سیاست‌گذاری‌ برای منع مصرف مواد دخانی یک برنامه جهانی است چرا که استعمال این مواد از دلایل اصلی و البته قابل‌پیشگیری مرگ‌و‌میر و بیماری در جهان است.

سلامت نیوزسیاست‌گذاری‌ برای منع مصرف مواد دخانی یک برنامه جهانی است چرا که استعمال این مواد از دلایل اصلی و البته قابل‌پیشگیری مرگ‌و‌میر و بیماری در جهان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، در حال حاضر بیش از یک میلیارد سیگاری در سراسر جهان وجود دارند و تعداد این افراد در بسیاری از کشورها رو به افزایش است و طبق آمار از هر 10 مورد مرگ‌ومیر در جهان یک مورد بر اثر استعمال دخانیات است.
گروه‌های فعال در حوزه سلامت عمومی با موضوع مصرف مواد دخانی مانند یک اپیدمی برخورد کرده و تایید دارند که در بسیاری از کشورها مقابله با این معضل به تاخیر افتاده اما می‌توان در برخی دیگر از کشورها از گسترش آن جلوگیری کرد.
آژانس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت (WHO) به طور فزاینده‌ای به بررسی موضوع دخانیات پرداخته و اخیرا بر ارائه چارچوب کنوانسیون کنترل تنباکو نظارت داشته‌اند. این چارچوب شامل تعهداتی برای افزایش مالیات تنباکو، ممنوعیت تبلیغات تنباکو، ممنوعیت مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی، استفاده از هشدارهای پزشکی روی بسته‌های حاوی مواد دخانی و ... بوده است. این کنوانسیون توسط اکثریت کشورها امضا شده و از این قابلیت برخوردار است تا یکی از منابع اصلی کنترل تنباکو در جهان باشد.
کشورهایی چون انگلیس، استرالیا، کانادا، فنلاند، نروژ، سوئد و نیوزیلند از جمله کشورهایی هستند که به مقابله و کنترل جامع و فراگیر دخانیات پرداخته‌اند. به بیان دیگر این کشورها ترکیب سیاست‌های دوجانبه متعددی را برای کاهش مصرف مواد دخانی به کار گرفته‌اند. هرچند در برخی دیگر از کشورهای گروه 20 کمتر به این معضل پرداخته شده است. به طور مثال آمریکا که نقش بزرگی در اقدامات بین المللی داشته اما سیاست‌های کنترلی محدودی برای کاهش مصرف تنباکو ارائه کرده است.
کارشناسان معتقدند تغییر جامع در کشورهای پیشروی کنترل دخانیات به پیشرفت‌ها در پنج حوزه کلیدی وابسته است که تحقق آنها ممکن است چندین دهه‌ طول بکشد و در ذیل به آنها اشاره شده است:
- تغییر نهادی: تغییر در دپارتمان‌های دولتی و سازمان‌های دیگر که بر سیاست‌های سلامت متمرکز هستند و مسئولیت اصلی کنترل تنباکو را بر عهده دارند.
- تغییر در چارچوب‌بندیِ معضل مصرف دخانیات: در گذشته تنباکو در اصل محصولی باارزش اقتصادی در نظر گرفته می‌شد و کارخانه‌های تولید کننده آن یارانه دریافت کرده و تشویق می‌شدند در حالی که تغییر این رویکرد برای منع مصرف مواددخانی ضروری است
- تغییر در موازنه قدرت: صنعت تنباکو قبل و بعد از جنگ جهانی دوم برای دهه‌ها در بسیاری از کشورها یکی از متحدان دولت بوده است و به همین دلیل تغییر این موازنه قدرت می‌تواند از قدرت این صنعت بکاهد.
- تغییر در بافت اقتصادی – اجتماعی: بررسی‌ها تایید می‌کند که تعداد افراد سیگاری و مخالفت با کنترل تنباکو کاهش یافته است و ادامه این روند به تشدید منع مصرف دخانیات کمک می‌کند.
- نقش دانش و باورها: شواهد علمی از ارتباط استعمال سیگار و قرار گرفتن در معرض دود آن با بروز مشکلات جسمی و بیماری‌های جدی حکایت دارد و بیشتر دولت‌ها این واقعیت را پذیرفته‌اند.
به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، تغییر در این پنج فاکتور کلیدی در مهار استعمال دخانیات نقش دارد. به طور مثال افزایش مقبولیت شواهد علمی می‌تواند شیوه‌ درک دولت‌ها را از مشکلات مربوط به استعمال مواد دخانی دگرگون سازد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha