چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 133201

کارشناسان تاکید دارند که یکی از تهدیدهای اصلی برای ذخایر آب شیرین جنگ‌های داخلی و درگیری‌های سیاسی هستند.

سلامت نیوز:  کارشناسان تاکید دارند که یکی از تهدیدهای اصلی برای ذخایر آب شیرین جنگ‌های داخلی و درگیری‌های سیاسی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، آفریقای جنوبی و خاورمیانه 9 درصد سطح جغرافیای زمین را به خود اختصاص داده و تقریبا با 5 درصد کل جمعیت جهان، تنها یک درصد از ذخایر آب‌شیرین را در اختیار دارند.
این دو منطقه به لحاظ دسترسی به آب شیرین با مشکلات جدی روبرو هستند که این مشکلات طی 25 تا 50 سال گذشته افزایش یافته اما از سال 2011 میلادی تاکنون وضعیت بحرانی‌تر و مشکلات تشدید شده است.
در این منطقه لبنان بالاترین میانگین بارش‌های سالانه حدود 800 میلی‌لیتر و مصر کمترین میزان را با میانگین سالانه 50 میلی‌متر داشته است. بیشترِ مناطق خاورمیانه در زمره زمین‌های خشک طبقه‌بندی می‌شود. اغلب کشورهایی که به لحاظ ذخایر آب شیرین با کمبود این منبع طبیعی مواجه‌اند، صادرکنندگان نفت هستند و از این رو توانایی تصفیه آب را دارند در حالیکه بسیاری از کشورها که این توانایی مالی را ندارند همچنان درگیر کمبود آب شرب سالم هستند. برخی از این کشورها برای حل مشکل آب از منابع فرامرزی کمک می‌گیرند که این موضوع به گسترش روابط آن‌ها نیز کمک می‌کند.
در این میان درگیری‌های داخلی و سیاسی نیز تاثیرگذار است برای مثال در سوریه و عراق، ادامه ناآرامی‌ها بحران کمبود آب را تشدید کرده است. کمبود آب در سوریه حدود 30 تا 60 درصد و کمبود آب در عراق حدود 70 تا 90 درصد برآورد شده است.
پس از جنگ و درگیری عوامل دیگری چون افزایش شهرنشینی، افزایش جمعیت و رشد کشاورزی و صنعت نیاز به منابع آبی را افزایش می‌دهند و همین موضوع رقابت کشورها را برای دستیابی به آب سالم بیشتر کرده است.
به گزارش ایسنا به نقل از نشنال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که درگیری‌های نظامی یکی از مهمترین دلایل کمبود آب و ناامنی در کشورهای عربی در یک قرن اخیر بوده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha