سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 133036

آیا احساس گرسنگی می‌کنید؟ ساده ترین عملی که باید انجام دهید، خوردن غذاست. اما آیا تمام چیزهایی که ما می‌خوریم باعث سیری ما می‌شوند؟ متخصصان تغذیه می‌گویندگرسنگی حاصل کنش و واکنشی پیچیده است در معده، لوزالمعده و جریان خون که برای رفع آن باید مواد خاصی را مصرف کرد. در اینجا با 7 ماده غذایی آشنا می‌شویم که با خوردنشان نه تنها احساس گرسنگی‌مان برطرف نمی‌شود که حتی گرسنه‌تر می‌شویم.

7 غذایی که با خوردنشان گرسنه‌تر می‌شوید

سلامت نیوز: آیا احساس گرسنگی می‌کنید؟ ساده ترین عملی که باید انجام دهید، خوردن غذاست. اما آیا تمام چیزهایی که ما می‌خوریم باعث سیری ما می‌شوند؟ متخصصان تغذیه می‌گویندگرسنگی حاصل کنش و واکنشی پیچیده است در معده، لوزالمعده و جریان خون که برای رفع آن باید مواد خاصی را مصرف کرد. در اینجا با 7 ماده غذایی آشنا می‌شویم که با خوردنشان نه تنها احساس گرسنگی‌مان برطرف نمی‌شود که حتی گرسنه‌تر می‌شویم.

نان سفید
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، اصطلاح نان سفید به نان‌هایی اطلاق می‌شود که با آرد سفید گندم بدون سبوس تهیه شده و به همین سبب، رنگی روشن‌تر دارند. مصرف این نان‌ها خیلی زود میزان انسولین موجود در خون را افزایش می‌دهد. بر اساس یک تحقیق که به تازگی در اسپانیا و بر روی 9هزار نفر انجام گرفته است، کسانی که در روز بیش از دو نان سفید مصرف کرده‌اند، 40 درصد بیشتر به چاقی مبتلا شده‌اند. به سبب نداشتن سبوس، نان سفید نمی تواند احساس سیری را به شما منتقل کند

آب میوه
عصاره میوه باید حاوی تمامی خواص خود آن میوه هم باشد؛ اما این نوشیدنی سالم همه قندها را منتقل می کند، بدون آنکه تکه‌های میوه و یا پوست آن را به بدن شما برساند.حاصل، احساس گرسنگی مضاعف پس از احساس سیری موقت در پی بالا رفتن سریع خون است. اگر می‌خواهید از این روش برای رفع گرسنگی بهره گیرید، یا تکه‌های میوه را با آب آن مصرف کنید و یا با مخلوط کردن با موادی مانند پودر پروتئین، به مغذی شدن آن کمک نمائید.

تنقلات شور
حتما بارها تجربه کرده‌اید که پس از خوردن یک بسته چیپس و یا پفک، ولع بیشتری برای خوردن پیدا می کنید. شوری این تنقلات باعث می‌شود کربوهیدرات ها سریعتر هضم شده ودر نتیجه اوج و فرود سریع انسولین در بدن روی دهد. از سوی دیگر، تحریک سریع پرزهای چشایی زبان و سپس پیغام آنها برای مغز، یک نیاز کاذب برای ادامه خوردن را ایجاد می‌کند. حاصل این فرآیند، یک شکم خالی با احساس گرسنگی مضاعف خواهد بود.

فست فود
طراحی اغلب فست‌فودها طوری است که یک احساس اغراق شده از غذا را به شما بدهد. مثلا چربی‌های ترانس احساسی خاص را در مسیر گوارش سبب شده و سبب ساز رها شدن هورمون‌هایی مانند دوپامین و سرتونین می‌شوند. و یا به عنوان مثال، شربت غنی شده فروکتوز موجود در بعضی دسرها، باعث رها شدن سریع انسولین در خون و احساس گرسنگی مضاعف می‌شود. اما آنچعه در میان تمامی فست‌فودها از همه مضرتر است، نمک فراوان است که باعث از دست دادن زیاد آب می‌شود. این حالت باعث حوردن آب زیاد و در نتیجه احساس گرسنگی در پی خوردن فست‌فود خواهد شد.

پاستای سفید
ماکارونی سفید با هر برندی، همان کاری را می‌کند که در بالا در ارتباط با نان سفید گفتیم. یعنی مصرف آن نه تنها شما را سیر نمی‌کند که باعث احساس گرسنگی مضاعف هم خواهد شد. اندازه استاندارد مصرف این نوع ماکارونی در حدود یک فنجان است که اغلب ما بیش از 4 فنجان از آن می‌خوریم. ورود این حجم از کربوهیدرات به بدن، لوزالمعده را وادار می‌کند تا با ترشح انسولین، قند خون را تنظیم کرده و در نتیجه احساس گرسنگی به انسان دست خواهد داد. در این میان، وجود انواع سس‌ها و چاشنی‌ها هم به این فرآیند کمک خواهد کرد.

شیرین کننده های مصنوعی
استفاده از این شیرین‌کننده‌ها در هرنوع که باشد (مانندنوشابه های بدون قند، قندهای مصنوعی برای چای یا قهوه و مانندآن) به مغز این فرمان را می‌دهد که مقداری قند وارد خون شده و نتیجه، ترشح انسولین خواهد بود. چنین روندی باعث گرسنگی مضاعف و خوردن بیشتر از سوی شما می‌شود تا کالری‌های مجازی که سوزانده‌اید را جبران کنید.

پیتزا
شما می‌دانید که محال است با خوردن تنها یک تکه از پیتزا (حال هر چقدر هم که بزرگ باشد) احساس سیری کنید. دلیل آن را باید در ترکیبات این غذا یافت: آرد سفید، روغن‌های هیدروژنه، پنیر فرآوری شده و موادی مانند سوسیس و کالباس ؛ که هرکدام به تنهایی یکی از مشخصات گفته شده در بالا را با خود دارند. در نتیجه با ورود انسولین فراوان در خون، شما هرچقدر هم که گرسنه باشید، احساس سیری نخواهید کرد. تنها چاره، بهره‌گیری از پنیرهای معمولی، استفاده از آرد کامل برای خمیر، استفاده از گوشت بدون چربی و سبزیجات است که می تواند پیتزای شما را بدل به یک غذای کامل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha