چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 133218

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر نقش خودمراقبتی در کاهش هزینه‌های درمان، گفت: خودمراقبتی منجر به کاهش هزینه‌های بیمارستانی می‌شود.

پیشگیری از یک سوم سرطانها با خودمراقبتی

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر نقش خودمراقبتی در کاهش هزینه‌های درمان، گفت: خودمراقبتی منجر به کاهش هزینه‌های بیمارستانی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، سیاری در سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی، در مورد ترویج و توسعه خودمراقبتی در برنامه تحول سلامت با بیان اینکه من به عنوان یک دانشگاهی به دنبال چهارچیز هستم، افزود: اول عدالت، دوم سلامت، سوم رضایت مردم و مساله چهارم رفاه اجتماعی است و راه‌حل این مسائل را در "تفکر" می‌دانم.
سیاری ادامه داد: مقام معظم رهبری در ارتباط با خودمراقبتی و توانمندسازی مردم سیاست‌هایی را ابلاغ کردند و وزیر بهداشت نیز در این زمینه برنامه‌هایی را ارائه دادند به صورتی که فرد و بیمار را محور قرار دهیم، یعنی به جای بیماری محوری، بیمار محور باشیم و به ابعاد جسمی و روانی بیماران توجه کنیم. هدف ما نیز در این زمینه ارتقای امید به زندگی است که این امر محورهای مختلفی دارد و خود مردم در این مساله نقش دارند و یک روند مردم‌محور است تا کیفیت زندگی را بهبود بخشیده، هزینه‌ها را کاهش داده و میزان مشارکت مردم افزایش یابد که در این میان پزشک یک تسهیل کننده است و یک بخش آن مردم و بخش دیگر مسوولان هستند.
وی همچنین اظهار کرد: در زمینه خودمراقبتی عمده‌ترین بحث، سبک زندگی است. شهرنشینی باعث بیماری‌های مزمن زیادی شده که راه‌حل آن دارو نیست بلکه مشارکت خود افراد است که ناشی از افزایش سواد مردم و بالا بردن قدرت تفکر آنهاست، بنابراین برای آموزش بیمار و خودمراقبتی باید عوامل موثر در سلامت دیده شوند که برخی از آنها تغییر در شیوه ارائه خدمت در گیر کردن خود بیماران و استفاده از خود مردم برای تغییر در سبک زندگی است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه بحث خودمراقبتی اکتسابی است و محصول آموزش است، ادامه داد: خودمراقبتی ارزش افزوده دارد و با استفاده از آن می‌توان از بیش از 80 درصد موارد بیماری‌های قلبی، 90 درصد دیابت و بیش از یک سوم موارد سرطان پیشگیری کرد.
سیاری افزود: میزان مصرف نمک در ایران دو برابر میزان توصیه شده است. نانی که در کشور مصرف می‌کنیم، پنج گرم نمک دارد. این در حالی است که توصیه می‌شود افراد زیر 50 سال پنج گرم نمک و افراد بالای 50 سال، سه گرم نمک مصرف کنند. یا در زمینه دخانیات روزانه میلیاردها تومان خرج می‌شود و به همین دلیل مردم زودتر مریض شده و به سرطان‌های ریوی مبتلا می‌شوند. همچنین در زمینه مصرف الکل که باعث بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و آسیب‌های اجتماعی می‌شود که همه این موارد با آموزش مردم و توانمندسازی آنها قابل پیشگیری است، بنابراین باید بحث خودمراقبتی را در راستای رسیدن به عدالت، سلامت، رفاه اجتماعی و رضایت مردم مورد استفاده قرار داد.
معاون بهداشت وزیر بهداشت با برشمردن مزایای خودمراقبتی گفت: این مساله باعث کاهش هزینه‌های بیمارستانی می‌شود که امیدواریم بتوانیم فرد، جامعه و خانواده را از طریق خود مراقبتی و مشارکت مردم در بحث سلامت درگیر کنیم و بخشی از این مسائل را به وسیله مردم، بخشی را به وسیله آموزش و پرورش و بخشی را به وسیله وزارت بهداشت و پزشکان حل کنیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha