دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1335

قرار است برای آمدن بهار لباس شاد بر تن کنیم اما تنهای لرزان خیلی از پدر و مادرها قبل و بعد از چهارشنبه آخر سال، با رختهای سیاه و سفید عزا و بیمارستان ، گودال آروزها را می کنند.

چهارشنبه ای که در نبود امنیت پلیسی می سوزد
به گزارش سلامت نیوز،قرار است تا چند روز دیگر بوته های سرخ  آتش بدیها را بسوزانند و پاکی بیاورند اما هنوز آن چهارشنبه معروف نرسیده ، هراس صداهای آلوده را در جان آدمیان می اندازد. گویی بساط مرگ در گوشه های پیدا و پنهان شهر چیده می شود.

نوروز دارد از راه می رسد. ایرانیان در همه جای دنیا بوته می سوزانند. سرخی آتش می گیرند و بر او زردی می بخشند اما زمزمه های هذیان آلود از مادران فرزند سوخته و قلب های از کار افتاده به گوش می رسد. چهره ها زرد می شود. انفجار از اندرونی و بیرونی برجهای سر به آسمان کشیده شهرها شنیده می شود.

می گویند در این روز مردگان برای دیدار خانواده های خود می آیند. بعضی ها روشن کردن آتش را نشانی دادن به رفتگان می دانند اما شاید صداهای لرزه آور از درون و بیرون شهر بهار را دیرتر بیاورد ، انگار بچه ها  سر لج بازیهای خود را به سمت روزهای نزدیک به چهارشنبه سوری می گردانند. راستی چرا آن همه هشدار جواب نمی دهد.

دکتر طهمورث شیری ، جامعه شناس در این باره می گوید : بیرونی بودن و تبلور عینی داشتن مراسمی مانند چهارشنبه سوری و مراسمی چون سیزده به در  به دلیل داشتن مخالفان زیاد همیشه مسئله ساز بوده است.

وی ادامه می دهد : مبارزه با سنتهای تاریخی و عرفی ایرانیان راه به جایی نخواهد برد و باید اسطوره های ارزشمند را روشن و پاک نگاه داشت.

این نویسنده رساله دکترا در زمینه قانون گریزی در  ایران و علل اجتماعی آن ، یادآور می شود : اقدامات امنیتی و پلیسی در زمینه کاهش خطرات چهارشنبه سوری موثر است اما تریبون های شخصی ، واکنش های اجتماعی متضادی به دنبال خواهند داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی ، تاکید می کند : میانگین سنی جمعیت جوان و تلاش افراد در تخلیه روحی و ابراز احساسات و مواجه شدن آنان با موضع گیریهایی چون بی اهمیت جلوه دادن این رسوم ، به طور ناخواسته نگرانیهایی به وجود می آورد.

وی تصریح می کند : بالا بردن آستانه حساسیت اجتماعی در چند سال اخیر بر مشکلات ناشی از شب چهارشنبه سوری دامن زده و ای کاش تصمیم گیران با کم توجهی های خود کار را به این نقطه نمی کشاندند.

شیری ، منع کردن را موثر نمی داند و می گوید : چهارشنبه سوری امسال نیز مانند گذشته با آسیبهایی روبرو خواهد بود اما ارائه برنامه های پیشگیرانه به ویژه در رسانه ملی ، حدود 48 ساعت قبل از شروع رفتارهای پرخطر این چنینی می تواند موثر باشد.

این استاد جامعه شناسی تاکید می کند : پلیس و نیروهای امنیتی باید کار خود را به درستی انجام دهند و در کنار آن با جوانان مشارکت داشته باشند ، چون منع کردن نتیجه عکس خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha