سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 133028

پژوهشگران آمریکایی علت واکنش شدیدتر زنان به آلرژی را وجود هورمون استروژن می‌دانند.

سلامت نیوز: پژوهشگران آمریکایی علت واکنش شدیدتر زنان به آلرژی را وجود هورمون استروژن می‌دانند.

به گزارش آنا به نقل از واشنگتن پست، واکنش زنان به آلرژی شدیدی به نام آنافیلاکسی (Anaphylaxis) که می‌تواند منجر به مرگ شود، بیشتر و شدیدتر از مردان است و پژوهشگران آمریکایی علت این تفاوت را، وجود هورمون استروژن در بدن بانوان می‌دانند.
افرادی که آلرژی دارند از اتفاقاتی که پس از خوردن مواد حساسیت‌زا دارند، آگاهند. این اتفاقات شامل کهیر، تورم و در موارد شدید اختلالات تنفس، شوک، حمله قلبی و مرگ است. واکنش زنان به آلرژی شدید که به نام آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک جدی است که  ناگهانی شروع می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ شود) شناخته می‌شود بیشتر و شدیدتر از مردان است. دانشمندان تاکنون نمی‌دانستند چرا اینگونه است اما اکنون پژوهشگران موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، استروژن (هورمون زنانه) را به عنوان عامل اصلی شدت واکنش به آلرژی در زنان معرفی کرده‌اند.
دانشمندان کشف کرده بودند که موش‌های ماده نسبت به موش‌های نر شدیدتر و تعداد دفعات بیشتری دچار آنافیلاکسی می‌شوند. آنها متوجه شدند که استروژن میزان فعالیت آنزیمی در عروق خونی مغز را که به نوبه خود موجب واکنش‌های آلرژیک می‌شود، افزایش می‌دهد. این آنزیم باعث افزایش تولید ماده‌ای به نام نیتریک اکسید (مایعی در خون که رگ‌ها را گشاد می کند) می‌شود. نیتریک اکسید فشار خون را کاهش می‌دهد و باعث تراوش رگ‌های خونی به بافت‌ها می‌شود که در نتیجه باعث تورم می‌شود.
وقتی که محققان جلوی فعالیت این آنزیم را گرفتند، تفاوتی میان واکنش موش‌های نر و ماده به آلرژی دیده نشد.
برای دریافتن اینکه آیا تاثیر این آنزیم بر انسان هم مشابه با موش‌هاست یا خیر، کارهای زیادی لازم است؛ اما پژوهشگران می‌گویند باید به گروه‌های مختلف مردم در این مورد آگاهی داده شود، از جمله گروه‌هایی مانند کارکنان بهداشت، زنانی که در سن بارداری هستند، زنان بعد یائسگی که تحت هورمون درمانی هستند و زنانی که مکمل‌های ورزشی L آرژنین (یکی از بیست اسید آمینه اصلی بدن) را که باعث افزایش تولید نیتریک اسید می‌شود، مصرف می‌کنند.
دین متکف، رئیس آزمایشگاه‌ بیماری‌های آلرژیک موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و سرپرست این پروژه که دوشنبه در ژورنال آلرژی و ایمن شناسی بالینی منتشر شده است، در این باره می‌گوید: «زنان بیشتر از مردان به دلیل آنافیلاکسی روانه بیمارستان می‌شوند و این نشانه‌ می‌دهد که قضیه چیز دیگری است.»
وی در ادامه می‌افزاید: «بیشتر اوقات تفاوت‌های جنسیتی نادیده گرفته می‌شود. لازم است که بیشتر به ارتباط میان بیماری‌ها و جنسیت بپردازیم. برای مثال، اگر خانمی دچار آلرژی‌های متعدد ‌شود و درسنین بارداری داروی ضد بارداری نیز مصرف کند، به یک پزشک نیاز دارد که درباره ارتباط هورمونی می‌داند. همچنین اگر خانمی مشکل ابتلا به آنافیلاکسی را داشته باشد، باید درباره احتمال مصرف مکمل‌های ورزشی مانند L آرژنین از وی پرسیده شود.»
روش استاندارد برای درمان آنافیلاکسی استفاده از اپی‌نفرین (هورمون فوق کلیوی که موجب انقباض رگ‌ها و افزایش ضربان قلب می‌شود) است. بیشتر افراد مستعد به آلرژی همیشه نوعی اپی‌نفرین تزریقی به نام اپی‌پن (EpiPen) را همراه خود دارند.
مطالعه و بررسی آنافیلاکسی بر روی انسان بسیار دشوار است زیرا این نوع آلرژی تهدیدی برای زندگی به شمار می‌رود. سالانه 200 مورد مرگ ثبت شده بر اثر آنافیلاکسی اتفاق می‌افتد، اما آمار واقعی بیشتر است، چرا که مرگ بر اثر آنافیلاکسی  در بیشتر موارد ناشناخته باقی می‌ماند. در افراد سالخورده مبتلا به بیماری‌های قلبی، ممکن است دلیل مرگ حمله قلبی شناخته شود اما احتمال آن وجود دارد که این حمله قلبی ناشی از آلرژی کلی بدن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha