اورژانس بیمارستان ها و مراكز درمانی در روزهای خاكستری زمستان حال و هوای دیگری دارد، حال و هوایی كه به خیابان های اطراف آن هم سرایت كرده و ماسك پوشان بیشتری در آنها به چشم می خورند.بیماران تنفسی این روزها در بیمارستان ها به وفور یافت می شوند، بیمارانی كه با سرفه های از ته دل، راهی اورژانس می شوند و شاید كارشان به اكسیژن هم برسد. تنگی نفس و درد قفسه سینه از علایم بارز چنبره زدن ذرات معلق هوا بر حلق و ریه آدم هاست.

سلامت نیوز: اورژانس بیمارستان ها و مراكز درمانی در روزهای خاكستری زمستان حال و هوای دیگری دارد، حال و هوایی كه به خیابان های اطراف آن هم سرایت كرده و ماسك پوشان بیشتری در آنها به چشم می خورند.بیماران تنفسی این روزها در بیمارستان ها به وفور یافت می شوند، بیمارانی كه با سرفه های از ته دل، راهی اورژانس می شوند و شاید كارشان به اكسیژن هم برسد. تنگی نفس و درد قفسه سینه از علایم بارز چنبره زدن ذرات معلق هوا بر حلق و ریه آدم هاست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: پزشك اورژانس می گوید: «ماسك كه فایده یی ندارد، بدترتان هم می كند، هوای بازدم تان را به خودتان باز می گرداند و ‍‍CO٢ خون را بیشتر می كند. راه حل این است كه از خانه بیرون نیایید تا اینكه ماسك بزنید.»

بیماران مربوط به آلودگی هوا را نمی توان به راحتی از دیگر بیماران تنفسی جدا كرد، این روزها، بیمارانی كه درد تنفسی مزمن داشتند، زودتر از بقیه راهی بیمارستان ها می شوند و نیازمند به كپسول اكسیژن.

اورژانس یكی از بیمارستان های مرجع، مثل همیشه شلوغ است و پر از صدای ناله بیماران. آنقدر جا نیست كه تخت ها را در راهرو و بین هر دو اتاقك، جا داده اند. بیماران بیشتر میانسال و كهنسالند و بیماری تنفسی و عفونت ریه، ماسك را به صورت شان كشانده و راهی اورژانس شان كرده. مردی در آستانه میانسالی همراه با همسرش در حیاط بیمارستان، ماسك فیلتر دار بر صورت زده و تقریبا چیزی از صورتش پیدا نیست. می گوید شیمیایی است و چندین سال است مشكل تنفسی دارد، هوای آلوده تهران را مزید بر علت می داند بر سرفه های طولانی اش و درد های شبانه روزش. از مشتری های دایمی بیمارستان است انگار. بی تفاوت شده و دیگر مثل دیگران كه تازه با دردهای سخت نفس كشیدن آشنا می شوند، غر نمی زند. تعداد سوالاتی كه جواب می دهد زیاد شده و سرعت مچاله شدن و باز شدن ماسكش به سوی دهان، بالارفته. معذب می شوم از به نفس افتادنش و به حال خودش می گذارمش. مردی دیگر بر آخرین تخت اورژانس، آنجا كه قرار است در حركت آدم ها باز و بسته شود، خوابیده، نخوابیده، مچاله كرده است خودش را تا همراهانش هم روی تخت جا شوند، از بس كه آدم ریخته در سالن. ماسك معمولی به صورت زده و از عفونت ریه اش می گوید. موهای سفید كل سر و شقیقه هایش را گرفته، دردهایش را هم كشیده، از زیر ماسك لبخند می زند، چین می افتد به چشم هایش. می گوید: «هوا هم هست، هوای تهران كی خوب بوده كه الان باشد؟ دیگر عادت كرده ام ماسك بزنم، علتش را دیگر نمی دانم، فقط می دانم وقت هایی كه برش دارم، سینه ام خس خس می كند.»

سوپروایزر اورژانس از اختلاط آنفلوآنزا با هوای آلوده می گوید و از معجونی حرف می زند كه مردم را با تب و نفس تنگی راهی بیمارستان ها می كند: «بیشتر كسانی كه مشكل تنفسی مزمن ندارند، به خاطر ویروسی است كه شایع شده، علایم بالینی اش هم تب است و مشكل تنفسی و حالت تهوع. دیگر در این میان نمی توان گفت آلودگی هوا علت اصلی است یا تنها ویروس است كه مردم را بی نفس كرده. ویروسی كه پای كودكان را هم به مراكز درمانی باز كرده است.»

مشاهدات خبرنگار «اعتماد» از یكشنبه شب اورژانس هم خبر از فراگیری مشكلات تنفسی و تب در میان بیماران می داد، مشكلاتی كه پزشكان آن را چیزی بین عوارض آلودگی هوا و آنفلوآنزا می دانند و تنها به تجویز شربت سینه اكتفا كردند. هوای آلوده شهر و پیش بینی هواشناسی از پایداری هوا و تشدید آلودگی در آخر هفته، جلسه گذاران را به استانداری كشاند و جلسه كارگروه كاهش آلودگی هوای تهران تشكیل شد، كارگروهی كه تشكیل شدنش بیش از اینكه به عدد روز گذشته شاخص آلودگی مرتبط باشد، به پیش بینی روزهای آخر هفته و تشدید آلودگی و مناطق در آستانه اضطرار مربوط می شود. نماینده وزارت بهداشت معتقد است هوا به خاطر بالابودن شاخص دی اكسید نیتروژن، اسیدی است و بهتر است مهدهای كودك و مدارس را برای آخر هفته تعطیل اعلام كنند، این در حالی است كه نماینده آموزش و پرورش به خاطر فصل امتحانات با این تصمیم مخالفت كرد.


    سیاست های كاهش آلودگی هوا
    سیاست ها در خصوص طرح كاهش آلودگی هوا در دو دولت دهم و یازدهم، از تفاوت ها و البته شباهت هایی برخوردار بود، آلاینده ها تغییر نكرده و به قوت خود باقی است، آنچه در این میان تغییر كرد، كیفیت سوخت بود كه یكی از چندین عامل درگیر در ایجاد آلودگی است. سوخت پتروشیمی جایش را به سوخت وارداتی و تولیدی بر اساس استانداردهای جهانی داد، سوختی كه باوجود اصرارهای رییس سازمان حفاظت محیط زیست، همچنان بر سر كیفیت آن دعواست و منتقدان گمان می كنند با اصلاح تنها یك فاكتور از چندین عامل تاثیرگذار، باید هوایی صاف و آسمانی آبی برای شهر به ارمغان آورد. عنصر ذرات معلق كمتر از ٥/٢ میكرون، عنصری كه از احتراق ناقص خودروها و ساخت و ساز و عملیات عمرانی حادث می شود، همیشه عامل بالابردن شاخص آلودگی تهران بود، اما در روز گذشته، دی اكسید نیتروژن هم دست كمی از pm٢. ٥ نداشت. عاملی كه نماینده وزارت بهداشت با تاكید بربالابودن آن، سعی در تعطیلی مدارس ابتدایی داشت. دی اكسید نیتروژن كه یكی از اكسیدهای نیتروژن است، در اثر احتراق مواد سوختی در ماشین ها و نیروگاه ها ایجاد می شوند. دی اكسید نیتروژن مخاط برونش یا نایژه ها را تحریك می كند و سبب افزایش عفونت های تنفسی در كودكان و افزایش شكایات تنفسی مثل سرفه و خلط در بزرگسالان می شود. بیماران مبتلابه آسم با اثرات ناشی از این گاز به شدت حساس می شوند. همچنین هوای اسیدی در اثر مه دود فتوشیمیایی، هنگامی كه دی اكسید كربن و دی اكسید سولفور و به ویژه اكسید نیتریك به اسید تبدیل می شوند، به وجود می آید. این گازها ابرهای بسیار ظریفی از قطرات ریز اسیدی را تشكیل می دهند. این هوای اسیدی بعدا به صورت باران اسیدی فرو می ریزد و باعث آسیب رساندن به گیاهان و درخت ها می شود. اگر ذرات اسید ریز وارد ریه ها شوند تحریكات راه های تنفسی، سرفه و حتی خس خس سینه را به همراه دارند.
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha