این نخستین بار نیست که کارشناسان درمورد مصرف الکل در کشور هشدار می‌دهند. برای درک وخامت این موضوع کافی است، نگاهی به حادثه‌ای که سال 86 در کشور روی داد و موجب مسمومیت دسته جمعی 700 نفرو مرگ 12 شهروند ساکن شهر رفسنجان شد، داشته باشیم.

سلامت نیوز: این نخستین بار نیست که کارشناسان درمورد مصرف الکل در کشور هشدار می‌دهند. برای درک وخامت این موضوع کافی است، نگاهی به حادثه‌ای که سال 86 در کشور روی داد و موجب مسمومیت دسته جمعی 700 نفرو مرگ 12 شهروند ساکن شهر رفسنجان شد، داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،برگزاری همایشی با عنوان «سوءمصرف و اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینی و قانونی» زنگ هشداری است به این واقعیت که باید نسبت به خطرات مصرف مشروبات الکلی نگران بود و در مواجهه با آن، به انتشار آمار و اطلاعات غیررسمی، زیرپوستی و درگوشی یا اطلاع رسانی‌های محرمانه بسنده نکرد. در این همایش که دیروز از سوی سازمان پزشکی قانونی در تهران برگزار شد، مسئولان وزارت بهداشت آماری رسمی و شفاف ارائه کردند تا هم بر شایعات مبالغه‌آمیز درباره میزان مصرف مشروبات الکلی در ایران پایان دهند و هم نسبت به وضعیت و واقعیت سوء مصرف مواد الکلی در کشورمان هشدار دهند.
به گفته مدیرکل دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، در حال حاضر یک و هفت دهم درصد از جمعیت کشور الکل مصرف می‌کنند و این افراد حداقل یک بار در 12 ماه مصرف الکل داشته‌اند. همچنین نسبت مصرف این ماده محرک در مردان در مقایسه با زنان 9 به یک است.
البته این نخستین بار نیست که کارشناسان درمورد مصرف الکل در کشور هشدار می‌دهند. برای درک وخامت این موضوع کافی است، نگاهی به حادثه‌ای که سال 86 در کشور روی داد و موجب مسمومیت دسته جمعی 700 نفرو مرگ 12 شهروند ساکن شهر رفسنجان شد، داشته باشیم. دراین باره دکتر احمد حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت عنوان می‌کند: گاهی گزارش‌هایی از سوی بیمارستان‌ها و پزشکان از رواج مصرف الکل در برخی مناطق کشور به دست ما می‌رسد که نگران‌‌کننده است.
به همین دلیل این وزارتخانه از سال 91، برنامه جامع پیشگیری و درمان سوءمصرف طراحی کرده و در سال 92 نیز آن را در شورای عالی سلامت و امنیت قضایی و هم در شورای اجتماعی کشور به تصویب رساند.
 اقدامی که به گفته دکتر حاجبی با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت بهداشت دراین باره از زمان شروع تا استقرار آن نیازمند زمان است. وی، جاری کردن پیش نویس اولیه پروتکل درمان‌های زیان آور وابسته به الکل و پروتکل برنامه‌های آموزشی در سیستم و حساس‌سازی همه دستگاه‌ها، را از دیگر فعالیت‌های انجام شده وزارت بهداشت در رابطه با سوءمصرف الکل می‌داند و در مورد درمان مصرف‌کنندگان الکل در کشور می‌گوید: درمان افراد الکلی نیازمند سطح ‌بندی است چرا که برخی از آنها به صورت سرپایی قابل درمان هستند و نیاز به بستری ندارند.
 تهدید سلامت جامعه با اعتیاد به الکل
در ادامه این همایش، دکتر احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، اعتیاد به الکل را موضوعی دانست که در کنار اعتیاد به مواد مخدر و مصرف روانگردان‌ها می‌تواند به یکی از تهدیدات جدی برای امنیت و سلامت جامعه تبدیل شود.
وی با اشاره به غفلت مسئولان در طول سال‌های اخیر از افزایش اعتیاد و سوء مصرف الکل می‌گوید: متأسفانه برخی از مسئولان منکر این امر هستند. شجاعی در ادامه، استفاده از مسکرات را معضلی می‌داند که به عنوان یک آسیب اجتماعی بویژه در میان جوانان رشد و گسترش یافته است. به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی، مصرف مشروبات الکلی در بسیاری از جرایم و اعمال مجرمانه نظیر قتل، تجاوز به عنف، کودک آزاری، همسر آزاری، نزاع و دیگر اقدامات خشونت بار تأثیرگذار بوده است.
 فعالیت نخستین مرکز اقامتی سوءمصرف الکل
در ادامه این همایش، علیرضا نوروزی رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از فعالیت نخستین مرکز ترک سوء مصرف الکل به صورت پایلوت (آزمایشی) در تهران خبر می‌دهد و درمورد چگونگی مراجعات افراد، می‌گوید: افراد به صورت موردی به این مرکز مراجعه می‌کنند و در این مرکز دسترسی به خدمات، هم اقامتی و هم سرپایی وجود دارد.
رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه می‌کند: برای درمان بیماران الکلی باید به نیازهای جسمی و طبی آنها نیز توجه کافی شود.
 متانول کور می‌کند
«کامبیز سلطانی نژاد» عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور و متخصص سم شناسی نیز در این همایش با تأکید بر افزایش آگاهی اجتماعی در مورد سوء مصرف الکل، هشدار می‌دهد : مصرف متانول، کوری به همراه دارد. وی همچنین با اشاره به اینکه اتانول و متانول هر دو الکل هستند یادآور می‌شود: متانول، یکی از ترکیبات مشروبات الکلی تقلبی است که سمی به شمار می‌آید به همین علت است که فرد با مصرف الکل حاوی متانول، کور می‌شود. این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور، ادامه می‌دهد: الکل‌های تقلبی، حاوی آلاینده‌هایی همچون متانول هستند. او می‌گوید: غلظت الکل سفید بالا است و با توجه به مقررات وزارت بهداشت باید از طریق داروخانه‌ها  به فروش برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha