چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 133198

دانشمندان انگلیسی با شناسایی مکانیزم پیوند سلول‌ها از راز گسترش سرطان ریه پرده بر‌داشتند.

سلامت نیوز:  دانشمندان انگلیسی با شناسایی مکانیزم پیوند سلول‌ها از راز گسترش سرطان ریه پرده بر‌داشتند. 

 به گزارش آنا به نقل از مدیکل نیوز تودی، دانشمندان انگلیسی کشف کرده‌اند که وقتی فرآیند معمول تعمیر و نگهداری در سلول‌های سرطانی ریه اشتباه پیش می‌رود، باعث شکسته شدن پیوند‌های پروتئینی که این سلو‌ل‌ها را در برابر سلول‌های  مجاور ایمن نگه می‌دارد، می‌شود که در نتیجه موجب از هم پاشیدن سلول‌سرطانی و گسترش سرطان خواهد شد.
پژوهشگران موسسه تحقیقات سرطان منچستر انگلیس در دانشگاه منچستر یافته‌های خود را در ژورنال Cell Reports منتشر کرده‌اند.
پیوندهایی که سلول‌ها را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد تحت کنترل پروتئینی به نام TIAM1 است. وقتی که سلول‌ها به صورت نرمال عمل می‌کنند، فرآیند معمول تعمیر و نگهداری آنها سلول‌های معیوب و فرسوده را شناسایی و حذف می‌کند و در نتیجه سلول‌ها می‌توانند بازیافت شوند. اما وقتی فرآیند تعمیر و نگهداری اشتباه پیش می‌رود، تعداد زیادی از پیوندهای TIAM1  می‌شکند.
سرپرست این پروژه دکتر آنجلیکی میلاری درباره نشانه‌هایی که آنها در هنگام بررسی این سلول‌ها زیر میکروسکوپ مشاهده کرده‌اند، توضیحاتی می‌دهد: «در این پژوهش مهم برای اولین بار چگونگی پیوندهای موجود بین سلول‌های مجاور و چگونگی شروع گسترش سرطان به کل بدن با حذف مرحله بازیافت سلولی نشان داده شده است.»
دکتر میلاری و همکارانش حین این تحقیق توانستند دلیل از هم گسستگی پروتئین‌های TIAM1  و فراوانی بیش از حد پروتئینی به نام HUWE1  را معرفی کنند. در حال حاضر پروتئین HUWE1  با تشکیل تومور ارتباط دارد اما این اولین پژوهش در نوع خود است که نشان می‌دهد این پروتئین نقشی در «جداسازی، تهاجم و انتقال پیوندها» نیز دارد.
پژوهشگران با کار کردن روی سلول‌های سرطانی کشف کردند که با تغییر مکان اتصال پروتئین TIAM1  می‌توان از تخریب، پراکندگی و تهاجم به پروتئین TIAM1  جلوگیری کرد و وجود سلول‌هایی که HUWE1  کمتری دارند نیز در این مورد کمک می‌کند. این تیم پژوهشی از یافته‌های خود اینگونه نتیجه گرفتند که HUWE1  باعث تحریک سلول‌های سرطانی ریه از طریق تنظیم دیرپایی TIAM1  می‌شوند.
دانشمندان امید دارند که تحقیقاتی مانند این در آینده منجر به کشف دارویی شود که گسترش سرطان را متوقف کند.  سرطان ریه نیز مانند سرطان‌های دیگر هر چه زودتر تشخیص داده شود، احتمال درمان  و همچنین جلوگیری از گسترش آن بیشتر است. سرطان‌هایی که امکان متاستاز (سرایت به بخش‌های دیگر بدن) را دارند دلیل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان هستند.
در سال 2012 سرطان ریه 1.59 میلیون مورد از 8.2 میلیون مورد مرگ و میر ناشی از سرطان را سبب شد. بر اساس اطلاعات موسسه ملی سرطان آمریکا  در سال 2014 بیش از 224 هزار و 200 مورد سرطان ریه در آمریکا تشخیص داده شده که از این تعداد بیش از 159 هزار و 200 مورد به مرگ منجر شده است. این آمار در انگلستان سالانه بیش از 43 هزار تشخیص و 35 هزار مرگ بر اثر این بیماری است.
یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه، ترک کردن سیگار و اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود سیگار است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha