چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 133225

روشنی با بیان اینکه مهاجرت پرندگان از شش ماهه دوم سال (ابتدای شهریور) با ورود خوتکای ابرو سفید به استان گیلان آغاز می‌شود، افزود: تا 15 اسفند حضور پرندگان مهاجر در کریدور شمال کشور تداوم دارد.

سلامت نیوز: روشنی با بیان اینکه مهاجرت پرندگان از شش ماهه دوم سال (ابتدای شهریور) با ورود خوتکای ابرو سفید به استان گیلان آغاز می‌شود، افزود: تا 15 اسفند حضور پرندگان مهاجر در کریدور شمال کشور تداوم دارد.

رئیس اداره محیط زیست فومن از ممنوعیت شکار پرندگان به دلیل احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مهاجر در فصل زمستان خبر داد.

علی اصغر روشنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به گزارش دامپزشکی مبنی بر احتمال شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان مهاجر در فصل زمستان، هرگونه شکار و صید پرندگان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است. اداره محیط زیست فومن در راستای جلوگیری از انتقال این ویروس، اقدام به اطلاع رسانی ممنوعیت شکار به دهیاران و 154 روستای شهرستان کرده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون در شهرستان فومن تلفات عمومی و اپیدرمی خاصی که منجر به مرگ و میر وسیع پرندگان شود، مشاهده نشده و شهروندان فومن در صورت رویت هرگونه لاشه حیوان، مراتب را سریعاً به اداره دامپزشکی، محیط زیست و بهداشت شهرستان اطلاع داده تا نسبت به دفع بهداشتی لاشه‌ها اقدام شود.

روشنی با بیان اینکه مهاجرت پرندگان از شش ماهه دوم سال (ابتدای شهریور) با ورود خوتکای ابرو سفید به استان گیلان آغاز می‌شود، افزود: تا 15 اسفند حضور پرندگان مهاجر در کریدور شمال کشور تداوم دارد.

وی به حضور پرندگان بومی همچون باکلان، گاوچرانک و اگرت در تمام ایام سال در استان گیلان اشاره کرد و افزود: تعدادی از پرندگان همچون قو، اردک سرحنایی، خوتکا، چنگر، فیل واش و اردک نوک پهن از اواسط آبان و آذر به صورت مهاجرت پاییزه و زمستانه از مناطق سردسیر وارد عرضهای شمالی کشور از جمله شهرستان فومن می‌شوند.

روشنی خاطرنشان کرد: 523 گونه پرنده در کشور شناسایی شده که استان گیلان 335 گونه از پرندگان مهاجر را به خود دیده است.

وی با بیان توقف و مهاجرت تعداد بیشماری از پرندگان در تالاب انزلی، امیرکلایه لاهیجان و استیل آستارا، گفت: شهرستان فومن و شفت بیشترین آبگیرنماها را در غرب گیلان برای زنده گیری پرندگان مهاجر دارا است و تعدادی بیشماری از پرندگان مهاجر در این آبگیرنماها، توقف و زمستان را سپری می‌کنند.

روشنی با بیان اینکه در زمینه تیمار و رهاسازی پرندگان حفاظت شده و شکار ممنوع در سطح شهرستان فرهنگ سازی شده است، یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 12 قطعه از انواع پرندگان حفاظت شده شامل عقاب جنگلی، کرکس، بوتیمار، جغد انبار با کمک دوستداران محیط زیست، درمان و آزاد سازی شده است.

وی از ضبط سه قبضه سلاح از شکارچیان خبر داد و افزود: بالغ بر پانزده قطعه از انواع مرغابی سانان از شکارچیان، ضبط و شکارچیان متخلف به مراجع قانونی ارجاع و معرفی شده‌اند. خرید و فروش پرندگان وحشی و شکارشده در سطح مراکز عرضه و بازار ممنوع بوده و در صورت مشاهده، متخلفین ملزم به پرداخت جرایم هستند.

رئیس اداره محیط زیست فومن گفت: با توجه به اینکه محیط زیست به همه نسل‌ها و آیندگان تعلق دارد و ما امانتداران این انفال الهی هستیم، مشارکت و همکاری همه اقشار تنها راهکار حفاظت از این مواهب الهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha