چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 13333

امروزه قارچ ها در به وجود آوردن و مزمن ساختن سینوزیت ها، مورد توجه زیادی قرار گرفته و سینوزیت قارچی در تمامی مبتلایان به سینوزیت مزمن كه به دوره های مكرر درمان پاسخی نداشته اند باید در نظر گرفته شود.

نتایج پایان نامه فاطمه محمدی حاکی است قارچ ها در اکثر اکوسیستم ها حضور دارند و هم اکنون بیش از 20 هزار گونه قارچی شناخته شده است. همچنین سینوزیت های قارچی زمانی اتفاق می افتد که به واسطه تنفس قارچ ها، حفره های سینوس‌ها ملتهب شوند. این اتفاق مخصوصاً زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن تضعیف شده باشد.

در دو دهه گذشته علوم پزشکی دریافته است عفونت های قارچی در انسان توسط بیش از 250 گونه مختلف قارچی و در نتیجه افزایش استفاده از داروهای ایمنوساپرس برای درمان سرطان و کنترل واکنش ارگان پیوندی، همچنین بیماری های ایدز و دیابت ملیتوس و استفاده از کاتترهای اداری و عروقی و آنتی بیوتیک های وسیع الطیف، ایجاد می شوند.

گفتنی است سینوزیت‌های قارچی بخش مهمی از سینوزیت‌ها را شامل می شوند و تشخیص و درمان به موقع سینوزیتهای قارچی به خصوص فرم مهاجم آنکه در بیماران ایمینوساپرسیو شایع تر است، باعث کاهش موربیدیتی مورتالیتی همراه می‌شود.

پیشرفت های اخیر در اندوسكوپی سینوس، سی تی اسكن و آگاهی پزشكان موجب پیشرفت در تشخیص موارد بیشتری از بیماران می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha