه‌ها آن را برگزار کردند، دانشجویان در مسائل مختلف مشارکت دارند و حقوق آن‌ها محترم شناخته شده است. در این آیین‌نامه هم دانشجو و هم اساتید متوجه خواهند شد دانشجویان از چه حقوقی برخوردار هستند.

دکتر حاج‌جباری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در برگزاری شورای صنفی مختار هستند، افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد دانشگاه‌ها دارای شورای صنفی هستند. البته شورای صنفی نباید در مسائل سیاسی ورود پیدا کند اما برخی از دانشجویان عضو شورای صنفی در مسائل سیاسی وارد شده و مصر به ادامه عملکرد هستند.

وی تاکید کرد: البته اکنون این امکان ایجاد شده است که دانشجویی که حتی عضو هیچ تشکلی نیست، قادر باشد به سیستم دانشگاه مراجعه کرده و مشکلاتش را از طریق ایمیل به مسوولان دانشگاه بیان کند تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت علوم در مورد آموزش اعضای شورای صنفی اظهار کرد: دبیران شورای صنفی دانشگاه‌های مختلف نشست سالانه دارند و در آن به مسائل مختلف می‌پردازند.

هیچ دانشگاهی اجازه اخراج مستقیم دانشجویان را ندارد

دکتر حاج‌جباری در ادامه به آیین‌نامه شورای انضباطی اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه شورای انضباطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما برای آن شیوه‌نامه‌ای در نظر گرفته شده است که در این شیوه‌نامه به صورت شفافی در مورد موارد آیین‌نامه توضیح داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه شیوه‌نامه آیین‌نامه شورای انضباطی تربیتی است، گفت: نحوه دیدگاه در این شیوه نامه تربیتی است. چارچوب قانونی آیین‌نامه انضباطی این اجازه را نمی‌دهد که به مسائل شخصی دانشجویان ورود پیدا کنیم بلکه طبق این آیین‌نامه باید فضای آرامی را برای دانشجویان فراهم کنیم و افرادی که باعث برهم خوردن این قاض می‌شوند را هدایت کنیم.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت علوم ادامه داد: به همین دلیل اکثر افرادی که به ما ارجاع می‌شوند به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها ارجاع می‌دهیم. در واقع روسای دانشگاه‌ها باید نقش پدر دانشجویان را در مسائل مختلف سیاسی و اخلاقی ایفا کنند و آن‌ها راهنمایی کنند.

دکتر حاج‌جباری با تاکید بر اینکه اخراج در آیین‌نامه انضباطی وجود ندارد، گفت: اخراج دانشجویان شرایطی دارد و افراد فقط با اجازه شورای انضباطی وزارت علوم اخراج خواهند شد. در واقع هیچ دانشگاهی اجازه اخراج مستقیم دانشجویان را ندارد و باید آیین دادرسی و مستندات پرونده از نظر قضایی ثابت شود.

برای احداث خوابگاه‌های دولتی موانع قانونی وجود دارد

وی در پایان به بحث رتبه‌بندی خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: رتبه‌بندی خوابگاه‌ها که در دستور صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بود در حال پیش‌روی است.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای احداث خوابگاه‌های دولتی موانع قانونی وجود دارد، اظهار کرد: هیچ بودجه‌ای برای ساخت خوابگاه‌های دولتی تخصیص داده نمی‌شود و برای ساخت یا نوسازی خوابگاه‌ها باید از توان بخش خصوصی و خیرین بهره ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha