معاون درمان وزارت بهداشت در تشریح طرح تحول سلامت گفت: بزودی شاهد گسترش خدمات بهداشتی اولیه به حاشیه شهرها و شهرها خواهیم بود.

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت در تشریح طرح تحول سلامت گفت: بزودی شاهد گسترش خدمات بهداشتی اولیه به حاشیه شهرها و شهرها خواهیم بود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، محمد آقاجانی پیشگیری و بهداشت را یکی از مهم ترین اولویتهای وزارت بهداشت بیان کرد و گفت: در طرح تحول سلامت برنامه‌های گسترده‌ای برای بهداشت طراحی شده که برخی از آنها به نتیجه رسیده و برخی از آنها آغاز شده و در آینده نتیجه آن ملموس خواهد بود.
معاون درمان با بیان این که در حال حاضر 2000 خانه بهداشت در دستور کار است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید، افزود: این کار در جهت تکمیل شبکه خدمات بهداشتی اولیه در سطح روستاها می باشد.
وی در ادامه افزود: خوشبختانه با اقداماتی که حوزه معاونت بهداشت وزارت بهداشت با کمک دولت و مجلس انجام داد، موفق شدیم بخش قابل توجهی از مشکلات موجود در خانه های بهداشت را برطرف کنیم و بتوانیم دارو و مکمل ها را در شبکه های بهداشتی در دسترس قرار دهیم.
آقاجانی با اشاره به این که واکسن پنتاوالان برای اولین بار به زنجیره واکسیناسیون کشور اضافه شده است، گفت: ما در چند سال اخیر در زمینه واکسیناسیون عقب مانده بودیم در حالی که در گذشته یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه بودیم. اما بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، واکسن پنتاوالان وارد شد و به زودی در کشور تولید خواهد شد.
وی همچنین، یکی دیگر از برنامه های حوزه بهداشت در طرح تحول نظام سلامت را توجه ویژه به حاشیه شهرها عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حاشیه شهرها جمعیت متراکمی را داریم که اکثرا مهاجر هستند و گاهی اوقات از خدمات اولیه بهداشتی محرومند و شاخص‌های بهداشتی را در کشور به حد قابل توجهی پایین می‌آورد. بنابراین ضرورت داشت که به این موضوع توجه شود که این اتفاق افتاد و برنامه‌ گسترده‌ای برای پوشش خدمات بهداشتی در حاشیه شهرها طراحی شد و مقدمات آن فراهم شد.
آقاجانی ادامه داد: به زودی شاهد گسترش خدمات بهداشتی اولیه به حاشیه شهرها و شهرها خواهیم بود. وی همچنین، یکی از اقداماتت خوب صورت گرفته در زمینه سلامت عمومی را توجه به روغن پالم مصرفی در سبد غذایی مردم بیان کرد و افزود: خوشبختانه با اقدامات به موقع وزیر بهداشت، توانستیم بخش زیادی از این روغن را از سبد غذایی مردم حذف کنیم.
معاون درمان در ادامه، با تاکید بر اینکه مفهوم گسترش بهداشت که منجر به کاهش ورود بیماری‌ها شده و تا حدودی بروز بیماری‌ها را به تعویق می‌اندازد، سرمایه‌گذاری در حوزه درمان است گفت: مثلا کشور ژاپن که از نظام‌های سلامت موفق در دنیاست در حوزه خدمات درمانی سرمایه گذاری فوق العاده گسترده‌ای دارد و 13 طرح به ازای هر هزار نفر دارد و این در حالی است که در کشور 1.5 طرح به ازای هر هزار نفر جمعیت داریم.
آقاجانی با اشاره به این که گسترش بهداشت، افزایش طول عمر را به دنبال دارد، افزود: در دوران کهنسالی ما با بیماری‌های متفاوت، مزمن و پرهزینه مواجهیم و هزینه کردن در بهداشت و افزایش امید به زندگی حتی می‌تواند هزینه‌ها را در دوره کهنسالی به خدمات درمانی افزایش دهد اما تاثیر فوق العاده‌ای در بهبود نیروی کار، شادابی جامعه، افزایش تولید و رفاه جامعه و توسعه همه جانبه اجتماع دارد.
به گفته وی، لازم است در هر دو حوزه بهداشت و درمان سرمایه گذاری شود و ضمن اولویت دادن بهداشت، درمان مردم نیز مدنظر قرار داده شود.
معاون درمان در ادامه، با بیان این که سرمایه گذاری در حوزه سلامت سالهاست که در کشور به صورت محدود صورت گرفته است، افزود: این عقب ماندگی‌هایی تاریخی، زخم‌های عمیقی را در این حوزه ایجاد کرده است که طرح تحول سلامت یک التیام بر این زخم‌ها بود.
دکتر آقاجانی در ادامه با اشاره به این که در حوزه بیمارستان در سیستم دولتی به ازای هر 1000 نفر یک تخت داریم و در کل نظام سلامت کشور اعم از دولتی، خصوصی، عمومی و غیره 1.5 تخت به ازای هر هزار نفر داریم، گفت: این از پایین‌ترین استانداردها هم پایین‌تر است.
وی کمترین تخت در کشورهای همجوار را 2.5 تخت به ازای هر هزار نفر بیان کرد و گفت: اگر بخواهیم به حداقل استاندارد برسیم باید یک تخت به ازای هر هزار نفر اضافه شود که به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد و البته لزوما نباید همه اینها به صورت دولتی انجام شود اما مسئله این است که باید این اتفاقات بیافتد.
آقاجانی در ادامه، متوسط عمر بیمارستان های کشور را 35 سال عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات ما این است که بیمارستان‌های ما فرسوده‌اند و در عین حال به درستی هم نگهداری نشده‌اند.
وی در ادامه افزود: این بیمارستان‌های کهنه و درست نگهداری نشده با تجهیزات فرسوده هم اداره می‌شوند زیرا تجهیزات پزشکی ما از رده خارج شده‌اند و نیاز به جایگزینی آنها و آوردن دستگاه‌های جدید و بروز است.
معاون درمان همچنین، با اشاره به این که در نیروی انسانی بیمارستان‌ در حال حاضر کمتر از یک پرستار به ازای هر تخت خدمت رسانی می‌کند، افزود: با اجرای طرح تحول استقبال مردم از بیمارستان‌ها زیاد شده و این کمبود بیشتر حس می‌شود.
آقاجانی با بیان این که در جهت رسیدن به استانداردهای قابل قبول، باید تعداد پرستار دو برابر شود، گفت: متاسفانه این دور از دسترس است و البته یک هدفگذاری با 50 درصد رشد در تعداد گروه پرستاری مدنظر وزارت بهداشت داشته ایم که این امر نیاز به منابع مختلف و هم نیاز به مجوزهای استخدام دارد بنابراین با چالش‌های عظیمی که در این حوزه وجود دارد به سرمایه گذاری عظیم هم نیاز داریم تا به حداقل استانداردها برسیم.
معاون درمان همچنین، با اشاره به این که در اورژانس پیش بیمارستانی حدود 800 پایگاه اورژانس جاده‌ای و شهری از برنامه چهارم و پنجم توسعه عقب هستیم، افزود: حدود 15 هزار تکنسین در پایگاه‌های فعال موجود و در پایگاه‌هایی که باید ساخته شود کمبود داریم.
وی در ادامه افزود: بنابراین نباید با بودجه سال گذشته انتظار معجزه داشت. تحول در حوزه سلامت حدود یک دهه نیاز به زمان دارد که با سرمایه گذاری گسترده کار بیش از پیش، همت بالا و صبوری مردم نیاز داریم تا بتوانیم در طول یک دهه به دستاوردهای مورد انتظار برسیم.
وی در پایان ضمن تشکر از همراهی دولت و مجلس اظهار کرد: ما در وزارت بهداشت نگران بودجه هستیم. رشدی که در این حوزه ذکر می‌شود از درآمد اختصاصی است نه در منابع عمومی. دستاوردهای این طرح زمانی محقق خواهد شد که بودجه بیمه‌ها رشد کند. اگر رشد بودجه بیمه‌ها که 15 درصد است اصلاح نشود، درآمدها محقق نخواهد شد. بنابراین باید بودجه بیمه‌ها رشد کند و راه اصلاح درآمدها رشد بودجه بیمه‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    5 0
    خب چرا کمبود نیروی اورژانس را جبران نمیکنند!؟