رییس گروه بانک خون بند ناف و سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون از جمع آوری 1920 واحد خون بند ناف در بانک خون بند ناف این سازمان خبر داد.

سلامت نیوز:رییس گروه بانک خون بند ناف و سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون از جمع آوری 1920 واحد خون بند ناف در بانک خون بند ناف این سازمان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مهین نیکوگفتارهمچنین گفت: تاکنون با استفاده از ذخایر این بانک خون توانسته‌ایم با پیوند 9 واحد خون بند ناف به بیماران معرفی شده از سوی بیمارستان جان 9 بیمار مبتلا به بیماری‌های لاعلاج را نجات دهیم.
وی در مورد خون بند ناف گفت: خداوند به همراه هر نوزادی خونی حیات بخش را در بند ناف وی به او و خانواده و جامعه‌اش هدیه می‌کند که می‌تواند زندگی بخش و ناجی بیماران باشد. اما فقط 5 دقیقه بعد از تولد برای جمع‌آوری این نوشدارو فرصت وجود دارد.
نیکوگفتار در مورد فرآیند تهیه خون بند ناف از نوزاد گفت: در این فرآیند، بعد از زایمان، خونی که در جفت و بند ناف وجود دارد جمع‌آوری شده و سلول‌های خونی آن در بانک خون بند ناف ذخیره‌سازی می‌شود و می‌تواند جان یک نفر را نجات دهد چرا که نمونه‌های خون بند ناف تعداد سلول کافی را برای بازسازی مغز استخوان در یک فرد بیمار دارند.
وی افزود: سلول‌های بنیادی در مغز استخوان افراد بالغ هم تولید می‌شوند و می‌توان این سلول‌ها را به بیماران نیازمند اهدا کرد.
بنابراعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون، نیکوگفتار در مورد ماهیت این سلول‌ها نیز گفت: سلول‌های بنیادی، سلول‌های اولیه‌ای هستند که قدرت تکثیر بسیار زیاد و همچنین قدرت تمایز به سلول‌های دیگر را دارند. معمولا تعداد این سلول‌ها در بافت‌های جنینی خیلی زیاد است به دلیل اینکه بافت‌های جنینی در حال تکثیر و تولید قسمت‌های مختلف بدن جنین هستند. به همین خاطر سال‌ها پزشکان و محققان تصور می‌کردند این سلول‌ها را فقط در بافت‌های جنینی می‌توانند ببینند، اما تحقیقات نشان داد مغز استخوان نیز روزانه تعداد زیادی سلول بنیادی می‌سازد و به همین خاطر هم هیچ‌گاه در طول زندگی ذخیره سلول‌های بنیادی مغز استخوان تمام نمی‌شود. در بافت‌های دیگر بدن هم سلول‌های بنیادی وجود دارد و وقتی به بافتی از بدن آسیب می‌رسد این سلول‌ها به آن منطقه مهاجرت می‌کنند و با تکثیر و تمایز، بافت جدیدی را برای آن منطقه آسیب‌دیده می‌سازند.
وی در مورد اهدای سلول‌های بنیادی مغز استخوان نیز گفت: در صورت اهدای این سلول‌ها نیز هیچ آسیبی متوجه شخص اهدا کننده نمی‌شود، زیرا مغز استخوان تعداد بسیار زیادی سلول‌های بنیادی خون‌ساز و سلول‌های بنیادی‌ مزانشیمی دارد که می‌تواند دوباره سلول‌های اهدا شده را جایگزین کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha