یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 13295

شادی وسرور مقاوم و لجوج است. در دنیای امروزی چیزی کیمیاتر از شادی و سرور از صمیم قلب نیست.بعلاوه ثابت نگه داشتن چنین احساسی و یا حتی افزودن به آن نیز کاری دشوار است. اصولا وضعیت تحت کنترل ما نظیر پول، علم و کار می تواند تنها 10 تا 15% از سعادت و رفاه را برای ما تضمین کند.در عوض می توان اعتراف کرد که شادی و سرور به طور قابل ملاحظه ای وابسته به ویژگی های شخصیتی و خلق و خوی ماست. شکوه و عزت یا رنج تقدیر نمی تواند تفاوت شگرفی در احساس ما ایجاد کند. رسیدن به سعادت و رفاه در این دنیا نمی تواند چیزی چندان فوق العاده ای باشد.

پندو اندرز: از کمترین و کوچکترین چیزها لذت ببرید. خشنود بودن همیشگی یا اغلب تاثیرگذار تر از شاد بودن گهگاه است.
اگر بخواهیم چیزهایی را که می تواند 10 تا 15% به رفاه و سعادت ما جهت می دهد را بررسی کنیم، مطالعات گسترده در این زمینه موارد زیر را ثابت کرده است:
زیبایی
مردم زیبایی و شیک بودن را دوست دارند و این به شهرت و محبوبیت افراد کمک می کند. در واقع شیک بودن و گسترش فعالیت حرفه ای تواما می توانند خلق و خوی بهتری را به ارمغان بیاورند. اما زیبایی به تنهایی کارساز نیست.
پول
اگر شما فقیر باشید ، مسلما پول می تواند احساسی متفاوت خلق کند. البته این درآمد بالا تا حدی مشخص می تواند شادی آور باشد. اما نکته ای را نباید فراموش کنید و آن این است که فارغ از آنچه به دست می آورید، مقایسه و هم سنجی می تواند احساس شما را تحت تاثیر قرار دهد. یعنی اینکه مهم نیست چه قدر بیشتر یا کمتر درآمد دارید، بلکه مهم این است که عملکرد شما بهتر از هم نوعتان باشد و این حقیقتا شادی بخش است.
علم  و تحصیلات
در دهه 1950 ، دانش کتابی شادی بخش بود. اما تحصیلات دانشگاهی به نوبه خود نتوانست سعادت و رفاه را افزایش دهد. دانش و تحصیلات باعث بهتر شدن کیفیت کار و حرفه می شود اما به همین نسبت نیز سطح انتظارات را بالا می برد و این می تواند نگران کننده باشد.
افزایش سن
جوانان بیشتر از افراد بزرگسال از خبرهای بد آگاهند و از احساسات منفی رنج می برند. علی رقم آسیب پذیری  و بد حالی از نظر سلامتی و  مالی در بزرگسالی، گرایش به مثبت اندیشی افزایش می یابد. شاید به این دلیل باشد که انسان به هدف خود نزدیک شده یا حتی به هدف خود رسیده است.
هوش و زکاوت
زیرکی و هوش به تنهایی تاثیری کمی بر شادی دارد. زیرا هوش و زکاوت باعث افزایش انتظارات فرد می شود. آگاهی این چنین افراد از نقص و کاستی خود زیاد است و همین امر باعث کاهش رضایت و خشنودی می شود.
مذهب
به طور شگفت انگیزی افراد مذهبی انتظار کمتری از خداوند دارند . زیرا دین سبب افزایش وابستگی اجتماعی و شبکه جمعی می شود و همین دو نکته برای افراد شادی بیشتری به همراه می آورد.
وقت آزاد به شرط...
استفاده مناسب از وقت آزاد سبب افزایش شادی می شود. فعالیت هایی که ترکیبی از کارهای فیزیکی و اجتماعی را به همراه دارد و نیازمند مهارت مناسبی است، بهتر می باشد. اغلب افراد ،وقت آزاد خود را به تماشای تلویزیون می گذرانند و این ممکن است آرامش بخش باشد، اما اگر بتوان فعالیتی نظیر پیاده روی یا شنا انجام داد این گونه فعالیت ها لذت بخش تر است. افراد بی کار بدلیل عدم انجام فعالیت بدنی یا فکری غمگین تر به نظر می رسند.
خود دوستی
اعتماد به نفس بالا مانع از آسیب های روانی می شود. کمی خود دوستی برای طبع انسان لازم است. افراد سرشار از خود دوستی کمتر دچار اضطراب ، تنهایی و افسردگی می شوند.
مهارت های اجتماعی
دوستی و مصاحبت با دیگران یکی از عمده ترین لذات زندگی است. طبق مطالعات جدید ثابت شده که مصاحبت با دوستان بیشتر از مصاحبت با خانواده سبب ارتقای خلق و خو می شود.داشتن حس همکاری و تعاون و علم مصاحبت با غیر همجنسان می تواند در ارتباط با شادی و سرور موثر باشد.
شوخ طبعی
اینکه بتوانید چیزها را چندان جدی نگیرید به نوبه خود باعث افزایش شانس امید و شادی است. افراد دارای نگرش امیدوار گرایش بیشتری به خندیدن دارند.
وقف کردن و نیکوکاری
طبق مطالعه ای ثابت شده است که پرداختن به اعمال داوطلبانه و نیکوکاری بیشتر از هر چیز ، حتی رقصیدن می تواند لذت بخش و شادی آور باشد . احساس دستیابی ، ارتباط اجتماعی و شانس انجام کارهای مثبت همگی می تواند شادی بخش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha