مدیر عامل مرکز جمع آوری پلاسما در تهران گفت: سومین محموله پلاسمای جمع آوری شده در این مرکز برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما به کشور آلمان ارسال شد.

دکتر جهانبخش حاصلی در گفت و گو با ایرنا افزود: این محموله که حاوی شش هزار لیتر پلاسمای اهدایی هموطنان نوعدوست است از نظر سلامت و کیفیت ضمن تاییدیه های مراکز داخلی دارای تاییدیه "انیستیتو پل ارلیش"(مهم ترین انیستیتوی استاندارد اتحادیه اروپا) است.
وی اظهار داشت: از پلاسماهای ارسالی پس از پالایش و فرآوری، داروهای مورد نیاز بیماران خاص همچون فاکتورهای انعقادی، "ایمنوگلبولین" و "آلبومین" تولید شده و پس از ورود به کشور تحت ضوابط مربوطه در دسترس بیماران نیازمند قرار می گیرد.
وی افزود: نیاز کشور به پلاسما برای تهیه این داروها سالانه حداقل 700 هزار لیتر است و در سطح جهان سالانه بیش از 20 میلیون لیتر پلاسما جمع آوری می شود.
مدیرعامل مرکز جمع آوری پلاسما در تهران گفت: برای خرید داروهای مشتق از پلاسما سالانه ده ها میلیون دلار ارز از کشور خارج می شود.
حاصلی تصریح کرد: با توجه به اینکه جمع آوری پلاسما در کشور 35 درصد صرفه جویی ارزی را به همراه دارد، ارسال این محموله سبب حداقل 500 هزار یورو صرفه جویی ارزی برای کشور می شود.
وی افزود: از آنجا که راه اندازی پالایشگاه پلاسما در کشور زمانی مقرون به صرفه است که حداقل 250 هزار لیتر پلاسما در سال جمع آوری شود، این مهم در برنامه های آینده این مرکز پیش بینی شده است.
وی خاطر نشان کرد: این مرکز وابسته به تامین اجتماعی و تحت لیسانس شرکت "بیوتست" آلمان با مجوز وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با هدف تهیه داروهای مشتق از پلاسما، فعالیت خود را از اواسط سال 85 در تهران آغاز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha