سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۵
کد خبر: 13328

دبیر چهارمین همایش سراسری پزشکی خواب با بیان این كه نیاز جوانان به خواب شبانه حدود 5/8 تا 5/9 ساعت است كه به علت افزایش توقعات محیطی، این نیاز تامین نمی‌شود، افزود: کم خوابی شبانه مشکلاتی مانند پرخاشگری، تحریک پذیری، مشکل در توجه و تمرکز و افت کارکردهای آموزشی و همچنین تشدید مشکلات دیگر پزشکی را به دنبال دارد.

دکتر میر فرهاد قلعه بندی دبیر چهارمین همایش سراسری پزشکی خواب گفت: خواب موضوعی است که از آغاز تاریخ ذهن آدمی را به خود مشغول داشته و با توجه به شیوع اختلالات خواب مانند بی خوابی ، پرخوابی ، اختلالات تنفسی هنگام خواب، حرکات متناوب اندام در هنگام خواب و نیز نقشی که این اختلالات در سلامت عمومی ایفا می‌کنند، این پدیده روز به روز بیشتر مورد توجه محافل علمی و دانشگاهی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پژوهش‌ها حاکی از آن است که 30 تا 45 درصد افراد بزرگسال از بی‌خوابی رنج می‌برند، 5 الی 10 درصد به سندرم پاهای بیقرار دچارند، 10 درصد نیز پرخواب هستند. همچنین شیوع حرکات متناوب اندام در هنگام خواب در افراد بالاتر از 60 سال حدود 34 درصد و آپنه انسدادی خواب نیز در 2 تا 4 درصد افراد بزرگسال گزارش شده است.

این روانپزشک با بیان آن که مشکلات خواب در سوانح شغلی و حوادث ترافیکی در سراسر جهان نقش مهمی را ایفا می‌کنند، ادامه داد: کم خوابی شبانه باعث ایجاد مشکلاتی مانند پرخاشگری، تحریک پذیری، مشکل در توجه و تمرکز و به تبع آن مشکلات یادگیری و افت کارکردهای آموزشی می‌شود. همچنین بیماری‌های خواب در ایجاد و تشدید مشکلات دیگر پزشکی نقش داشته و بیماری‌هایی مانند قلب و ریه ، روان پزشکی، عصبی و نیز درد در ایجاد مشکلات خواب نقش به سزایی دارا هستند.

وی در رابطه با بی خوابی در کودکان گفت: به طور کلی 20 تا 30 درصد کودکان از مشکل خواب رنج می‌برند. 3 تا 12 درصد از آن‌ها خرخر كرده و 1 تا 3 درصدشان نیز دچار آپنه انسدادی خواب هستند.

دکتر قلعه بندی ادامه داد: نیاز جوانان نیز به خواب حدود 8/5 تا 9/5 ساعت خواب شبانه است. اما به علت افزایش توقعات محیطی مانند کارکردهای آموزشی، تمایل ذاتی نوجوانی به دیر خوابیدن و دیرتر بیدار شدن و شروع فعالیت‌های آموزشی پیش از ساعت 8 صبح، خواب آن‌ها به طور کامل تامین نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات جسمانی و روانی كه موجب اختلال در خواب می شوند، گفت: اختلال خواب تبعات جدی در سلامت جسم و روان به دنبال دارد. به این ترتیب اختلالات خواب با حوزه‌های مختلف پزشکی مرتبط بوده و پزشکی خواب رشته‌ای چند رشته‌ای محسوب می‌شود و تشخیص آن نیز همانند دیگر حوزه‌های پزشکی مبتنی بر تلفیق یافته‌های حاصل از شرح حال، معاینه بالینی و ابزار تشخیصی است.

دبیر چهارمین همایش سراسری پزشکی خواب در زمینه بهداشت خواب خاطرنشان کرد: بهداشت خواب اصولی است که کمک می‌کند از خواب بهتری برخوردار باشیم. بهداشت خواب شامل انضباط در زمان به خواب رفتن، مدت زمان خواب، اجتناب از خواب روزانه ( در صورت خوابیدن بین 20 تا 30 دقیقه و از 3 بعدازظهر دیرتر نشود)، اجتناب از پرخوری در شب ( در صورت خوردن شام 3 ساعت میان شام و خواب فاصله باشد ) و مصرف مناسب مایعات در هنگام شب، جلوگیری از مصرف مواد حاوی کافئین مانند مواد مخدر، سیگار، چای و غیره، تامین تناسب اندام و جلوگیری از چاقی، رعایت اصول اتاق خواب مانند تنظیم نور، صدا، گرما و غیره است.

وی با اشاره به محورهای مورد بحث در چهارمین همایش سراسری پزشکی خواب گفت: بهداشت خواب، اختلالات خواب، روش‌های تشخیصی و درمانی پزشکی خواب، استانداردهای مراکز خواب، خواب و حوادث ترافیکی و پزشکی خواب کودکان از جمله محورهای مورد بحث در چهارمین همایش خواب است.

دکتر قلعه بندی با بیان آن که 60 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این تعداد 24 مقاله به صورت سخنرانی و 15 مقاله به صورت پوستر انتخاب شده است؛ افزود : برای روانپزشکان، نورولوژیست‌ها، گوش و گلو و بینی، داخلی ( ریه )، گوارش ، قلب و عروق و اطفال 11/25 امتیاز بازآموزی، برای متخصصان طب کار و دندانپزشکان 9 امتیاز و پرستاری و پزشکان عمومی 7 امتیاز بازآموزی در نظر گرفته شده است.

دبیر چهارمین همایش سراسری پزشکی خواب در پایان گفت: برگزاری چهارمین همایش سراسری پزشکی خواب ایران تلاشی است تا با همکاری پژوهشگران، اندیشمندان و اساتید این سرزمین و با اجرای برنامه‌های آموزشی توسط متخصصان حوزه‌های مختلف مرتبط با پزشکی خواب و نیز ارائه پژوهش‌های انجام شده توسط همکاران مختلف كشور گامی در جهت تعالی و شکوفایی این رشته برداشته شود.

گفتنی است، چهارمین همایش سراسری پزشکی خواب به همت انجمن پزشکی خواب ایران از 21 تا 23 آبان ماه سال جاری در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha