یک متخصص بیماریهای عفونی گفت : مصرف مکمل روی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا می کند و در جلوگیری از بروز سرماخوردگی موثر است .

دکتر محمدرضا بلورساز در گفت و گو با ایرنا افزود:مصرف این مکمل باعث کاهش شدت علائم سرما خوردگی به ویژه سرفه و طول مدت بیماری می‌شود.
وی با بیان اینکه 200 نوع ویروس عامل بیماری سرماخوردگی است ، اظهار داشت :به دلیل اینکه در فصل سرما افراد معمولا در محیط های بسته و در مجاورت یکدیگر بسر می برند سریعتر دچار سرماخوردگی می شوند.
بلورساز ادامه داد:علت دیگر سرماخوردگی کاهش رطـوبت هـوا در فصل سرما است که سبب خشکی بینی و افزایش آسیب پذیری آن نسبت به ویروس سرماخوردگی می شود.
این پزشک گفت : التهاب سینوسها، عطسه، گلو درد، سرفه، سردرد، تب، آبریزش بینی، کاهش حس بویایی و چشایی، درد عضلانی، بی اشتهایی، خستگی و ضعف از علائم سرماخوردگی است که افراد می تواند با مصرف مکمل روی و رعایت بهداشت فردی و مصرف غذاهای مقوی از جمله سوپ و لیموشیرین کمتر دچار سرماخوردگی شوند.
بلورسازی با اشاره به اینکه سرما خوردگی با آنفلوآنزا متفاوت است ، گفت :این دو بیماریی علایم مشابهی دارند با این تفاوت که سرما خوردگی معمولا خفیف تر است و ممکن است بدون تب یا با تب پایین باشد اما آنفلوآنزا به‌طور ناگهانی شروع می‌شود و با تب بالا همراه است.
وی افزود: استرس‌، خستگی‌ شدید، تغذیه‌ نامناسب‌ و ضعف قوای جسمانی، وجود بیماری‌ اخیر که‌ موجب‌ کاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد مانند بیماری‌ مزمن‌ قلبی‌، ریوی‌و کلیوی، ضعف یا نقص سیستم ایمنی، بارداری‌، افرادی‌ که‌ در یک‌ محیط‌ بسته‌ با تهویه نامناسب زندگی‌ یا کار می‌کنند از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به آنفلوآنزا هستند.
وی در خصوص پیشگیری از آنفلوآنزا اظهار داشت : تزریق واکسن آنفلوآنزا 80درصد می تواند ایمنی بدن را برای یک سال در برابر ابتلا به آنفلوآنزا افزایش دهد و بهترین زمان برای این کار آبان ماه است و واکسیناسیون برای بیماران آسیب‌پذیر خصوصا دارای ضعف سیستم ایمنی بخصوصی به منظور جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و کاهش خطر مرگ توصیه می‌شود.
این پزشک به اهمیت تغذیه در پیشگیری از آنفلوآنزا اشاره کرد و گفت :فردی که مبتلا به آنفلوآنزا می شود اشتهایش کم‌ شده و شاید درابتدا فقط‌ اشتها به‌ مایعات‌ داشته‌ و پس‌ از مدتی‌ به‌ وعده‌های‌ غذایی‌ کوچک‌ حاوی‌ مواد نشاسته‌ای‌ بدون‌ ادویه‌ (نان‌ سوخاری‌، برنج‌، پوره‌، غلات‌ پخته‌ شده‌، سیب‌زمینی‌ پخته‌) اشتها پیدا کند.
وی توصیه کرد: بنابراین توصیه می شود بیمار روزانه‌ حداقل‌ هشت لیوان‌ آب‌ بنوشد (خصوصاً اگر تب‌ بالا باشد) و مصرف آب‌ میوه‌، چای‌ و نوشیدنی‌های‌ غیر گازدار نیز به‌ رقیق‌ شدن‌ ترشحات‌ کمک‌ می‌کنند.
بلورساز ادامه داد:استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین C ونیز مواد معدنی همچون سلنیوم و روی در کاهش طول مدت بیماری موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha