پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 133311

نگرانی‌ها بی‌نتیجه نماند، صداها شنیده شد و اعتراض‌ها به‌ثمر نشست. بازگشت آرامش به آشوراده تنها خواسته دوستداران محیط‌زیست در یک‌ماه گذشته بوده. خواسته‌ای که اجابت شد و آرامش برای مدتی به آشوراده بازگشت. می‌گفتند شکایت دو تن از معاونان سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست آشوراده را موقتا نجات داده و سازمان بازرسی در نامه‌ای دستور توقف اجرای پروژه گردشگری در جزیره را صادر کرده است، اما دیروز معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست روایت دیگری را درباره نجات موقت تنها جزیره ایرانی خزر، تعریف کرد. بنابر روایت جدید، سازمان محیط‌زیست ناجی آشوراده شده و در نامه‌ای به سازمان میراث فرهنگی خواستار توقف اجرای پروژه گردشگری در آشوراده شده است.

بازگشت موقت آرامش به آشوراده

سلامت نیوز: نگرانی‌ها بی‌نتیجه نماند، صداها شنیده شد و اعتراض‌ها به‌ثمر نشست. بازگشت آرامش به آشوراده تنها خواسته دوستداران محیط‌زیست در یک‌ماه گذشته بوده. خواسته‌ای که اجابت شد و آرامش برای مدتی به آشوراده بازگشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، می‌گفتند شکایت دو تن از معاونان سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست آشوراده را موقتا نجات داده و سازمان بازرسی در نامه‌ای دستور توقف اجرای پروژه گردشگری در جزیره را صادر کرده است، اما دیروز معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست روایت دیگری را درباره نجات موقت تنها جزیره ایرانی خزر، تعریف کرد. بنابر روایت جدید، سازمان محیط‌زیست ناجی آشوراده شده و در نامه‌ای به سازمان میراث فرهنگی خواستار توقف اجرای پروژه گردشگری در آشوراده شده است.

یک روز پس از اعلام خبر دستور سازمان بازرسی برای توقف عملیات گردشگری در آشوراده، محمد مجابی درباره این نامه به خبرآنلاین می‌گوید: «تا به الان نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور دریافت نکردیم.» او در توضیح تفاهمنامه‌ای که برای اجرای پروژه گردشگری بین سازمان‌های محیط‌زیست و میراث فرهنگی امضا شده است، هم می‌گوید: «در رابطه با بحث تفاهمنامه سازمان حفاظت از محیط‌زیست و میراث فرهنگی به مواردی اشاره شده بود اما آنچه در آن مطرح بود رعایت قوانین و مقررات بود. معاونت توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس در مواردی که تفاهمنامه‌ای امضا می‌شود در اختیار آن قرار می‌گیرد و چون در این تفاهمنامه هم مشخصا به بحث رعایت قوانین و مقررات اشاره شده بود ما وظیفه داشتیم که از نظر موضوعی بررسی کنیم تا برای اجرایی شدن تفاهمنامه چه اقداماتی ضرورت دارد انجام شود.»
مجابی در مورد نامه سازمان بازرسی برای توقف واگذاری آشوراده اظهار بی‌اطلاعی کرد: «تا به الان نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور دریافت نکردیم و در نامه‌ای که اعلام کردم گفته‌ام که اجرای طرح منوط به انجام امور مشخصی است که ذکر شده و اعلام کردم که اجرای تفاهمنامه تا زمان فراهم شدن موجبات قانونی لازم به استناد به مقررات و ضوابط مورد اشاره به‌عهده تأخیر باشد.»
معاون حقوقی سازمان درباره بررسی‌های حقوقی تفاهمنامه‌ها می‌گوید: «از نظر مشورتی دستگاه‌های ذیصلاح هم بهره می‌بریم. ما با بخش‌های مختلف مذاکراتی هم می‌کنیم تا  از نظرات آنها هم استفاده کنیم اما تا امروز ما نامه‌ای از هیچ دستگاه نظارتی در رابطه با این موضوع نداشتیم. معاونت حقوقی به لحاظ وظایفی که بر گردن دارد نسبت به اقداماتی که جنبه حقوقی داشته باشد خودش ورود می‌کند و ابلاغ هم می‌کند. در همین مورد هم این را ابلاغ کردیم.»
نامه سازمان محیط‌زیست به میراث فرهنگی: پروژه را متوقف کنید
یک روز بعد از آن‌که سازمان بازرسی کل کشور، ناجی آشوراده معرفی شد و گفته می‌شد نامه این سازمان جلوی عملیات گردشگری در این جزیره را گرفته، دیروز تصویر نامه محمد مجابی خطاب به شیرکوند معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، منتشر شد. نامه‌ای که نشان می‌داد سازمان حفاظت محیط‌زیست، دوستداران این سازمان را ناامید نکرده و برای بررسی و رعایت قوانین و مقرراتی که اجازه تخریب آشوراده را ندهد، دستور توقف و تاخیر در اجرای پروژه را به سازمان میراث فرهنگی داده است. در این نامه نوشته شده، «پیرو تفاهمنامه منعقده بین این دو سازمان درخصوص اجرای طرح طبیعت‌گردی در جزیره آشوراده واقع در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله به استحضار می‌رساند، از آنجایی که اجرای مفاد تفاهمنامه مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط قابلیت اجرا پیدا می‌کند و این امر نیز در تفاهمنامه مورد تأکید قرار گرفته است و از طرف دیگر اجرای طرح‌های قابل اجرا در مناطق چهارگانه سازمان از جمله پناهگاه حیات‌وحش میانکاله از قبیل طرح مورد توافق که مستلزم بهره‌برداری از عرصه و اعیان منابع ملی در مناطق مذکور می‌باشد. باید مستند به این آیین‌نامه تبصره (٢) ماده (١٦) قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست صورت گیرد و در عین حال با عنایت به ماده (٧) آیین‌نامه طبیعت‌گردی مصوبت هیأت وزیران در پنجم مردادماه‌ سال ٨٤ اجرای طرح منوط به انجام ارزیابی زیست‌محیطی است. دستور فرمایید اجرای تفاهمنامه تا زمان فراهم شدن مواد قانونی لازم با استناد به مقررات و ضوابط اشاره شده در بالا متوقف و به عهده تأخیر بیفتد.»
سازمان بازرسی:
به محیط زیست تذکر کتبی دادیم
معاون سازمان محیط زیست در حالی از دریافت نشدن نامه ای از سوی سازمان بازرسی کل کشور درباره آشوراده حکایت می کند که دیروز روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، گفت و گویی از معاون این سازمان منتشر کرد که محمد جواد حشمتی در مورد برخی اخبار در باره توقف واگذاری جزیره آشوراده با حکم سازمان بازرسی گفته بود: «بعد از وصول اخبار و اطلاعات و همچنین شکایتی که به سازمان بازرسی شده بود، سوالاتی را از سازمان محیط زیست مطرح کردیم و سوابق این مسئله را خواستیم که آنها نیز به سازمان بازرسی ارسال کردند و متعاقب پیگیری و تذکر سازمان بازرسی در حال حاضر خود سازمان محیط زیست این مسأله را منتفی کرده تا بررسی‌های لازم صورت  بگیرد.»
او با بیان اینکه در خصوص آشوراده به سازمان
محیط زیست هم نامه نوشتیم و هم به صورت شفاهی صحبت کردیم، گفت: «کارشناسان سازمان بازرسی به این موضوع ورود و پیگیری کردند؛ یک بحث حقوقی و مبنایی با مسئولان سازمان محیط زیست داشتیم که خوشبختانه این تذکرات مبنایی مورد توجه قرار گرفت و این سازمان متعاقب ورود و تذکر سازمان بازرسی، این اقدام را صورت داد و واگذاری آشوراده را متوقف کرد.»
حشمتی با اشاره به ارسال نامه تذکر سازمان بازرسی به سازمان محیط زیست در تاریخ ٢٥ آذر ماه سال جاری، ادامه داد: «چنین اقدامی سابقه قبلی دارد، در سال ٨٤ نیز همین اتفاق رخ داد که حدود ٣٨٠ هکتار از اراضی آشوراده را تقریبا واگذار کرده بودند اما با ورود بخش‌های دولتی و سازمان بازرسی کل کشور، این موضوع متوقف شد؛ حتی سند مالکیت نیز صادر شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته و ورود محاکم قضایی، این اسناد مالکیت باطل شد و زمین‌ها به حالت قبل برگشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha