آلودگی هوای تهران و شهرهای صنعتی ادامه دارد. در تهران ماموریت های اورژانس در پی تشدید آلودگی هوای تهران تا روز گذشته افزایش ١٠ درصدی را نشان می دهد كه از این میزان ۵ تا ۶ درصد موارد آن مربوط به بیماران قلبی و تنفسی است: بیماری های كه مستقیم با آلودگی هوا در ارتباطند.

افزایش ٦ درصدی ماموریت های اورژانس برای بیماران قلبی و تنفسی

سلامت نیوز: آلودگی هوای تهران و شهرهای صنعتی ادامه دارد. در تهران ماموریت های اورژانس در پی تشدید آلودگی هوای تهران تا روز گذشته افزایش ١٠ درصدی را نشان می دهد كه از این میزان ۵ تا ۶ درصد موارد آن مربوط به بیماران قلبی و تنفسی است: بیماری های كه مستقیم با آلودگی هوا در ارتباطند.

سخنگوی اورژانس تهران روز گذشته در گفت وگو با روزنامه اعتماد اعلام كرد در ٢٤ ساعت گذشته كل ماموریت های اورژانس تهران ١٤٣٤ مورد بوده است كه از این تعداد ٢٦٣ مورد مربوط به بیماران قلبی و ١٢٩ مورد مربوط به بیماری های تنفسی بوده است. افزایش ٦ درصدی ماموریت های اورژانس در ارتباط با بیماری هایی كه با آلودگی هوا ارتباط دارد در حالی است كه این آمار تنها بخشی از آمار شهروندان است كه در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران دچار علائم مشابه ناشی از ناسالم بودن هوا شده اند.

بخش عمده یی از كسانی كه این روزها به دلیل آلودگی هوا با علائمی همچون تنگی نفس، آبریزش و سوزش چشم احساس ناسالم بودن كرده اند، مراجعه كننده مراكز درمانی شلوغ این هفته بوده و هستند.

براساس گزارش های میدانی «اعتماد» در طول هفته گذشته و در شرایطی كه هشدارهای هواشناسی مبتنی بر ناسالم بودن هوای تهران برای گروه های سالم و در تعدادی از روزها برای همه گروه ها ادامه داشت، آمار مراجعه كنندگان به مراكز درمانی رشد داشته است و در بسیاری از موارد تجویزهای مشابه بیماری سرماخوردگی برای آنها صورت گرفته است. مسوولان اورژانس تهران روز گذشته برای چندمین بار به مردم توصیه كردند از سفرهای غیرضروری پرهیز كنند. حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران تاكید كرد گروه های در معرض خطر از جمله سالمندان، نوزادان، افراد دارای بیماری زمینه یی و زنان باردار نیز از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده خودداری كنند و توصیه به مصرف میوه جات و مایعات به ویژه شیر در این روزها كرد. با این وجود طی روزهای گذشته و همزمان با افزایش آلودگی هوا ترافیك خیابان های تهران نیز شدت گرفته است. میزان آلودگی در این مدت از نظر مسوولان در شرایطی نبوده كه راهكارهایی همچون اجرای طرح زوج و فرد از منزل یا تعطیلی مدارس در دستور كار قرار گیرد. روز گذشته معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران در مورد وضعیت هوای تهران گفت: امروز هم هوای تهران به دلیل افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر كمتر از ٥/٢ میكرون در شرایط «ناسالم» قرار دارد و انتظار می رود كه روز چهارشنبه نیز این روند تداوم داشته باشد. این مقام مسوول در مورد وضعیت هوای امروز تهران پیش بینی كرد روز چهارشنبه تهران در شرایط بدتری به لحاظ افزایش آلاینده های جوی قرار گیرد.


    محمد رستگاری درخصوص تشكیل دوباره كمیته مواقع اضطرار كاهش آلودگی هوا، هم گفت: این امر بستگی به گزارش های سازمان هواشناسی برای روزهای شنبه و یكشنبه هفته آینده دارد. چنانچه شرایط جوی در شرایط پایدار باقی بماند و شاهد روند رو به رشد آلاینده های جوی باشیم، این جلسه مجددا تشكیل خواهد شد. روز دوشنبه جلسه كمیته مواقع اضطرار كاهش آلودگی هوا در استانداری تهران با حضور اعضای این كمیته برگزار شد و سه مصوبه در خصوص عدم خرید و فروش آرم طرح ترافیك روزانه و هفتگی، تشدید برخورد با صنایع آلاینده و همچنین افزایش محدوده های زوج و فرد در این جلسه به تصویب رسید. رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت نیز روز گذشته از احتمال تعطیل شدن مدارس در صورت تشدید آلودگی هوا خبر داد. خسرو صادق نیت تاكید كرد تعطیلی مدارس به عنوان یكی از راهكارهای لازم در صورت تشدید آلودگی هوا مدنظر قرار خواهد بود. بنابر اعلام این مركز در این شرایط كیفیت هوا ناسالم است و افراد مبتلابه بیماری های قلبی یا ریوی، كودكان و سالمندان باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند و همچنین افراد دیگر نیز باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را كاهش دهند. روز گذشته همچنین مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران گفت: هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق كمتر از ٥/٢ میكرون روی عدد ١٢٢ از شرایط هشدار خارج شد. همچنین شاخص ذرات معلق كمتر از ٥/٢ میكرون در ایستگاه شهرری به عنوان آلوده ترین منطقه پایتخت روی عدد ١٧٨ ایستاد.


    در حال حاضر پیش بینی هواشناسی برای پایتخت حاكی از وارونگی دما و تداوم انباشت و تجمع آلاینده ها است. با این وجود تعداد روزهای ناسالم سال ٩٣ و مقایسه آن با سال گذشته حاكی از كاهش ٣٠درصدی است. امسال ٧٧ روز آلوده داشتیم كه این تعداد در سال ٩٢، ١٠٠ روز و در سال ٩١، ١١١ روز بود.
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha