در این سفر، از ماسك و سجاده‌ی شخصی استفاده كنید تا با مشكلات بهداشتی كم‌تری مواجه شوید.

محمدتقی حلی‌ساز در نشست خبری بعدازظهر امروز (13 آبان‌ماه) در سازمان حج ‌و زیارت با اشاره به فعالیت‌ها و عملكرد این مركز پزشكی، اظهار داشت: انتخاب افراد آموزش‌دیده برای تیم‌های پزشكی و تهیه‌ی امكانات دارویی از جمله اقدامات این مركزند. امسال حدود 320 نفر در قالب هیأت پزشكی برای خدمت‌رسانی در مدت حدود 50 روز در دو بیمارستان مكه و مدینه اعزام می‌شوند. این افراد شامل متخصصان، پرستاران، بهیاران، خدمه‌ی بیمارستانی، امداد، رانندگان و تیم دفتری می‌شوند.

به گفته‌ی او، بیش از 50 درصد این افراد تجربه‌ی سفر معنوی و فعالیت در امور پزشكی حج را دارند و مكان‌ها و شرایط كشور عربستان را به‌خوبی می‌شناسند. این افراد معمولا حج به‌جا نمی‌آورند و تلاش می‌كنند تا دیگران حج سالمی را به‌عمل آورند.

رییس مركز پزشكی حج تمتع با بیان این‌كه 570 پزشك مجرب دیگر، كاروان‌ها را همراهی می‌كنند، ادامه داد: درست است كه این افراد از جمع ما مستقل‌اند، اما همان خدمات را ارایه می‌كنند. این پزشكان خط اول كاروان و نزدیك به بیمار هستند و ما تلاش می‌كنیم، مواردی را كه آن‌ها نمی‌توانند رسیدگی كنند، پی‌گیری كنیم.

وی درباره‌ی بروز بیماری‌های واگیردار در میان زایران پس از بازگشت به كشور، گفت: در این چند سال، چنین اتفاقی نیفتاده است كه پس از سفر، زایران به بیماری‌های واگیردار دچار شوند. شاید آنچه شایعه باشد، بیماری سرماخوردگی است كه به طنز می‌توان گفت، جزو اعمال حج شده است و معمولا 95 درصد زایران به این بیماری دچار می‌شوند. البته عده‌ی كمی هستند كه از این مرحله فراتر می‌روند و بیماری آن‌ها عفونی می‌شود؛ اما براساس اطلاعات ما، این بیماری‌ ویروسی، ولی خوب‌شدنی است.

حلی‌ساز در ادامه برای پیشگیری از بروز بیماری به زایران توصیه كرد: پیش از سفر به واكسن آنفولانزا ایمن شوند و از ماسك در ازدحام‌ها استفاده كنند، در معرض باد خنك قرار نگیرند و آب سرد و یخ‌زده ننوشند. از میوه‌ها، بخصوص مركبات بسیار استفاده كنند و حتما در مساجد و فضاهای عمومی عربستان از سجاده‌ی شخصی استفاده كنند.

وی بیان كرد: اگر زایران مسایل بهداشتی را كه نكات جزیی‌اند، رعایت كنند، با مشكل و بیماری مواجه نمی‌شوند.

او درباره‌ی سطح خدماتی كه همراه هیأت پزشكی است، توضیح داد: باید عمیق‌ترین خدمات را درنظر گرفت. برای سرماخوردگی به این تشكیلات نیاز نیست. سال گذشته، هیأت پزشكی در عربستان پنج مورد احیای قلبی عروقی داشت؛ اما به‌طور طبیعی نیاز داریم از خدمات پزشكی عربستان استفاده كنیم، مانند ام.ار.آی و سی‌تی‌اسكن. سال گذشته، چند عمل داشتیم كه امكانات ما اجازه نمی‌دادند، آن‌ها را انجام دهیم. بنابراین از بیمارستان‌های سعودی استفاده كردیم.

وی با اشاره به درمانگاه‌های موقتی كه در زمان حج تمتع از سوی ایرانی‌ها برپا می‌شوند، گفت: درمانگاه‌های موقت براساس پراكندگی هتل‌ها ایجاد می‌شوند و درمان‌های اولیه را انجام می‌دهند. بین مكه و مدینه درمانگاهی دایر شده است كه این اطمینان را می‌دهد، در صورت مشكل از این مركز می‌توان استفاده كرد.

رییس مركز پزشكی حج‌ تمتع افزود: در مسجد شجره و جعفه نیز تیم گروه‌های پزشكی برای درمان مستقر می‌شوند؛ اما در منا و عرفات با توجه به شرایط خاصی كه وجود دارد، درمانگاه نمی‌توان ایجاد كرد؛ ولی تلاش می‌شود، امكانات پزشكی به زایران داده شود.

وی اظهار كرد: سال گذشته، یك نفر در عرفات فوت شد كه حتا این امكان برای یك پزشك كه پیاده خود را به این فرد برساند، وجود نداشت. باید پزشكی خاصی در این زمان باشد تا به این مسایل رسیدگی كند.

حلی‌ساز درباره‌ی این‌كه آیا بیماران كشورهای دیگر توسط درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های ایران در عربستان پذیرفته می‌شوند؟ گفت: زایران دیگر كشورها را برای درمان نمی‌پذیریم و این خدمات با توجه به ضوابط و شرایط عربستان، خاص ایرانی‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha