عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هنوز خدمات پزشكی استاندارد در كشور تعریف نشده است به همین علت مردم از خدمات پزشكان عمومی ناراضی هستند و هنگام بیماری به چند پزشك متخصص مراجعه می‌كنند.

شاهرخ رامین در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: اكثر مردم به محض این‌كه بیمار می‌شوند اگر پزشك متخصص در دسترسشان باشد، نه تنها به یك پزشك متخصص بلكه گاهی به 5 تا 6 پزشك متخصص مراجعه می‌كنند، تا دلشان آرام شود، این یك مشكل فرهنگی است و البته به ضعف خدمات پزشكی و تعریف نشدن استاندارد این خدمات هم مربوط است.
وی گفت: پزشكان عمومی معمولاً با بیمار به مقدار لازم صحبت نمی‌كنند و اطلاعات لازم را در اختیار او قرار نمی‌دهند، ارتباط پزشك با بیمار در آن حد‌ نیست كه بیمار دلش قرص شود، از طرفی نظام سلامت نیز خدمات استاندارد پزشكی را تعریف نكرده است.
رامین افزود: نظام سلامت باید خدمات استاندارد پزشكی را تعریف كند، البته كارهای خوبی در این زمینه در وزارت بهداشت شروع شده است و كارگروه‌هایی برای هر یك از بیماری‌ها تعیین شده تا دستورالعمل استاندارد خدمات پزشكی را تعریف و ابلاغ كنند، پزشكان باید بر اساس یك نظام و پروتكل استاندارد بیماران را ویزیت كنند و اطلاعات مورد نیاز بیماران را در اختیارشان قرار دهند و حتی بخشی از اطلاعات را به صورت مكتوب به بیمار بدهند تا بیمار واقعاً احساس كند كه خدمات لازم را گرفته است.
وی گفت: بیمار باید مطمئن شود كه اگر به خدمات بیش‌تر و تخصصی‌تری لازم است حتماً پزشك عمومی او را به پزشك متخصص ارجاع می‌دهد اما چون هنوز در شهرها نظام ارجاع نداریم و خدمات درمانی را استاندارد نكرده‌ایم و الگوی مشخصی برای ارائه خدمات پزشكی وجود ندارد طبیعی است كه مردم به محض بیما‌ر خودشان به پزشكان متخصص مراجعه می‌كنند و معلوم نیست چقدر مراجعه آن‌ها درست است و خدماتی كه دریافت می‌كنند چقدر مورد نیاز آن‌هاست.
وی تأكید كرد: در كنار این مسائل مشكل تاریخی و فرهنگی هم داریم، مردم ما هنگام بیماری با مراجعه به یك پزشك دلشان راضی نمی‌شود و تا پیش چند پزشك متخصص نروند آرام نمی‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha