اولین همایش کشوری رتینوپاتی نوزادان نارس با هدف ارائه جدیدترین دستاوردها در زمینه آسیب شبکیه نوزادان نارس ۷ اسفند امسال در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.

سلامت نیوز:اولین همایش کشوری رتینوپاتی نوزادان نارس با هدف ارائه جدیدترین دستاوردها در زمینه آسیب شبکیه نوزادان نارس ۷ اسفند امسال در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، رضا کارخانه دبیر علمی همایش کشوری رتینوپاتی نوزادان نارس گفت: با تشخیص زود هنگام و درمان به موقع این نوزادان می‌توان تا حدود زیادی از نابینایی ناشی از این بیماری جلوگیری کرد زیرا تشخیص و درمان نا به هنگام این بیماران در نهایت منجر به نابینایی آنان خواهد شد که یکی از اهداف این همایش تشخیص به هنگام این نوزادان و انجام اقدامات درمانی به موقع برای آنان است.
وی افزود: بر اساس مطالعات موجود در کشور، نوزاد نارس در معرض خطر این بیماری به نوزادانی اطلاق می‌شود که زمان تولد آنها قبل از هفته سی و چهارم حاملگی و وزن تولد آنها کمتر از 2 هزار گرم (2 کیلوگرم) باشد که این تعریف با کشورهای پیشرفته تا حدودی متفاوت است.به گفته کارخانه از آنجا که طی سال‌های اخیر در کشور به دلیل پیشرفت امکانات بخش‌های مراقبت‌های ویژه نوزادان نارس امکان زنده ماندن این نوزادان بیشتر شده است و نوزادان با سن کمتر زنده می‌مانند، میزان بروز این بیماری رو به افزایش است.
دبیر علمی همایش کشوری رتینوپاتی نوزادان نارس با تاکید بر ضرورت یک برنامه غربالگری مناسب برای تشخیص و درمان به موقع این بیماران خاطر نشان کرد: این برنامه شامل آموزش به چشم پزشکان، متخصصین نوزادان، پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان (NICU) و همه دست اندرکاران مراقبت‌های این نوزادان از جمله خانه‌های بهداشت روستایی بوده که از دیگر اهداف این همایش آموزش به این گروه‌هاست.
کارخانه با تاکید بر قابل پیشگیری بودن بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس تصریح کرد: این بیماری دارای سه موج اپیدمی در دنیا بوده است که کشورهای پیشرفته و صنعتی توانسته اند با آموزش های مناسب، تشخیص و درمان به موقع آن را کنترل کنند، اما در کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای آمریکای لاتین، کشورهای اقماری اتحاد شوروی، جنوب شرق آسیا و کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله کشور ایران هم اینک با موج سوم رتینوپاتی نوزادان نارس روبرو هستیم که لزوم توجه ویژه به این بیماری را می طلبد.
وی افزود: با توجه به اهمیت این بیماری و خطرات ناشی از آن، همایش کشوری رتینوپاتی نوزادان نارس با پیشنهاد کمیته کشوری رتینوپاتی نوزادان نارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود.
دبیر علمی اولین همایش رتینوپاتی نوزادان نارس ادامه داد: از آنجا که بیمارستان فارابی بنیانگذار تشخیص و درمان رتینوپاتی در کشور است که مسئولیت آموزش به پزشکان زیادی را تاکنون عهده دار بوده است، اجرای برنامه علمی و اجرایی این همایش توسط این بیمارستان انجام می شود.
وی تصریح کرد: در کنار سخنرانی ها و پانل های برگزارشده در این همایش که باحضور متخصصان چشم و نوزادان برگزار می شود، نمایشگاه جنبی ابزار و وسایل تشخیصی و درمانی بیماری رتینوپاتی نیز به نمایش گذاشته خواهدشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha