رئیس انجمن ms کشور گفت:طی سال های گذشته جمعیت زنان مبتلا به بیماری ms درکشورنسبت به مردها ، دو به یک گزارش شد که درحال حاضر این رقم سه به یک شده است.

 جمشید لطفی درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز افزود: بیماریهای که به نوعی باعث ایجاد اختلال درسیستم دفاعی و ایمنی بدن می شود درزنان بیش از مردها مشاهده می شود که  بیماریهای پوستی، روماتیسم مفصلی و ms از این جمله اند.
وی  با ابراز تاسف از اینکه سن شروع بیماری ms رو به کاهش است و امروزه حجمی از اطفال را دربرگرفته است بیان داشت: اکثر مبتلایان  به این بیماری جوانان هستند که فراگیری آن بیشتر درسن بیست تا سی سال است.
رئیس انجمن ms کشور با اعلام اینکه هنوزعلت های این بیماری درهاله ای از ابهام مانده و برای مجامع علمی و پزشکی مشخص نشده است خاطرنشان کرد: ژنتیک، عوامل محیطی مانند دوری ازخط استوا و مسائل جغرافیایی، نقص در ایمونولوزی بدن، مشاهده  علت های ویروسی و میکروبی ، استرس از دلایل بیماری ms است.
وی تصریح کرد: نقش عوامل محیطی بیش از دیگر عوامل تاثیر گذار خوانده شده واین درحالی که شاید بازی مجموعه ای ازاین عوامل در ایجاد بیماری ms نقش داشته باشد.
 لطفی اظهارکرد: دفاع از حقوق بیماران، اطلاع رسانی، اپید میولوژی ، پژوهش و خیریه از وظایف اصلی انجمن ms کشور است.
وی با اشاره به اینکه  درحال حاضر دوازده هزار نفر بیمارعضوانجمن ms کشور هستند گفت: هم اکنون آمار دقیقی از این بیماران به دست نیاوردیم و شاید بتوان جمعیت این بیماران را سی و پنج تا چهل هزار نفر اعلام کرد.
لطفی افزود: تاکنون پژوهش های زیادی به منظور ارائه آماری دقیقی از جمعیت بیماران ms درکشور، پراکندگی بیشتر آنها دراستان ها و عوامل تاثیر گذار بر این بیماری درسطح پراکنده مطرح شده که با افتادن درکش و قوس های زیادی به فراموشی سپرده شده است و این درحالی که باردیگر این مسئله مطرح و طی چند ماه آبنده تحقیقات آن به صورت جدی آغاز می شود.
وی با اظهار اینکه برخی استان ها ازجمله اصفهان در درمان این بیماران فعال عمل کرده اند بیان داشت:احتمال گستردگی جمعیت بیماران ms در استان تهران بیش از سایر استان های کشور است و علت آن هم به جمعیت بالای این استان بر می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha