رییس بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی، آلودگی‌های صوتی را عاملی موثر در بروز بیماری‌های قلبی دانست و بر تغذیه مناسب اما كم حجم و تحرك كافی به منظور پیشگیری از بروز این بیماری‌ها تاكید كرد.

دكتر فریدون نوحی، رییس انجمن قلب و عروق ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی - عروقی گفت: فشار خون به عنوان یكی از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی شناخته شده كه افزایش وزن از عوامل موثر بروز فشار خون است. همچنین دیابت عاملی جدی در ابتلا به بیماری‌های قلبی است كه درعین حال فشارخون را نیز به دنبال دارد. چربی خون و فشار خون بالا شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را چندین برابر افزایش می‌دهد. عدم مصرف سیگار می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری كند.

وی استرس‌های هیجانی و استرس‌های خاموش‌ را از دیگر عوامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی عنوان كرد و گفت: استرس‌های خاموش مانند آلودگی‌های صوتی به عنوان عاملی جدی در بروز بیماری‌های قلبی موثر هستند. آلودگی‌ هوا ناشی از سوخت ناقص در ابتلا به بیماری‌های قلبی نقش اساسی دارند.

دكتر نوحی برخورداری از تغذیه مناسب اما كم حجم را در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی موثر دانست و گفت: استفاده از مواد چربی، قندی و نمك باید محدود شود. همچنین كالری ورودی به بدن باید متناسب با وزن و تحرك باشد. در مجموع باید حدود 50 تا 60 درصد مواد نشاسته‌ای و 40 درصد مواد پروتئینی و چربی میزان كالری ورودی به بدن را تشكیل دهند.

وی با تاكید بر استفاده از میوه‌جات و سبزیجات تازه در رژیم غذایی روزانه گفت: ترجیحا مواد پروتئینی از نوع گوشت سفید و پرندگان استفاده شود. این در حالی است كه گوشت قرمز نیز نباید فراموش شود؛ چرا كه مواد موجود در گوشت قرمز در گوشت سفید یافت نمی‌شود و این مواد برای ترمیم سلولی نیاز است. در این زمینه فست فود فروشی‌ها باید به سمت عرضه مواد غذایی سالم هدایت شوند.

رییس بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی بیماری‌های قلبی - عروقی را در سه دسته مادرزادی، بیماری‌های رماتیسمی و بیماری‌های عروق كرونرعنوان كرد و گفت: شیوع بیماری‌های مادرزادی قلبی اغلب در كل دنیا مشابه است كه عوامل محیطی نیز در بروز آنها موثر است. در مجموع به ازای هر 100 نوزاد زنده یك مورد به بیماری مادرزادی قلبی مبتلاست. این در حالی است كه ارتفاع زیاد از سطح زمین به دلیل میزان اكسیژن كمتر، ریسك بیماری‌های مادرزادی قلبی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به بیماری‌های رماتیسمی موثر در بروز بیماری‌های قلبی گفت: بیماری‌های رماتیسمی هنوز مشكل بهداشتی جوامع عقب مانده است. خوشبختانه در ایران پس از انقلاب به دلیل بهبود شرایط بهداشتی، اقتصادی و اطلاعات بهداشتی، از بروز این بیماری‌ها پیشگیری می‌شود. در حال حاضر تعداد مبتلایان به بیماری‌های رماتیسمی آنقدر كم است كه حتی برای آموزش دستیاران با مشكل مواجهیم.

دكتر نوحی بیماری‌های عروق كرونر را مشكل كل دنیا عنوان كرد و گفت: بیماری‌های عروق كرونر شایع‌ترین بیماری‌های قلبی و شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیاست كه منجر به سكته قلبی می‌شود. پیش بینی می‌شود كه تا سال 2020 همه‌گیری در بروز بیماری‌های قلبی - عروقی وجود داشته باشد. كشورهای پیشرفته به منظور جلوگیری، در این زمینه وارد عمل شده‌اند. در ایران اغلب اقدامات انجام شده در زمینه اطلاع‌رسانی است.

وی با اشاره به روش‌های درمانی بیماری‌های قلبی گفت: در حال حاضر روش‌های درمان این بیماری‌ها در ایران متناسب با دنیاست. اما به دلیل برخی محدودیت‌ها حجم و وسعت كار در ایران كمتر از كشورهای پیشرفته است. درمان دركشور ما برخلاف سایر كشورها بسیار ارزان است اما برای نیازمندان به خدمت گران تمام می‌شود. در این زمینه برخورداری از سیستم حمایتی بیمه‌ای جدی بسیار ضروری است. بحث بهداشت و درمان مشكل كل دنیاست كه در این زمینه دولت باید تلاش و هزینه كند.

رییس انجمن قلب و عروق ایران در ادامه اطلاع رسانی را از مهم‌ترین رسالت‌های انجمن‌های علمی عنوان كرد و گفت: تشویق مردم به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی از جمله مهم‌ترین وظایف انجمن است كه در این زمینه نسبتا موفق بوده است.

وی با اشاره به توزیع متخصصان قلب و عروق در كشور گفت: در حال حاضر حدود 100 تا 120 فوق تخصص قلب كودكان، حدود 220 فوق تخصص جراحی قلب و عروق و حدود بیش از هزار و 300 متخصص بیماری‌های قلب و عروق در كشور فعالیت دارند كه علاوه بر آن فلوشیپ‌های رشته‌های مختلف قلب و عروق نیز فعالیت می‌كنند. توزیع نیروهای پزشكی از جمله متخصصان قلب و عروق بسته به جمعیت و امكانات ارایه شده در استان‌های مختلف، متفاوت است. در حال حاضر شرایط تربیت نیروی متخصص در رشته قلب فراهم شده و در صورتی كه پذیرش بومی شود بسیاری از مشكلات توزیع نیروی انسانی حل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha