نکته مهم در ترک ترامادول شدیدتر بودن علائم جسمی آن نسبت به تریاک است که ناشی از خواص ضد افسردگی این دارو است.

سلامت نیوز:نکته مهم در ترک ترامادول شدیدتر بودن علائم جسمی آن نسبت به تریاک است که ناشی از خواص ضد افسردگی این دارو است.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر سعید صفاتیان کارشناس آسیب های اجتماعی درروزنامه ایران نوشت:داروی ترامادول توسط شرکت آلمانی گرو ننتال در دهه 1970 با نام تجاری ترامال ساخته شد. در سال 2013 پژوهشگران فرانسوی، سوئیسی و کامرونی در پوسته ریشه یک گیاه دارویی آفریقایی به نام لاتیفولاتوانستند ترامادول را کشف کنند و اینکه یک داروی مصنوعی در مقادیر قابل توجهی در طبیعت وجود داشته باشد یک پدیده بسیار نادر است. حدود 5 سال است که تعدادی از مصرف کنندگان مواد مخدر مانند تریاک و هروئین از قرص ترامادول به عنوان یک داروی مکمل مخدر استفاده می کنند یا افرادی برای درمان خود سرانه تریاک و هروئین از ترامادول با دزهای بالاو گاه تا 20 عدد قرص 100 میلی گرمی استفاده می کنند.

ترامادول یک دارو با پایه مخدر است که عموماً توسط پزشکان برای دردهای شدید استفاده می شود و اکثر پزشکان تمایلی برای نسخه نویسی این دارو به علت ایجاد اعتیاد و وابستگی در افراد، ندارند و بیشتر میزان مصرف آن به صورت خودسرانه و تهیه از داروخانه ها یا مجاری غیر رسمی صورت می گیرد.
ترامادول یک داروی مسکن شبه تریاک است و یک نوع مخدر محسوب می شود. در صورت مصرف ترامادول ماده ای که به صورت متابولیزه از آن در بدن تولید می شود دارای خاصیت مخدر قوی تری است. مصرف ترامادول به دلیل تغییرات هورمونی که به بالارفتن میزان هورمون ها در بدن می انجامد می تواند کمی در فرد حالت هشیاری ایجاد کند و برعکس مرفین فرد مصرف کننده را کمی فعال تر می کند که این یکی از دلایل مصرف همزمان مواد مخدر با ترامادول است. مدت زمان موثر این دارو در بدن 4 تا 6
ساعت است.
مصرف پزشکی ترامادول برای تسکین درد شدید معمولاً به مدت کمتر از 5 روز (به دلیل اعتیاد زایی بالای این دارو) و به مقدار 50 میلی گرم در روز است.

میزان مسمومیت ترامادول در ایران
موارد مسمومیت با ترامادول در کشور خیلی بالاست که بیشتر ناشی از مصرف خودسرانه آن است و متاسفانه ایران دارای بیشترین آمار مسمومیت با ترامادول در جهان است.
عوارض مصرف این دارو مشابه داروهای شبه تریاک یعنی تهوع، خشکی دهان، یبوست، تعریق، خارش، خواب آلودگی، افت فشار خون، تنگی نفس (کشنده ترین عارضه این دارو)، تشنج که در مصرف کنندگان همزمان الکل و بیماران با مشکلات کبدی و کلیوی بسیار شایع است.
نکته مهم در ترک ترامادول شدیدتر بودن علائم جسمی آن نسبت به تریاک است که ناشی از خواص ضد افسردگی این دارو است. حتی بیمارانی که برای چند روز ترامادول مصرف می کنند، بعد از قطع مصرف، علائمی مانند بی خوابی، افسردگی و سندرم پای بی قرار را تجربه می کنند. در مصرف ترامادول به علت ایجاد مقاومت بدنی، دز مصرفی آن باید افزایش یابد تا اثری مشابه مقدار مصرف اولیه را ایجاد کند. مصرف بیش از دو هفته ترامادول می تواند باعث ایجاد وابستگی فیزیکی و روانی شبیه مواد مخدر شود. مصرف ترامادول در بیماران مبتلابه صرع و تشنج، زنان حامله و هنگام شیردهی و دارای ضعف تنفسی باید با نظر پزشک باشد. سایر عوارض مصرف ترامادول شامل: اتساع عروق، اختلالات بینایی، تکرر ادرار، علائم یائسگی، ضایعات پوستی، نفخ و بی اشتهایی و درد شکم است. مصرف ترامادول را نباید به صورت ناگهانی قطع کرد زیرا باعث ایجاد سندرم ناخوشایند قطع مصرف می شود.
ترامادول را نباید به مصرف کنندگان مواد مخدر به دلیل ایجاد مسمومیت توصیه کرد. میزان کشفیات قرص ترامادول در طی چند ماه گذشته حدود چند میلیون عدد بوده است که مصرف بی رویه آن در کشور هشداردهنده است. همچنین قاچاق فرم کپسول و قرص های آن از خارج به داخل کشور به دلیل بالابودن میزان تقاضا موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. سوال اساسی این است که این قرص در کارخانه ها تولید و در داروخانه ها به فروش می رسد و وجود آن در بازار آزاد چه جایگاهی دارد؟ لذا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و ستاد مبارزه با مواد مخدر، انتظار می رود تمرکز و نظارت بیشتری بر تولید و توزیع قانونی و میزان قاچاق این دارو داشته باشند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha