امروزه برخی از خانواده‌های ایرانی خواسته یا ناخواسته از تغذیه با غذاهای سنتی دور شده‌اند و به انتخاب غذاهای فست فودی روی آورده‌اند که مملو از چربی‌ها بویژه تری گلیسیریدها هستند، همان اسیدهای چربی که بیماری «گرد» یا رفلاکس اسیدی معده و کبد چرب را به وجود می‌آورند.

سلامت نیوز: امروزه برخی از خانواده‌های ایرانی خواسته یا ناخواسته از تغذیه با غذاهای سنتی دور شده‌اند و به انتخاب غذاهای فست فودی روی آورده‌اند که مملو از چربی‌ها بویژه تری گلیسیریدها هستند، همان اسیدهای چربی که بیماری «گرد» یا رفلاکس اسیدی معده و کبد چرب را به وجود می‌آورند.

علاوه بر چربی‌های مضر دکتر سید محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان را نیز به این عوامل خطر اضافه می‌کند که با فشار به حفره داخلی شکم رفلاکس اسیدی معده را تشدید می‌کنند. او افزایش مصرف غذاهای فست فودی و پوشش‌های تنگ و چسبان را نیمه پنهان سبک زندگی نادرست و مدهای دردسر ساز می‌داند.


در حال حاضر بیماری «گرد» یا رفلاکس اسیدی معده که همان بیماری برگشت غذا و اسید از معده به مری است، شایع‌ترین بیماری گوارشی در ایران شناخته می‌شود و امروزه گریبانگیر جمعیت انبوهی شده است. دکتر سید محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش و کبد می‌گوید: «میزان شیوع بیماری «گرد» در ایران در استان‌های مختلف متفاوت است. در برخی استان‌ها شیوع بیماری رفلاکس اسیدی معده بین 22تا 25 درصد و در برخی شهرها و روستاها این میزان به 28 درصد می‌رسد ولی به طور کلی میانگین آن حدود 25 درصد گزارش شده است.»


سایه سنگین سبک زندگی نادرست روی انواع بیماری‌های دستگاه گوارش مشاهده می‌شود ، آن‌طور که دکتر حسینی بیان می‌کند: «عوامل مختلفی که همگی در ارتباط با سبک زندگی هستند در بروز بیماری «گرد» دخالت دارد. غذاهای فست فودی با چربی فراوان نه تنها عامل مهم چاقی هستند بلکه به بازگشت غذا و اسید آن از معده به مری دامن می‌زنند. آمارها نشان می‌دهد 45تا 50 درصد از نوجوانان و جوانان تهرانی به‌خاطر زندگی ماشینی، نداشتن تحرک و ورزش، ترافیک و استرس در معرض خطر چاقی قرار دارند. متأسفانه سبک زندگی نادرست تا جوامع روستایی نیز گسترش یافته و این آمارها تنها محدود به تهران نیست و شیوع خطر چاقی در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی در روستا هم مشاهده می‌شود.» به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه در دو دهه قبل تا این اندازه شاهد افزایش آمار ابتلا به این بیماری نبودیم ولی در حال حاضر افزایش مصرف غذاهای آماده و فوری از یک سو و پوشیدن لباس‌های تنگ و گن‌های چسبان بویژه در میان زنان از سوی دیگر باعث شده حدود یک چهارم جامعه به رفلاکس اسیدی معده دچار شوند.   بعد از بیماری گرد، کبد چرب مهم‌ترین بیماری شناخته شده متابولیکی است. در این بیماری ذرات درشت و بزرگ چربی در سلول‌های کبد رسوب می‌کنند و به این ترتیب موجب بروز اختلال‌هایی در عملکرد کبد و ابتلا به بیماری‌های مزمن کبد می‌شود که از میان آنها می‌توان به استعداد ابتلا به عفونت‌ها، خونریزی‌های دستگاه گوارش و اختلال در سطح هشیاری اشاره کرد.


به گفته متخصصان حوزه سلامت، بیماری کبدچرب از جمله بیماری‌های خاموش و بی‌نشانه است بنابراین پیشگیری از ابتلا به آن یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سلامت دستگاه گوارش است. این بیماری معمولاً زمانی خود را نشان می‌دهد که ذرات چربی بخش زیادی از سلول‌های کبدی را به خود درگیر کرده‌اند، درست به همین خاطر است که گفته می‌شود بیماری کبد چرب، بیماری خاموشی است. کبد چرب پس از درگیر کردن کبد با علائمی مانند ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم بروز می‌کند. این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه از آمار بالای ابتلا به کبد چرب در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «25درصد از افراد جامعه کبد چرب دارند که این میزان در مقایسه با گذشته رشد بسیار چشمگیری داشته است. تخمین زده می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور 7تا 15 میلیون نفر مبتلا به کبد چرب خواهند شد، این در حالی است که نیمی از بیماران مبتلا به کبد چرب از بیماری خود آگاهی ندارند زیرا کبد چرب هیچ گونه علائمی نداشته و به طور اتفاقی با آزمایش و سونوگرافی مشخص می‌شود.»


 اینکه چرا روز به روز به تعداد مبتلایان به کبد چرب اضافه می‌شود سؤالی است که دکتر حسینی در پاسخ به آن باز هم به در پیش گرفتن سبک زندگی نادرست اشاره می‌کند. «استرس، ژنتیک، افزایش حجم شکم (چاق‌های شکمی)، بی‌تحرکی و خوردن غذاهای چرب اصلی‌ترین عوامل شناخته شده در ارتباط با کبد چرب هستند. به همین خاطر پیشگیری از این بیماری و تغییر سبک زندگی موضوعی است که باید از طریق رسانه‌ها و آموزش‌های همگانی و بهداشتی گوشزد شود در غیر این‌صورت در 15 سال آینده چند میلیون نفر نیاز به پیوند کبد خواهند داشت زیرا کبد چرب در 15 درصد موارد در طول زمان به سیروز کبدی تبدیل شده و نیاز به پیوند کبد را الزامی می‌کند. گفتنی است در 20 سال اخیر در ایران پیوند کبد چرب 2 هزار مورد بوده که این میزان افزایش نیاز به پیوند کبد چرب مشکلات عدیده‌ای را بر نظام سلامت تحمیل می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha