در مطالعه ای که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شده است، تصویری جامع از وضعیت سلامت در جهان و مناطق مختلف ارائه گردیده است. این مطالعه در واقع مقایسه ای بین مرگها، بیماری ها و آسیب ها، با توجه به فاکتورهایی نظیر منطقه، سن، جنس و درآمد کشورها در سال 2004 ارائه می دهد.

به گزارش گروه دریافت خبر سلامت نیوز،همچنین پیش نمایی از مرگ و بار منفی بیماریها تا سال 2030 را فراهم کرده است. این مطالعه حاوی جزئیاتی از 10 دلیل اصلی مرگ و دلایل ممکن 130 بیماری و آسیب است. اهم نتایج این مطالعه عبارتند از:
•    در سراسر جهان، از هر 10 کودک افریقایی 9 نفر به دلیل مالاریا و ایدز فوت می کند. و در تمام جهان نیمی از مرگ کودکان ناشی از بیماری هایی نظیر اسهال و ذات الریه است.
•    5 دلیل اصلی مرگ در کشورهای کم درآمد عبارتند از ذات الریه ، بیماری های قلبی، اسهال، ایدز و سکته مغزی. در حالیکه در کشورهای پر درآمد این دلایل عبارتند از بیماری ها و حملات  قلبی، سرطان ریه ، ذات الریه و آسم یا برونشیت.
•    سرعت مرگ مردان در سن 15 تا 60 بیشتر از زنان در همین فاصله سنی است. (این نتیجه در تمام مناطق جهان ثابت شده است.) دلیل اصلی این حقیقت ناشی از بیماری های قلبی و آسیب های حاصله از خشونت و درگیری است. این نابرابری به طور بارزی به خصوص در امریکای لاتین، کارابین، خاورمیانه و منطقه شرقی اروپا مشاهد ه می شود.
•    افسردگی ناشی از عدم صلاحیت و شایستگی از دلایل اصلی از دست دادن فرصت زندگی است. آسیب و مزاحمت این پدیده در زنان 50 % بیشتر از مردان است. از بین 10 علت اصلی عدم شایستگی  در کشورهای کم درآمد و پر درآمد ، هر دو ، مصرف زیانبار الکل را می توان نام برد.
تولید و انتشار اطلاعات سلامت از فعالیت های هسته دستوری سازمان بهداشت جهانی است. این چنین مطالعه ای با اطلاعات کلیدی می تواند در طراحی تصمیمات اساسی در حوزه سلامت جهانی موثر واقع شود. داشتن تصویری منطقه ای و جهانی از مرگ، بیماری و ناتوانی بسیار حیاتی است. این باعث می شود که سیاستمداران و کشورها به شکاف های موجود واقف شده و تلاش های خود را به صورت جدی تر معطوف به مناطق نیازمند کنند.
این مطالعه در واقع اطلاعاتی چند مثل موارد زیر را اختیار می گذارد.
•    دلایل مرگ در مناطق مختلف جهان
•    دلیل اصلی مرگ با توجه به سن و جنس
•    تعداد افراد مبتلا به بیماری ها و ناتوانایی های مختلف
•    دلیل از دست دادن سلامتی و شانس زندگی سالم
صورت کامل این مطالعه از طریق آدرس زیر قابل دسترس است.


http//www.who.int/healthinfo/global_burden_disease/2004_report_update/en/index.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha