چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 133148

شاید برای شماهم اتفاق افتاده باشد که در فصل زمستان و در شرایطی که به قول قدیمی‌ها، دل هوا می‌گیرد، شما هم دچار دلتنگی شوید. این عارضه که در غرب شدت زیادتری دارد را "افسردگی زمستانی" یا بصورت علمی، اختلال عاطفی فصلی می‌نامند.

5 غذا برای مبارزه با افسردگی زمستانی

سلامت نیوز: شاید برای شماهم اتفاق افتاده باشد که در فصل زمستان و در شرایطی که به قول قدیمی‌ها، دل هوا می‌گیرد، شما هم دچار دلتنگی شوید. این عارضه که در غرب شدت زیادتری دارد را "افسردگی زمستانی" یا بصورت علمی، اختلال عاطفی فصلی می‌نامند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، اختلال عاطفی فصلی (Seasonal affective disorder) با نام اختصاری SAD، برای اولین بار به طور رسمی توسط نورمن روزنتال و همکارانش در مؤسسه ملی بهداشت روان آمریکا توصیف شد.
اگرچه متخصصان در ابتدا در مورد وجود این اختلال شک داشتند اما امروزه این اختلال به عنوان یک اختلال رایج شناخته می‌شود. بر اساس نوشته‌های کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، این افراد با تغییر فصل دچار تغییر جدی در شرایط روحی خود می‌شوند. آن‌ها ممکن است زیاد بخوابند، انرژی کمی داشته باشند و احساس افسردگی کنند. معمولا این نشانه‌ها که می‌توانند جدی هم باشند، با تغییر فصل از بین می‌روند.
حال جدای از دارو و یا ایجاد شرایط محیطی مناسب، شما با مصرف غذاهای خاصی می‌توانید بر این احساس منفی غلبه کنید. ما در اینجا 5 ماده غذایی را به شما معرفی می‌کنیم تا با خوردن آنها، کمی سرحال‌تر شوید.

عدس
محققان دانشگاهی در آمریکا با بررسی 3هزارنفر از افراد بین 15 تا 39 سال دریافته‌اند که علت افسردگی خفیف در آنها به سبب پائین بودن میزان غلظت اسید فولیک در خون آنهاست. بنا به همین گزارش، افزودن عدس به رژیم غذایی این افراد توانست با بالا بردن میزان اسید فولیک آنها، تا حد زیادی از این احساس آنها بکاهد. البته رسیدن به حجم کافی از این ماده غذایی برای شما نیازمند مشورت با پزشک معالجتان است. از دیگر موادی که چنین سطحی از اسید فولیک یا فولات را دارند عبارتند از آب پرتقال، اسفناج، لوبیا، فندق، نخود و آووکادو.

ماهی آزاد
میزان چربی مفید موجود در این ماهی می‌تواند بر عملکرد مغز و قلب موثر باشد. از سوی دیگر امگا 3 موجود در این ماهی برای کاهش اختلالات عصبی و افسردگی مفید است. این نکته در تحقیقات دانشمندان اثبات شده است که میان کمبود امگا 3 در بدن و بدخلقی ارتباط مستقیم وجود دارد. جدای از این دلیل، مصرف این چربی مفید در افزایش ایمنی بدن نیز موثر است از دیگر منابع غنی امگا 3 می‌توان به ماهی تن، ساردین، بذر کتان، روغن کانولا و تخم کدو اشاره کرد.

ماست
سرتونین ماده‌ای شیمیایی است که در تنظیم احساس گرسنگی، احساس شادی و سرحال بودن موثر است. وجور نور خورشید در عملکرد بهتر این ماده شیمیایی تاثیر دارد. با کوتاه شدن روزها در زمستان و کاهش نور خورشید، عملکرد این ماده در بدن کاهش می‌یابد.
از سوی دیگر، تریپتوفان که یک اسید آمینه می‌باشد، به تولید سرتونین در بدن کمک می‌کند. بهره‌گیری از مواد غذایی مانند ماست که سرشار از تریپتوفان است، می‌تواند جبران کننده کاهش تولید سرتونین باشد.
غذاهای دیگری که حاوی تریپتوفان هستند عبارتند از: گوشت بوقلمون، گوشت مرغ، گوشت گاو، سویا، لوبیا، ماهی تن، آجیل و تخم مرغ.

گوشت گاو
ثابت شده است که کمبود روی در حیوانات، سبب ساز رفتارهای افسرده‌گونه می‌شود. در میان تمامی غذاها، گوشت گاو دارای بیشترین میزان روی است. مصرف گوشت کم چرب گاو در این زمینه کمک مضاعفی می‌کند. بهترین بخش از بدن گاو برای جذب بیشتر روی، گوشت قلوه‌گاه آن است. دیگر منابع کامل روی در مواد غذایی عبارتند از: صدف، مرغ، ماست، غلات کامل.

قارچ
مطالعات پزشکان نشان داده‌است مصرف ویتامین D در مبارزه با بیماری افسردگی زمستانی مفید است. این ویتامین که به ویتامین آفتاب شهرت دارد، می‌تواند به تولید سرتونین کمک کند. از آنجایی که بیشترین میزان جذب این ویتامین برای انسان از طریق قرارگیری در معرض نور خورشید است و در زمستان این شرایط کمتر مهیاست، باید ازموادی استفاده کرد که این کمبود را جبران کند. قارچ‌ها از جمله مواد غذایی هستند که سرشار از ویتامین D بوده و مصرف آنها به عملکرد بهتر سیستم عصبی بدن نیز یاری می‌رساند. از دیگر منابع غنی ویتامین D می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: شیر غنی شده ، ماهی قزل آلا، ماهی تن، آب پرتقال غنی شده و شیر سویای غنی شده.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha