رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران گفت: بیماری جدی نظام سلامت این است که فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی برای کسب درآمد و بقای خود در بازار آشفته پزشکی تجاری شده، با ایجاد نیازهای القایی برای بیماران سهم بیشتری از این بازار را برای خود می‌خواهند و مسئولان نیز به این چرخه معیوب دامن می زنند.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران گفت: بیماری جدی نظام سلامت این است که فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی برای کسب درآمد و بقای خود در بازار آشفته پزشکی تجاری شده، با ایجاد نیازهای القایی برای بیماران سهم بیشتری از این بازار را برای خود می‌خواهند و مسئولان نیز به این چرخه معیوب دامن می زنند.

فرید کرمی در گفت‌وگو با فارس گفت: شاید بتوان مهمترین نقص نظام سلامت ایران را «فقدان تولیت» نامید به این معنی که در حوزه‌های آموزش، درمان و بهداشت بدون هماهنگی با یکدیگر برنامه‌ها تدوین می‌شوند.

وی ادامه داد: بنابراین ممکن است اجرای یک برنامه در یک حوزه‌ اثری منفی در حوزه‌‌ای دیگر ایجاد کند و چنین تأثیرات منفی تعیین‌کننده سیاست‌های بعدی شده است. برای مثال سیاستگذران نظام سلامت تمرکز فعالیت خود را بر تربیت نیروی متخصص گذاشته‌اند و از قدیم فکر می کردند که با تربیت آنها این دانش‌آموختگان خود به خود بر سر جای خود قرار می‌گیرند و شکل دسترسی مردم به خدمات سلامت نیز حل خواهد شد.

کرمی گفت: نبود یک سیستم مشخص ارائه خدمات سلامت در کشور در کنار تربیت لجام گسیخته نیروی انسانی متخصص که به اصطلاح برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم و مورد نیاز کشور تربیت شدند وضعیتی را به وجود آورده است که متخصصی که برای حل مشکل دسترسی مردم به خدمات تربیت شده، سر از خیابان‌های بالای شهر تهران و کلانشهرها درآورده است.

رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران افزود: این نشانه‌های یک بیماری جدی نظام سلامت است که فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی برای کسب درآمد و بقای خود در بازار آشفته پزشکی تجاری شده، با ایجاد نیازهای القایی برای بیماران سهم بیشتری از این بازار را برای خود می‌خواهند و در این میان برخی از نهادهای وزارت بهداشت، نادانسته به این چرخه معیوب دامن زده و با تدوین دستورالعمل‌های رنگارنگ برای تأسیس مؤسسات پزشکی، برداشتن نظام سطح‌بندی خدمات، تربیت لجام گسیخته نیروی انسانی متخصص و فوق‌تخصص و... بستر مناسب را مهیا می‌کنند.

کرمی تصریح کرد: سایه سنگین آموزش پزشکی بر سیستم ارائه خدمات سلامت به اینجا ختم نمی‌شود، اینکه در کشور ما استاد PhD علوم پایه به دنبال تأسیس آزمایشگاه بالینی است و حاضر شده که محیط جذاب آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه را با آزمایشگاهی خصوصی در حومه شهر عوض کند همه از نشانه‌های جدی یک بیماری است.

وی گفت:  ریشه یابی این انحراف بزرگ در تاریخ پزشکی به کپی کردن معیوب طرح‌های دیگر کشورها در زمینه طراحی سیستم ارائه خدمات سلامت و آموزش پزشکی در کشور ما برمی‌گردد که به صورت وارونه انجام شده است.

رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران افزود: به این معنی که ابتدا دانش‌آموخته پزشکی و رشته‌های وابسته تربیت می‌شود و سپس در بازار کار ارائه خدمات رها می شود و خود جایی برای ارائه خدمت پیاده می کند.

کرمی افزود: قانون تشکیل وزارت بهداشت برای ارائه خدمت به بیماران طراحی شده و در این قانون فرض بر این گذاشته شده است که یا نیروی انسانی مورد نیاز از قبل تربیت شده است یا در صورت نیاز تربیت خواهد شد و در این میان آنچه مغفول مانده ارتباط دانش‌آموخته با سیستم است.

وی ادامه داد: این شرایط  وضعیتی را به وجود آورده است که این دانش‌آموختگان که دست بر قضا خود سیاست‌گذار سیستم سلامت شده‌اند از زاویه نگاه و منافع خود به سیستم ارائه خدمات نگاه می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    7 1
    جانا سخن اززبان مامیگویی.منافع مادی سبب شده بسیاری قیدتحقیقات وخدمت به مردم وبیماررا بزنند وبه خاطر پول دست به هرکاری میزنند.کوچکترین ان گرفتن ویزیت های 2باره وچند باره به خاطر یک ازمایش ساده یا عکس مریض است.واله این نون ها خوردن نداره