یونیسف اعلام کرد که بیش از 70000 نفر از جمله 30000 کودک، در ناحیه زلزله‌زده جنوب‌‌غرب پاکستان بی‌خانمان مانده‌ا‌ند و در همین حال امدادگران در منطقه هشدار دادند که بیماری‌‌های مرگبار دارد شیوع پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان کودکان سازمان ملل جمعه 31 اکتبر (10 آبان) اعلام کرد این سازمان و مقامات دولت پاکستان موقعیت را در بدترین نواحی زلزله‌زده در ایالت کوهستانی بلوچستان ارزیابی کرده‌اند و "نگران نیازهای فوری کودکان و زنان هستند".

تصور می‌رود حداکثر تا 300 نفر در این زلزله 6.4 ریشتری، که چهارشنبه گذشته قبل از سپیده‌دم رخ داد و خانه‌های خشتی را ویران کرد و مردم را در حال خواب کشت یا زخمی کرد، کشته شده باشند.

 یونیسف در بیانیه خود گفت: "در حالیکه زمستان نزدیک می‌شود، فوری‌ترین نیازهای بازماندگان سرپناه، آب آشامیدنی سالم، غذا، لباس گرم و کمک‌های پزشکی اورژانس است."

این بیانیه می‌افزاید آب پاک یک "اولویت" است و گروه‌های یونیسف فراهم‌آوری آب و خدمات بهداشتی را آغاز کرده‌اند.

 این بیانیه می‌افزاید:‌ "کودکان به خصوص به بیماری‌هایی مانند اسهال و وبا آسیب‌پذیر هستند."

"اغلب منابع آب در نواحی مبتلا در نتیجه زلزله آسیب دیده‌اند. به طور تقریبی 12000 نفر در ناحیه زیارات- مرکز زلزله - به آب سالم دسترسی ندارند و به کامیون‌های آب وابسته هستند.‌"

 ایوب کاکار، مسئول مراقبت بهداشتی منطقه شهر کوهستانی زلزله‌زده زیارات، گفت کودکان دو شب است که در درجه حرارت زیر صفر بی‌سرپناه مانده‌اند.

او گفت: "به خاطر سرما، صدها نفر از کودکان دچار ذات‌الریه، بیماری‌های شکمی، اسهال و مشکلات سینه شده‌اند و در حال درمان هستند."

 کاکر گفت: "نگرانی ما این است که میزان تلفات بالا برود. چنین بیماری‌هایی اگر به موقع درمان نشوند، مرگبار هستند."

 او گفت هنوز کمبود چادر، پتو، لباس، دارو و آنتی‌بیوتیک وجود دارد. بسیاری از افراد در روستاهای اطراف شکایت می‌کنند که هنوز پس از گذشت دو روز از حادثه کمکی به آنها نرسیده است.

 کاکر گفت کودکان اکثریت جمعیت آسیب‌دیدگان را تشکیل می‌دهند و بسیاری از آنها به علت لرزش‌های زمین و پس‌لرزه‌های شدیدی که در منطقه ادامه دارد، از لحاظ روانی آسیب‌دیده هستند.

‌زنان نیز به علت معذورات سنتی و این واقعیت که بیمارستان‌های منطقه نیز تخریب‌ شده‌اند، کمک‌های پزشکی لازم را دریافت نمی‌کنند.

ارتش پاکستان می‌گوید که چادر، پتو و غذا را برای بیش از 25000 نفر از افراد مبتلا در سه دهکده‌ ویران‌شده در منطقه فراهم کرده است، و 15000 نفر دیگر نیز قرار است کالاهای امدادی را دریافت کنند.

به گفته مقامات ارتش پاکستان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ - یکی از چند سازمان غیردولتی شامل برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت - که 5000 کیت امدادی را به منطقه فرستاده است.

 هر کیت شامل یک چادر و جیره‌های 15 روزه برای یک خانواده پنج ‌نفره است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha