رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با بیان اینکه شیوع میگرن در زنان ۴ برابر مردان است، گفت: فردی که سردرد میگرنی دارد باید از استرس، بیخوابی، گرسنگی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، شکلات، هوای آلوده، دود سیگار، الکل، صدا، نور و حتی ادکلن پرهیز کند.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با بیان اینکه شیوع میگرن در زنان ۴ برابر مردان است، گفت: فردی که سردرد میگرنی دارد باید از استرس، بیخوابی، گرسنگی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، شکلات، هوای آلوده، دود سیگار، الکل، صدا، نور و حتی ادکلن پرهیز کند.

حسین پاکدامن در گفت‌وگو با فارس، میگرن را سردردی عنوان کرد که رده سنی 20 تا 40 سالگی را درگیر می‌کند و در کودکان نادر نیست و جزو سردردهای شایعه است.

وی اظهار داشت: میگرن به صورت حمله‌ای خود را نشان می‌دهد و علائم آن چند ساعت به طول می‌انجامد. معمولاً در یک طرف سر در ناحیه پیشانی شروع می‌شود هرچند که ممکن است دوطرفه هم باشد. این نوع سردرد نبض‌دار و همراه با تهوع و استفراغ است.

* مصرف برخی غذاها مانند ماهی و جگر ممنوع

مدیر گروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نور، صدا، بیخوابی، گرسنگی، استرس، گاهی دوران قاعدگی و برخی غذاها مانند پنیر، ماهی، دل و جگر می‌تواند سردرد میگرنی را تسهیل کند. بنابراین به مبتلایان توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی حاوی تایرامین جلوگیری کند.

* علائم خبرکننده میگرن کدام است؟

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: سردرد میگرنی در یک چهارم موارد علائم خبرکننده دارد، این علائم بیشتر به صورت بینایی است و شایع‌ترین آن جرقه زدن و خطوط زیگزاگ است. همچنین ممکن است این علائم به صورت حسی در اندام‌ها مانند گزگز کردن، خواب رفتن دست‌ها و بی‌حسی باشد، از طرفی اختلال در صحبت کردن نیز می‌تواند علامت خبرکننده از سردرد میگرنی باشد.

وی افزود: مدت علائم خبرکننده کوتاه است و چند دقیقه طول می‌کشد و به یک ساعت هم می‌رسد. بعد از آن فرد دچار سردرد می‌شود که معمولاً یکطرفه، نبض‌دار و همراه با تهوع و استفراغ است.

پاکدامن ادامه داد: سردرد میگرنی حدود چند ساعت طول نمی‌کشد و زمان آن را از 2 تا 12 ساعت تخمین می‌زنند.

* میگرن در زنان 4 برابر مردان است

مدیر گروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: میگرن در زنان 4 برابر مردان است و ممکن است در دوران بارداری بهتر یا شدیدتر شود، هر چند که در اکثر موارد بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: میگرن هر زمانی ممکن است رخ دهد و حتی امکان دارد در زمان خواب، فرد را درگیر کند که در این موارد فرد مبتلا با سردرد بیدار می‌شود. سردرد میگرنی درست برخلاف سردرد عصبی و تنشی است که به علت فشار روحی و افسردگی ایجاد می‌شود. این سردرد در پشت سر بوده و به علت انقباض عضلات گردن در بعدازظهر با شدت بیشتری رخ می‌دهد.

پاکدامن افزود: سردردهای عصبی، کششی و دائمی است و بعد از حمله، بیمار احساس دارد منتهی شدت درد، بعد از ظهرها بیشتر است، این در حالی است که مبتلایان به سردردهای میگرنی سردرد را به صورت حمله‌ای تجربه می‌کنند.

* مبتلایان از استرس و مصرف قرص‌های ضدبارداری بپرهیزند

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران اظهار داشت: فردی که سردرد میگرنی دارد لازم است از استرس، بیخوابی، گرسنگی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، هوای آلوده، دود سیگار، الکل، سر و صدا، نور و حتی ادکلن پرهیز کند. همچنین شکلات و مواد غذایی حاوی تایرامین می‌تواند این سردرد را تشدید کند.

وی افزود: توصیه می‌شود افراد موقع سردرد در اتاقی تاریک استراحت کنند تا این دوره کمتر شود.

پاکدامن خاطرنشان کرد: ابتلا به میگرن دلایل خانوادگی دارد و در دو مرحله رخ می‌دهد، یکی به علت انقباض رگ‌های داخل مغز که منجر به علائم خبرکننده می‌شود و دیگری انبساط عروق خارج مغز که به صورت سردرد نبض‌دار ظاهر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha