نخستین پوشش نانویی ضدامواج تلفن همراه با هدف جلوگیری از اثرات امواج الكترومغناطیسی بر بدن توسط مخترع جوان ایرانی در آلمان ابداع شد.

به گفته مخترع، كیف نانویی تلفن همراه ابداعی كه با گذشت چند ماه از ثبت اختراع آن در آلمان مورد توجه وسیع كاربران تلفن همراه در كشورهای مختلف قرار گرفته، قادر است تا بیش از 99 درصد امواج الكترومغناطیسی تلفن همراه را جذب و از تاثیرات زیان‌بار آن ها بر سلامت جلوگیری كند.

علی جاسب، مخترع ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار  ایسنا در تشریح پوشش‌های نانویی ابداعی خود گفت: در این طرح، با تزریق تركیبات نانونقره به الیاف بافتی، پارچه‌ای با خاصیت جذب امواج الكترومغناطیسی تولید و با استفاده از آن پوشش ویژه تلفن همراه ساخته شده كه كاربر هنگام حمل تلفن و حتی در زمان مكالمه یا ارسال و دریافت پیام كوتاه، تلفن را همواره در داخل آن نگه می‌دارد و بدین ترتیب امواج ناشی از عملكرد تلفن همراه جذب این پوشش شده و از تماس آن با بافت‌های مختلف بدن كه آسیب و عوارض سوء متعددی در پی دارد پیشگیری می‌شود.

وی با بیان اینكه كیف نانویی تلفن همراه ابداعی در مدتی كوتاه در كشورهای فرانسه، هلند، سوییس، بلژیك،‌ اتریش و هند نیز با استقبال مواجه شده است، خاطرنشان كرد: این پوشش تلفن همراه موسوم به ایوال كه همچون دیوار الكترومغناطیسی عمل می‌كند، در مارس2007 در آلمان و همچنین در ایران به ثبت رسیده و آزمایش‌های كیفی انجام شده توسط موسسه تحقیقات راداری و الكترومغناطیسی (وابسته به ارتش آلمان كه یكی از معتبرترین مراكز تحقیقاتی در این حوزه است) كارایی چشمگیر پوشش ابداعی در جذب امواج و جلوگیری از اثرات زیان بار آن را تایید كرده است.

جاسب با اشاره به برخی مطالعات و گزارشات منتشره درباره عوارض امواج تلفن همراه گفت: تحقیقات متعدد، سرطان‌زا بودن امواج تلفن همراه و صدمات مختلف آن به سلول‌ها و بافت‌های مختلف بدن از جمله كاهش توان باروری مردان و تشدید خطر بروز بیماری‌های مختلف مثل آلزایمر و پاركینسون و تضعیف سیستم دفاعی بدن را اثبات كرده است و البته چنین تحقیقات و یافته‌هایی همواره تحت‌الشعاع منافع تجاری كلان بازار بزرگ تلفن همراه بوده است.

وی با بیان این كه اغلب كاربران تلفن همراه مشكلاتی چون احساس سوزش و سردرد، اختلال در خواب، كاهش تمركز و افت حافظه را پس از مكالمه طولانی با تلفن همراه تجربه كرده‌اند، خاطرنشان كرد: با توجه به یافته‌های مستند محققان، توصیه‌ها و هشدارهای جدی درباره خطرات استفاده كنترل نشده از تلفن همراه در كشورهای مختلف مطرح است به طوری كه در كشورهایی مثل سوییس، كانادا و اتریش به طور جدی درباره خطرات استفاده از تلفن همراه توسط كودكان و نوجوانان زیر 16 سال كه از گروه‌های آسیب‌پذیرتر نسبت به امواج الكترومغناطیسی تلفن همراه هستند به خانواده‌ها هشدار می‌دهند.

وی با بیان این كه طبق تحقیقات، مبتلایان به برخی بیماری‌ها مثل امراض قلبی، تالاسمی و دیابت نسبت به این امواج آسیب‌پذیرترند و همچنین استفاده همزمان تلفن همراه با وسایلی مثل تلویزیون، رایانه، ماكروفر به دلیل تداخل امواج و همچنین قرار گرفتن در فضاهای محصور مثل داخل خودرو یا هوای آلوده شهرها مخاطرات امواج تلفن همراه را تشدید می‌كند اظهار كرد: با توجه به این كه تاثیرات سوء تلفن همراه علاوه بر كاربر كسانی را كه در فاصله مشخصی از وی قرار دارند نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد در برخی از كشورهای اروپایی بحث احتیاط و محدودیت در استفاده از تلفن همراه در اتوبوس و سایر اماكن پرازدحام دنبال می‌شود.

این مخترع درباره ایده ساخت پوشش‌های ضد امواج تلفن همراه گفت: سال‌ها پیش از زمانی كه نوجوان بودم و اولین نمونه‌های تلفن همراه در آلمان به بازار آمد از استفاده كنندگان پر و پا قرص این تلفن‌ها بودم و یادم هست موقع مكالمه با تلفن همراه كه آن موقع بسیار بزرگتر از نمونه‌های فعلی بود با سر درد مواجه می‌شدم. این مساله من را به فكر انداخت كه تحقیقاتی درباره امواج تلفن همراه و تاثیرات آن انجام دهم.

مخترع كیف ضد امواج الكترومغناطیسی تلفن همراه گفت: براساس تحقیقاتی كه در جریان این اختراع انجام دادم تقریبا هیچ بافتی از بدن از تاثیرات امواج تلفن همراه مصون نیست. چون این پرتوها مستقیما بر ساختارهای بدن از جمله DNA، پروتیین‌ها، آنزیم‌ها و مولكول‌های حیاتی مانند هموگلوبین خون تاثیر می‌گذارد و به عبارت دیگر ساختار ژنتیكی موجودات را درگیر می‌كند.

وی خاطرنشان كرد: در دوران دانشجویی حین تحقیقاتم در این مورد به یكی از پروژه‌های فضایی ناسا برخوردم كه در آن برای جلوگیری از نفوذ امواج الكترومغناطیسی به تجهیزات فضایی آنها را با پوششی حاوی نقره می‌پوشانند. آن موقع بود كه ایده استفاده از الیاف و پوشش‌های حاوی ذرات نقره به ذهن من رسید و در نهایت چنین پوششی را ساخته و سال گذشته به عنوان اختراع در آلمان ثبت كردم.

جاسب درادامه با بیان اینكه كیف‌های ضد امواج ابداعی وی با توجه به اطلاع و حساسیت شهروندان اروپایی نسبت به مضرات پرتوهای الكترومغناطیس تلفن همراه نه تنها در آلمان كه در كشورهای دیگر از جمله فرانسه، سوییس، اتریش و حتی هند با استقبال زیادی مواجه شده و نه به عنوان یك محصول تجاری بلكه به مثابه اختراعی در خدمت سلامت انسان‌ها از طرف نهادهای مختلف و شركت‌های عرضه‌كننده محصولات سازگار با سلامت كودك مطرح شده است، اظهار كرد: دانشمندان و محققان زیادی خصوصا در كشورهایی مثل آلمان و سوئد و كشورهای دیگر از جمله ایران با انجام مطالعات و تحقیقات مختلف و بررسی بر روی حیوانات، اثرات امواج تلفن همراه را به روشنی نشان داده‌اند مثلا در سوئد محققان با قرار دادن خرگوش‌های آزمایشگاهی سالم در كنار یك گوشی تلفن همراه دریافتند پرتوهای ناشی از تلفن همراه چنان تاثیری بر خون و سلولهای مختلف دارد كه در كمتر از یك سال می‌تواند به مرگ حیوان منجر شود. البته تصور نمی‌كنم هیچ كس حاضر باشد در چنین آزمایشی شركت كند اگرچه نمونه نسبی چنین شرایطی را می‌توان در افرادی كه در برخی مشاغل مرتبط با امواج الكترومغناطیسی از جمله ایستگاه‌های رادار كار می‌كنند تا حدی مشاهده كرد.

وی خاطرنشان كرد: در آزمایشی دیگر با استفاده از دوربین‌های حساس به حرارت تاثیرات امواج تلفن همراه بر یك تخم مرغ كه در مقابل یك گوشی تلفن همراه روشن گذاشته شده بود بررسی شد كه پس از تنها یك ساعت حدود نیمی از تخم مرغ سفت شد. در واقع امواج تلفن همراه همانند امواج اجاق‌های ماكروویو عمل می‌كنند و بررسی‌های محدودی كه روی نمونه‌های انسانی با توموگرافی مغز حین مكالمه با تلفن همراه انجام شده نشان داده امواج تلفن همراه به تدریج و با طولانی شدن مكالمه، لایه لایه به سلول‌های مغز نفوذ می‌كند كه گزارش این آزمایش‌ در سایت www.ewallbag.com (بخش آزمایشات) قابل مشاهده است.

این مخترع جوان در ادامه با بیان این كه آسیب ناشی از امواج تلفن همراه در هنگام مكالمه و قرار دادن تلفن كنار گوش به حداكثر می‌رسد اظهار كرد: پیش از این، حداكثر كاری كه برای كاهش خطرات امواج تلفن همراه بر مغز مطرح می‌شد استفاده از هندزفری بود در حالی كه امواج تلفن همراه حتی از فاصله 30 سانتی متری هم به شدت به بدن اصابت می‌كنند به طوری كه توصیه می‌شود زنان باردار حداقل دو متر با آن فاصله داشته باشند. طراحی كیف‌های ضد امواج «ایوال» به نحوی است كه تلفن همراه هنگام مكالمه هم از داخل آن خارج نمی‌شود و دو لایه از پوشش‌ الیاف نانونقره بین تلفن و سر كاربر قرار می‌گیرد كه بدون این كه اختلالی در مكالمه ایجاد كند تا 99/99 درصد امواج را جذب می‌كند.

جاسب با بیان این كه اثرات منفی تلفن همراه به زمان مكالمه محدود نشده و حتی هنگام حمل تلفن در محل‌هایی كه پوشش آنتن‌ها ضعیف‌تر است، گوشی فعال تر شده و كاربر در معرض سیگنال‌های بیشتر و قوی‌تر قرار می‌گیرد به ایسنا گفت: این مشكل در زمان سوار شدن در خودرو و با عبور از مناطق مختلف، دائما افزایش می‌یابد.

به گفته وی در این حالت با قرار دادن تلفن همراه در لفاف خارجی كیف ضدامواج و با گذاشتن آن در جیب لباس یا كیف دستی، میزان تشعشعات وارده به بدن به حداقل می‌رسد؛ در حالی كه هیچ مشكلی در آنتن‌دهی تلفن نیز ایجاد نمی‌شود.

وی در پایان خاطرنشان كرد: مورد دیگر كاربرد این اختراع در هنگام استراحت و زمان‌هایی است كه كاربر به هر دلیل مایل به پاسخگویی به تلفن نیست. در این حالت فرد می‌تواند به سادگی تلفن را داخل جیب بزرگتر كیف تلفن همراه قرار داده و با بستن آن، گوشی را به طور كامل از دسترس خارج كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha