چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 13341

بعضی مشکلات بهداشتی آنقدر کوچک و البته آزار دهنده هستند که در صورت بروز آنها انسان از مطرح کردن آنها با دیگران و گرفتن راه درمانی برایشان خجالت می کشد.حالا سلامت نیوز برای آنکه شما مجبور به خجل شدن بابت برخی از این مشکلات نشوید راه حل های موثری را برایشان عرضه داشته است.


چرا اغلب مواقع پای من بوی نا خوشایند می گیرد؟

بدلیل این که پای خشک عاری از رایحه ناخوشایند است، پس شما نیز سعی کنید با پوشیدن جوراب های جاذب از جنس پنبه و کفش های  منفذ داری نظیر کفش هایی از جنس چرم و کرباس از ایجاد رطوبت و تعریق در کفش خود اجتناب کنید.همچنین می توان  هر صبح داخل کفش ، پودرهای جاذب رطوبت بریزید. سه شب در هفته یک قوری چای دم کرده را داخل لگن ریخته  و به مدت 5 تا 10 دقیقه پای خود را در آن فرو کنید. اسید تانیک به طور موقت مانع از تعریق می شود . در صورتی که پای شما قرمز، متورم و فلس فلسی باشد به پزشک مراجعه کنید ، زیرا اینها می تواند علائم عفونت های قارچی و یا باکتریایی باشد که به نوبه خود ایجاد رایحه ناخوشایند می کند.
چرا علی رقم مسواک زدن، دهانم بو می گیرد؟
اگر چه مسواک زدن مانع از پوسیدگی دندانها می شود ولی اگر چنانچه بوی بد دهان از گلو و زبان نشات گرفته باشد، مسواک تنها به صورت موقت می تواند این بوی ناخوشایند را به طور موقت مخفی کند.به طور کلی زمانی که باکتری های داخل دهان دچار کمبود اکسیژن شود ( در نتیجه استفاده از بعضی داروها نظیر داروهای افسردگی و کاهش فشار خون و یا بستن دهان برای مدت طولانی ) ایجاد نوعی ترکیب سولفور بدبو می کند. خوردن سبزی و پیاز هم بدلیل داشتن چنین ترکیب مشابهی ،نفس را بد بو می کند.
درمان: برخلاف تصور عامه، شستن و پاک کردن زبان باعث از بین رفتن بوی بد نمی شود، یعنی ترکیبات سولفور به صورت دستی از بین نمی رود. در این حالت بهتر است برای اکسیژن رسانی به دهان ، در طول روز آب بیاشامید و دهان شویه های حاوی دی اکسید کلرین را یک بار در صبح و یک بار در شب استفاده کنید. همچنین می توانید گیاهان غنی از اکسیژن نظیر جعفری و کرفس را بجوید، این دو مانع از بوی بد دهان می گردد. اگر چنین راهکارهایی موفق نبود به پزشک مراجعه کنید.
بدن به من به وفور دچار تعریق می شود، علت چیست؟
به طور کلی تعریق مشکل چندان جدی نیست و شاید تنها به دلیل داشتن شرایط مساعد و ژنتیکی برای تعریق فوق العاده باشید که به طور ناگهانی در برهه ای از زمان نمود می کند. اما می توانید برای انجام تست پرکاری تیروئید یا قند خون پایین و یا پاره ای دیگر از مشکلات نیز با پزشک مشورت کنید.
درمان: قبل از رفتن به بستر خواب، زیر کتف خود را با حوله ای تمیز خشک کرده و از محلول ضد تعریق تجویزی درای سولdrysol  ( حاوی درصد بالای کلرید آلومینیوم نسبت به سایر ضد تعریق هاست) استفاده کنید. سپس درهنگام صبح محل را شست و شو داده و از هیچ ماده ضد تعریق(دئودرانت) دیگر استفاده نکنید. این کار را هر شب تکرار کنید. اگر مشکل تا حدی برطرف نشد می توانید با پزشک خود را جع به تزریق بوتاکس مشورت کنید. دراین روش درمان غدد تعریق برای 6 ماه تا یک سال از کار می افتد و در نتیجه تعریقی صورت نمی گیرد.
هر زمان که موهای زاید بدنم را بر طرف می کنم، دچار جوش می شوم، به نظر شما علت چیست؟
 هر زمان اصلاح موهای زاید عمیقا  صورت بگیرد و کاملا از ته زده شود، موهای جدید شاخه شاخه و پر پیچ و خم شده و داخل پوست بر می گردد. این موهای نابسامان هر زمان رشد کند به پوست فشار آورده و باعث قرمزی و التهاب می شود.
درمان: متخصصان پوست معتقدند که استفاده از لیف برای زدودن این جوش ها و آزاد کردن موی زیر آن کار درستی نیست و تنها مشکل را حادتر می کند. در این مورد بهتر است محلول غیر تجویزی اسید استیل سالیسیلیک را تهیه کرده و دو بار در روز به مدت یک هفته روی سطح پوست بمالید تا به مرور زمان ورقه ورقه شود و موهای بر
گشته به داخل پوست آزاد گردد. تزریق کورتیزون توسط متخصص پوست راه حل دیگری برای جوش های بزرگ است. اگر مشکل موهای زیرپوستی برطرف نشد ، درمان لیزری پیشنهاد می شود که در این روش به فولیکول مو ضربه زده و مانع از رشد آن می شود.
آیا اتساع مویرگ ها(واریس)ارثی است؟
ژنتیک تنها عامل ایجاد چنین وضعیتی نیست و حاملگی و ضربه به پا نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.
درمان: برخلاف تصور عموم که فکر می کنند استفاده موضعی از کرم ویتامین K  بهترین روش درمان است- به خاطر توانایی آن در انقباض مویرگ های خونی- اما هیچ راهی برای جذب مولکول های کرم توسط پوست و تاثیر آن بر مویرگ ها وجود ندارد. بهترین روش موجود برای این عارضه تزریق محلول سالین (شور)است که سبب برانگیختگی مویرگ ها می شود.
آیا ناصافی و برآمدگی های روی کپل و پشت بازو ، جوش است؟

این مشکل کراتوسیز پیلاری نام دارد- جمع شدن سلولهای مرده پوستی در اطراف فولیکول مو- که دلیل اصلی آن هنوز مشخص نشده است و بعضی ها معتقدند که جنبه ارثی دارد.
درمان: برای رفع برآمدگی ها می توانید مخلوطی از مرهم وازلین و آب یا کرم سرد را به محل برآمدگی بمالید. اگر موثر واقع نشد، داروی رتین آی
(Retine –A )  تجویز می گردد. اما بهترین روش درمان لوسیونی است که حاوی اسید لاکتیک باشد و سلولهای مرده پوستی را حل کند و هیدروکورتیزون که آسیب ناشی از ترکیب اسیدی را تلطیف کند. این لوسیون را باید دوبار در روز بر روی برآمدگی ها مالیده تا بتدریج برطرف شود.
علت عفونت قارچی ناخن پا چیست؟
این مشکل اغلب در بین ورزشکاران مشاهده می شود- به دلیل تماس پا با محل های پر رفت و آمد مثل رخت کن یا دوش آب- که باعث سرایت به پای شما نیز می شود.
درمان:بهترین روش درمان استفاده از قرص های ضد قارچی مثل لامیسیل lamisil و یا اسپورانکس sporanox  است . اما توجه داشته باشید که این روش درمان 70 تا 80 درصد موثر است و 1 سال و نیم طول می کشد تا ناخن پا به طور سالم رشد  مجدد کند. بنابر این در طول  درمان کاملا مراقب پای خود باشید و هنگام حرکت در مکان های عمومی مثل رخت کن و حمام حتما دمپایی به پا کنید و از کفش های دیگران استفاده نکنید.
چرا دندانهای من به نظر کثیف و بد رنگ می آید؟
استعمال دخانیات و مصرف زیاد نوشیدنی هایی مثل چای، قهوه و.. عامل اصلی تیرگی دندانها است.
درمان: هر چه قدر درمان را به تعویق بیاندازید ، زدودن تیرگی دندانها سخت تر می شود. برای روشن نگه داشتن دندانها از خمیر دندان حاوی پراکسید کربن استفاده کنید. ولی تنها یک بار در روز استفاده کنید زیرا سبب خشک شدن بافت لثه می شود.استفاده از نخ دندان هم می تواند مفید باشد. همچنین دندانپزشک با استفاده از ژل پراکسید تا 8 درجه سبب روشن شدن رنگ دندانها می شود.
علت شکاف و کشیدگی های پوستی چیست؟
اغلب تصور می شود که دلیل اصلی این کشیدگی های پوستی روی ران، باسن و شکم ناشی از حاملگی یا نوسانات چشمگیر وزنی است. با این حال باید گفت که تغییرات هورمونی نیز در دوران رشد می تواند موثر باشد. اگر کشیدگی پوستی شدید باشد خطوط قرمزی به جای می گذارد که حتی در بعضی موارد می توان جریان خون در بخش های سطحی پوست را دید. اما اگر کشیدگی شدید نباشد تنها خطوط سفیدرنگی باقی می ماند.
درمان: هیچ درمانی ضامن زدودن این خطوط نیست با این حال گفته می شود که استفاده از کرم غیر تجویزی striae stretch mark  تا 4 هفته ، باعث از بین رفتن خطوط سفید و قرمز می شود. در بعضی از مواقع نیز درمان لیزری پیشنهاد می گردد.
آیا رشد موهای زاید روی صورت دلیل خاصی دارد؟
رویش موی زیاد روی چانه قابل نگرانی است و باید به پزشک اطلاع داد . سندرم تخمدان پلی سیستیک – که با درصد بالای هورمون مردان قابل تشخیص است- و یا مشکل غده آدرنال می تواند دلیل اصلی این اختلال باشد.
درمان: وانیکاvaniqa کرمی بدون بو است که توسط سازمان غذا و دارو در امریکاFDA تصویب شده و ضامن کاهش مو از هر نقطه صورت می باشد. اما باید گفت که زمانی طول می کشد تا موثر واقع شود. این کرم باعث بلوک کردن آنزیمی می شود که مسئول رویش مو می باشد و به موازات استفاده مکرر ، رویش موهای زاید کمتر خواهد شد. کسانی که این دارو برای آنها غیر موثر بوده می توانند روش لیزیک را در پیش بگیرند و استفاده از جلسات الکترولیز ماهیانه به مدت یکسال باعث از بین رفتن موها به طور دائم می شود.
چرا صورت من خیلی براق و درخشنده است؟
اگر سیکل قاعدگی شما متوقف شده و ریزش مو نیز دارید ، باید گفت که عدم تعادل هورمونی می تواند موثر باشد. در غیر این صورت باید گفت که ممکن است پوست شما نسبت به هورمونهای مردانه بسیار حساس باشد و تولید چربی زیاد بکند. همچین استفاده مکرر از پاک کننده های الکلی سبب تحریک پوست و تولید چربی بیشتر می شود.
درمان: بهتر است از روشی استفاده کنید که پوست را کاملا خشک نکند. مثلا صورت خود را با لوسیون های پاک کننده بدون چربی بشویید و سپس از شیر پاک کن بدون الکل استفاده کنید.
علت زگیل دست ها چیست؟
ویروس پاپیلوما در انسان عامل اصلی زگیل است.
درمان: با سوهان ناخن تمیز، هر روز سطح مرده زگیل را به آرامی بتراشید و سپس محلول اسید سالیسیلیک occlusal HP را روی زگیل بمالید. اگر این درمان ها موثر واقع نشد باید با پزشک راجع به درمان لیزری مشورت کنید. البته باید گفت که علی رقم درمان، زگیل اغلب موارد برگشت می کند.
یک نکته: هنگام آمیزش جنسی مراقب باشید زیرا ممکن است ، زگیل دست به ناحیه تناسلی نیز سرایت کند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha