اگر واقع بینانه نگاه کنیم متوجه می شویم که داشتن یک هدف مشخص و منطقی برای لاغر شدن می تواند در حفظ تمرکز و انگیزه به شما کمک کند. فراموش نکنید که یک برنامه یا رژیم غذایی لاغریِ خوب، برنامه ای است که شما را به سمت داشتن یک سبک زندگی سالم سوق دهد.

رمز موفقیت یک رژیم لاغری

سلامت نیوز:  اگر واقع بینانه نگاه کنیم متوجه می شویم که داشتن یک هدف مشخص و منطقی برای لاغر شدن می تواند در حفظ تمرکز و انگیزه به شما کمک کند. فراموش نکنید که یک برنامه یا رژیم غذایی لاغریِ خوب، برنامه ای است که شما را به سمت داشتن یک سبک زندگی سالم سوق دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت روان،البته نمی توان گفت که داشتن هر نوع هدفی برای لاغر شدن می تواند مفید باشد. اهداف کاهش وزنِ غیر واقع بینانه و فشرده (مثلا کم کردن 5کیلوگرم در هفته) می توانند باعث تضعیف تلاش های شما شده و شما را ناامید کنند و یا حتی ممکن است سلامت شما را به خطر بیاندازند.

داشتن رویاهای بزرگ هیچ اشکالی ندارد اما به یاد داشته باشید که اهداف شما باید هوشمندانه و منطقی باشند. در ادامه به نکاتی خواهیم پرداخت که دانستن آنها می تواند به شما در مشخص کردن اهداف کاهش وزن کمک کند.


اهداف هوشمندانه داشته باشید.

زمانی که برنامه ریزی می کنید تمام جزئیات را به دقت بنویسید. کی و کجا برنامه تان را انجام می دهید؟ برای شروع به چه چیزهایی نیاز دارید؟ چگونه (به عنوان مثال) یک برنامه پیاده روی را به برنامه هفتگی خود اضافه کنید؟ جواب دادن به سوالاتی مانند اینها می تواند به شما در پیشبرد اهدافتان کمک کند.


اهدافتان باید قابل اندازه گیری باشند

به عنوان مثال روزانه چه مقدار می خواهید پیاده روی کنید؟ ورزش شما چقدر طول می کشد؟ چند روز در هفته ورزش خواهید کرد؟

جواب این سوالات و سوالات مشابه را مشخص کرده و میزان پیشرفت خودتان را یادداشت کنید.

هر هفته نتایج به دست آمده را بررسی کنید و نسبت به هفته های قبل مقایسه کنید. آیا شما توانسته اید به اهدافی که برای این هفته مشخص کرده بودید دست پیدا کنید؟ برنامه و اهدافتان را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را مشخص کنید. بر مبنای نتایج به دست آمده برای هفته ی بعد برنامه ریزی و هدف گذاری جدید انجام دهید.
بر روی مواردی تمرکز کنید که در دسترس هستند و به خودتان مربوط می شوند.

اهداف را با توجه به توانایی ها و محدودیت های خود تعیین کنید. تناسب اندام، سلامت جسمانی، وقت آزاد و محدودیت های جامعه و میزان انگیزه ی واقعی و منطقی خود را در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می کند تا اهدافی واقع بینانه تر داشته باشید.

شاید معقول ترین و بهترین هدف برای لاغر شدن، کم کردن 0.5 تا 1 کیلوگرم در هفته باشد.

برنامه زمانی دقیقی داشته باشید.

زمان بندی بسیار مهم است. می توان گفت رمز موفقیت یک رژیم غذایی و برنامه ی لاغری موفق در زمان بندی خوب آن نهفته است. تاریخ شروع قطعی برنامه کاهش وزن خود را مشخص کنید و دقیقا طبق همان زمانبندی کار خود را شروع کنید. مطمئن شوید که تمام فعالیت های روزانه خود را مانند مدرسه، کار، تعطیلات و ... در نظر گرفته اید. ممکن است مجبور شوید که قبل از شروع برنامه لاغری خود دست به یک سری تغییرات در ساعات کاری و زندگی روزمره تان بزنید.

اهداف خود را به دو دسته ی اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت تقسیم کنید و هر دو را به طور کامل و واضح مشخص کنید. اهداف کوتاه مدت می توانند شما را مجبور کنند که برنامه روزانه را رعایت کنید و اهداف بلند مدت می توانند به شما انگیزه بدهند. در واقع اهداف کوتاه مدت مانند پله هایی هستند که شما را به اهداف بلند مدتتان می رسانند.

بر روی فرایند تمرکز داشته باشید

بر روی فرایند انجام برنامه تمرکز کنید نه بر روی هدف نهایی آن. به عنوان مثال انجام سه روز ورزش در هفته فرایند انجام برنامه است اما وزن مثلا 75 کیلوگرم هدف نهایی شماست. سعی کنید تمرکز خود را بر روی سه روز ورزش در هفته قرار دهید. این کار باعث می شود که رفتارها و عادت های روزانه خود را به تدریج اصلاح کنید. این کار کلید اصلی کاهش وزن به شمار می رود.
برای شکست ها و موانع برنامه ریزی بکنید

شکست، بخش طبیعی زندگی هر فردیست و هر کسی که در حال حاضر موفق است به احتمال زیاد زمانی با شکست ها و موانع زیادی رو به رو شده است و آنها را از پیش رو برداشته است. سعی کنید این موانع بالقوه (مانند یک وعده غذایی در یک رستوران و یا مهمانی) را پیش بینی کنید و برای مقابله با آنها استراتژی داشته باشید.


در صورت نیاز اهداف خود را مجددا ارزیابی و تنظیم کنید

خود را برای تغییر در برنامه هایتان آماده کنید. اگر اهداف اولیه ی خود را کوچک انتخاب کنید ممکن است در این زمینه با چالش کمتری مواجه شوید. به هر حال هر زمان لازم بود می توانید برنامه خود را به شکلی بهتر و شیوه ای درست تر برای لاغر شدن تغییر دهید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابوالقاسم رخشانی ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    2 0
    هدف لاغر شدن قبل از عید بهم انگیزه میده که ورزش رو ادامه بدم