سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 133000

تماس جنسی شایع‌ترین راه انتقال این ویروس در دنیاست. این ویروس همچنین از راه تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده از سرنگ مشترک و نیز انتقال از مادر به جنین قابلیت‌انتقال دارد.

سلامت نیوز:تماس جنسی شایع‌ترین راه انتقال این ویروس در دنیاست. این ویروس همچنین از راه تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده از سرنگ مشترک و نیز انتقال از مادر به جنین قابلیت‌انتقال دارد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر بهزاد مهدویان متخصص بیماری‌های عفونی در روزنامه شهروند نوشت: درحالی‌که الگوی انتقال ایدز در کشور درحال پیشروی به‌سمت روابط جنسی است، پایبندی به محیط خانواده می‌تواند نقش تاثیرگذاری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشد.
عامل بیماری ایدز ویروس HIV است. این ویروس در دنیا به دو نوع وجود دارد؛ نوع یک آن شیوع بیشتری داشته و نوع دوم آن تنها در برخی نقاط غرب آفریقا یافت می‌شود و می‌توان گفت موارد ابتلا به این نوع بسیار محدود است.
تماس جنسی شایع‌ترین راه انتقال این ویروس در دنیاست. این ویروس همچنین از راه تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده از سرنگ مشترک و نیز انتقال از مادر به جنین قابلیت‌انتقال دارد.
در حال‌حاضر شایع‌ترین راه انتقال این ویروس در کشور ما از راه اعتیاد تزریقی است که در آن از سرنگ‌های مشترک آلوده استفاده می‌شود. متاسفانه طی سال‌های گذشته الگوی انتقال این بیماری در کشور ما نیز به‌سمت ارتباط جنسی درحال حرکت است.
بیماری ایدز درمان قطعی ندارد. درحال‌حاضر برای این بیماری داروهایی وجود دارد که خوشبختانه در کشور ما نیز قابل‌دسترس است و این داروها می‌توانند با تقویت سیستم‌دفاعی بدن سیر بیماری را کاهش دهند. با وجود این درمان‌های دارویی درحال‌حاضر سازمان بهداشت جهانی بیماری ایدز را از لیست بیماری‌های کشنده و صعب‌العلاج خارج و از آن به‌عنوان یک بیماری مزمن یاد می‌کند.
ویروس HIV سلول‌های دفاعی بدن را از بین برده و عملکرد آنها را دچار اختلال می‌کند. این امر موجب می‌شود تا بدن به‌مرور زمان و با افزایش فعالیت‌های این ویروس، مستعد ابتلا به انواع عفونت‌های فرصت‌طلب و سرطان‌ها شود.
همچنین خود ویروس HIV می‌تواند در سیستم عصبی مرکزی یا سیستم قلبی- عروقی بدن تکثیر پیدا کرده و نارسایی‌های قلبی یا کلیوی ایجاد کرده و خود مستقیما مرگ فرد را رقم زند که این مورد شایع نبوده و بیشتر عفونت‌های فرصت‌طلب و سرطان‌ها هستند که مرگ بیمار را رقم می‌زنند.
ویروس HIV پس از ورود به بدن یک دوره نهفتگی و کمون دارد. پس از مدت کوتاهی در نیمی از افراد آلوده به این ویروس علایمی مانند بیماری آنفلوآنزا ظاهر می‌شود و پس از بهبود این علایم، بیماری وارد فاز بی‌علامتی شده که این مرحله تا ١٠‌سال به طول می‌انجامد. در این مرحله بیمار می‌تواند ناقل باشد، بدون این‌که علامت بارزی از بیماری داشته باشد.
همین امر، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درخصوص این بیماری و روش‌های انتقال آن را دوچندان می‌کند و باید به جوانان آموزش داده شود تا از انجام رفتارهای پرخطر که می‌تواند آنها را در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد، پرهیز کنند.
پایبندی به مسائل اخلاقی یکی از هشدارهای مهم سازمان بهداشت جهانی درخصوص پیشگیری از انتقال این بیماری است. این مورد می‌تواند در پیشگیری از شیوع این بیماری در کشور نیز از طریق روابط جنسی بسیار موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha