سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 132994

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: سلامت جسم و روان، ژنتیک و تغذیه از مهم‌ترین عوامل مهم و تاثیرگذار در رشد کودکان هستند که این مسائل باید مورد توجه والدین قرار بگیرد.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: سلامت جسم و روان، ژنتیک و تغذیه از مهم‌ترین عوامل مهم و تاثیرگذار در رشد کودکان هستند که این مسائل باید مورد توجه والدین قرار بگیرد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا ، درباره عوامل تاثیر‌گذار بر رشد قدی کودکان گفت: کودکان باید در سال اول زندگی حدود 25 سانتی‌متر، سال دوم 12 سانتی متر و از سال سوم تا سن بلوغ حداقل سالانه 6 سانتی متر رشد قد داشته باشند.
وی افزود: بنابراین والدین در صورت رعایت نشدن این نظم باید ابتدا به متخصص اطفال مراجعه کنند تا بررسی‌های اولیه انجام شود تا در صورت نیاز به متخصص غدد و متابولیسم ارجاع داده شوند.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: رشد قد در دخترها تا سن 17 سالگی و در پسرها تا 18 سالگی ادامه دارد و دلیل اصلی تفاوت قد در مردها و زن‌ها این است که مردان 2 الی 3 سال دیر‌تر به سن بلوغ می‌رسند.
ذاکری سلامت جسم و روان، ژنتیک و تغذیه را از عوامل مهم و تاثیر‌گذار در رشد کودکان دانست و افزود: ابتلا کودک به عفونت‌ها، بیماری‌های مزمن، دستگاه گوارش و دستگاه ادرار در رشد آنها آثار منفی دارد.
وی افزود: کودکان برای داشتن یک قد مناسب باید از خواب خوب برخوردار باشند و از نظر سلامت روان در آرامش و آسایش باشند. نتایج برخی مطالعات نشان داده افسردگی و مشکلات خانواده منجر به اختلال سلامت روان کودکان می‌شود و در نتیجه کوتاهی قد را برای آنها به ارمغان دارد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در پایان خاطرنشان کرد: اگر والدین کودک خود را به موقع و قبل از بسته شدن صفحه رشد جهت کوتاهی قد به پزشک ارجاع دهند می‌توان با انجام اقدامات درمانی این مشکل را برطرف کرد اما باید توجه داشت کوتاهی قد به دلیل مسائل ژنتیکی درمان ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha