عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: عمق بیهوشی بیماران به کمک پردازش دیجیتالی سیگنال الکتروانسفالوگرام (EEG) تعیین خواهد شد و این درحالی که تاکنون پزشکان با معاینات بالینی اقدام به این عمل می کردند که درصد خطاها زیاد بود.

رسول فتاحی درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: هم اکنون تعیین میزان هوشبری برای بیماران درحال عمل جراحی مستقر در ICU و CCU و سنجش مقدار داروی بیهوشی که درحین عمل زودتر بهوش نیاید یا دراثرهوشیاری کم به کما روند به صورت سیستماتیک و تفکیک شده انجام نمی شد.
وی بیان داشت: هم اکنون دربرخی از بیمارستان های استان اصفهان دستگاه اندیس BIS وجود دارد که از شماره صفرتا صد درجه بندی شده ونشان دهنده میزان هوشیاری بیمار در حین عمل جراحی است که به علت هزینه بردار بودن برای بیماران از این دستگاه استفاده نمی شود.
عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد:  در سال گذشته سعی کردیم نرم افزاری شبیه به دستگاه اندیس BIS با روش خیلی ارزان قیمت و مبتنی بر کامپیوتر که قادر به ثبت علائم حیاتی و سنجش میزان هوشیاری بیمار از صفر تا صد باشد و درمواقع اضطراری آلارم هایی به نشان خطر به صدا در آورد طراحی کنیم.
وی اظهارداشت: به منظور طراحی نرم افزار تعیین عمق بیهوشی بیماران با پردازش EEG، اطلاعات نوار مغزی بیست و پنج بیمارتحت عمل جراحی قلب به مدت سیزده ساعت از زمان بیهوشی تا بعد از عمل جمع آوری شد که با پردازش این سیگنال ها ،از بین شانزده تا سی دو کانال EEG، ازیک کانال نصب شده برروی پیشانی بیمار اطلاعات گرفته شد ودقیقا با اطلاعات به دست آمده از اندیس BIS یکسان درآمد.
فتاحی با اعلام اینکه هنوز این دستگاه به ثبت اختراعات کشوری نرسیده است تصریح کرد: تعیین میزان هوشیاری بیماران با استفاده از روش EEG بستگی به داروهای بیهوشی خاص و بستری بیمار دربخش CCU و  ICU دارد که دربرخی موارد نتایج آن دقیقتر ازدستگاه اندیس BISدرمی آید.
وی با اشاره به اینکه  استفاده از این روش هیچ گونه عوارضی برای بیمار ندارد افزود: از طریق این سیستم، پزشک حق انتخاب دارد که بیمار را با کدام دارو و چه دوزی وبرروی بیماربخش ICU و CCU استفاده کند.
عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام اینکه هزینه طراحی این نرم افزار تاکنون سه میلیون تومان شده است گفت: هر بیمار برای استفاده از این سیستم درمانی، فقط باید دوازده هزار تومان پرداخت کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha