در پی وقوع زلزله دو ریشتری تهران در ۸ دی، معاون پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: تا به این لحظه هیچ نشانه علمی در مورد رخ دادن زمین‌لرزه در تهران نیست اما نمی‌توان اثرات خفیف زمین‌لرزه بر تهران را نادیده گرفت.

سلامت نیوز: در پی وقوع زلزله دو ریشتری تهران در ۸ دی، معاون پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: تا به این لحظه هیچ نشانه علمی در مورد رخ دادن زمین‌لرزه در تهران نیست اما نمی‌توان اثرات خفیف زمین‌لرزه بر تهران را نادیده گرفت.

محمدحسین مختاری معاون مرکز پیش‌بینی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در  گفت و گو با مهر با اشاره به زلزله ۲ ریشتری که صبح امروز ( 8 دی) در شمال تهران رخ داد، گفت: زلزله‌های زیر ۴ ریشتر را جزء زمین لرزه‌های بزرگ مخرب در نظر نمی‌گیریم. زمین لرزه‌های کوچک اصولا مربوط به گسل‌هایی مانند مشاء هستند و میزان زمین لرزه‌هایی که از این گسل دریافت می‌کنیم زیاد است ولی این دلالت بر این ندارد که فعالیت منطقه زیاد شده یا زمین لرزه‌بزرگی در راه است.

وی در خصوص احتمال رخ دادن پس لرزه گفت: زمین لرزه بالای ۵ ریشتر احتمال پس لرزه دارد زلزله‌های زیر ۴ ریشتر خطرناک به حساب نمی‌آیند و بیشتر برای مطالعه و شناسایی تغییرات گسل و مدلسازی و مطالعه بیشتر روی گسل مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون مرکز پیش‌بینی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در ادامه اظهار داشت: گسل مشاء، گسل شمال تهران است که فعالیت زیادی ندارد و گسل ری و پارچین هم هستند که خیلی اهمیتی ندارند ولی بیشتر فعالیت مطالعاتی که داریم بر روی گسل مشاء است. در حال حاضر آزمایشگاهی در اطراف این گسل در حال احداث است و دستگاه‌های مغناطیس سنج و الکترومغناطیس در آنجا نصب می‌شوند و از روش‌های ژئو فیزیکی و غیر ژئو فیزیکی استفاده می‌کنیم تا با دقت بالا، لرزه‌ها را مورد بررسی قرار بدهیم و ببینیم امکان وقوع زمین لرزه بزرگ در این منطقه وجود دارد یا نه.

مختاری در ادامه گفت: با جمع آوری اطلاعات مختلف از گسل‌های مختلف تهران تلاش می‌کنیم شکل رفتاری گسل را بشناسیم تا بتوانیم در آینده با دارا بودن اطلاعات کامل هر گسل دقیق‌تر در مورد رفتارهای آن نظر بدهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع زمین‌لرزه بزرگی که شایعاتی در مورد آن مطرح شده در تهران صحت دارد یا نه گفت: شکی در این نیست که میزان رخ دادن زمین‌لرزه در کل ایران بالا است.

معاون مرکز پیش‌بینی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در ادامه اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم زمین لرزه‌ای را پیش‌بینی کنیم باید زمان دقیق، مکان دقیق و بزرگاه آن را بدانیم و هر وقت یکی از این ۳ مورد نباشد نمی‌شود زمین لرزه را پیش‌بینی کرد و باید توجه کنیم که در هیچ جای دنیا تا به امروز امکان فهمیدن زمان دقیق رخ دادن زمین لرزه وجود نداشته است.

مختاری با اشاره به انجام مطالعات بر روی گسل‌ها و اهمیت شناسایی عمق زمین‌لرزه در شناسایی میزان تخریب آن گفت: مطالعه و شناخت دقیق گسل‌ها باعث می‌شود بتوانیم برخی موارد را در مورد نوع و شکل رفتاری گسل پیش‌بینی کنیم همچنین باید بر روی تاریخ‌های زمین‌لرزه که در دهه‌های مختلف رخ داده مطالعه کنیم.

وی تأکید کرد: مطمئن باشید داخل تهران زمین لرزه‌ای رخ نمی‌دهد چرا که گسل‌های موجود اصولا خارج تهران هستند اما به دلیل گسترش دایره شهرها، شهر‌ها به این گسل‌ها نزدیک می‌شوند و لذا ممکن هست در صورت رخ دادن زمین‌لرزه، داخل تهران هم اثراتی از خود نشان دهد ولی مطمئنا مانند زلزله بم نخواهد بود، چراکه گسل بزرگی در داخل تهران نداریم در حالی که بم دقیقا روی گسل قرار داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha