پژوهش‌های متعدد در جهان نشان داده‌اند كه 30 تا 45 درصد افراد بزرگسال از بی خوابی رنج می‌برند. این در حالی است كه حدود 10 درصد افراد از پرخوابی در رنج هستند. نقش مشكلات خواب در سوانح شغلی، حوادث ترافیكی و تشدید مشكلات دیگر پزشكی در سراسر جهان مورد توجه و دقت قرار گرفته است. امروزه به موازات شناخت آدمی از مشكلات خواب، روش‌های تشخیص و درمانی متعددی شكل گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، گرچه خواب موضوعی است كه از آغاز تاریخ ذهن آدمی را به خود مشغول داشته و متفكرین و دانشمندان بسیاری بدان پرداخته‌اند، اما، عمده آگاهی‌ها درباره خواب از نیمه دوم قرن بیستم بدست آمده است.

آدمی در طی چند دهه گذشته با شناخت خواب رویا و خواب بدون رویا به ساختار خواب طبیعی دست یافت. با توجه به شیوع اختلالات خواب مانند بی‌خوابی، پرخوابی، اختلالات تنفسی هنگام خواب، حركات متناوب اندام در هنگام خواب و نیز نقشی كه این اختلالات در سلامت عمومی ایفا می‌كنند، این پدیده روز به روز بیشتر مورد توجه محافل علمی و دانشگاهی جهان قرار گرفت.

پژوهش‌های متعدد در جهان نشان داده‌اند كه 30 تا 45 درصد افراد بزرگسال از بی خوابی رنج می‌برند. همچنین5 تا 10 درصد دچار سندرم پاهای بی‌قرار هستند. حدود 10 درصد افراد از پرخوابی در رنج هستند. شیوع حركات متناوب اندام در هنگام خواب در افراد بالاتر از 60 سال حدود 34 درصد گزارش شده است. آپنه انسدادی خواب در2 تا 4 درصد افراد بزرگسال دیده می‌شود.علیرغم شیوع بالای اختلالات خواب متاسفانه باید گفت كه تعداد كمی از این افراد تشخیص داده شده و تحت درمان قرارمی‌گیرند.

نقش مشكلات خواب در سوانح شغلی و نیز حوادث ترافیكی در سراسر جهان مورد توجه و دقت قرار گرفته است. مشكلات خواب در كودكان نیز مسئله بسیار مهمی است. كم خوابی شبانه باعث ایجاد مشكلاتی مانند پرخاشگری، تحریك پذیری، مشكل در توجه و تمركز و به تبع آن مشكلات یادگیری و افت كاركردهای آموزشی می‌شود.

بیماری‌های خواب در ایجاد و تشدید مشكلات دیگر پزشكی نقش دارند. از طرف دیگر بسیاری از بیماری‌های پزشكی مانند بیماری‌های قلب و ریه، بیماری‌های روانپزشكی و عصبی و نیز درد، مشكلات خواب را به دنبال دارند. بر این اساس به موازات شناخت آدمی از مشكلات خواب، روش‌های تشخیص و درمانی متعددی شكل گرفته‌اند.

با توجه به جایگاه خواب در سلامت عمومی و نیز تبعات اقتصادی - اجتماعی آن در جوامع پیشرفته، برای پاسخ گویی به نیازهای جامعه در حوزه‌های متنوع تشخیصی، درمانی و پژوهشی، رشته پزشكی خواب به عنوان یك رشته فوق تخصصی در طی چند دهه گذشته شكل گرفته است.

خوشبختانه در ایران این موضوع مورد توجه محافل علمی قرار گرفته و در این راستا انجمن پزشكی خواب ایران با شركت متخصصان رشته‌های مرتبط با پزشكی خواب تشكیل شده است. این انجمن با هدف اطلاع رسانی بیشتر جایگاه خواب و اختلالات آن در سلامت عمومی اقدام به تشكیل جلسات و همایش‌های مختلف می‌كند.

بر این اساس، چهارمین همایش پزشكی خواب، توسط انجمن پزشكی خواب ایران و با همكاری سازمان‌ها و مجامع علمی - تخصصی كشور از 21 تا 23 آبان ماه سال جاری در محل سالن همایش‌های بیمارستان میلاد برگزار می‌شود. بهداشت خواب، اختلالات خواب، روش‌های تشخیصی و درمانی در پزشكی خواب، استانداردهای مراكز خواب، خواب و حوادث ترافیكی، پزشكی خواب كودكان از جمله محورهای علمی همایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha