كارشناس مسوول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان این كه در آینده‌ای نزدیك لامپ‌های فلورسنتی فشرده جایگزین لامپ‌های رشته‌ای غیراقتصادی كنونی خواهند شد، برخی نكات ایمنی و بهداشتی را در استفاده از لامپ‌های فلورسنتی كه تكنولوژی متفاوتی با لامپ‌های رشته‌ای دارند متذكر شد.

مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه نور حاصل از لامپ‌های رشته‌ای ناشی از عبور جریان برق از رشته فلزی در خلاء است، اظهار كرد: مكانیسم تولید نور در لامپ‌های رشته‌ای متفاوت از لامپ‌های فلورسنتی فشرده است. نور حاصله از لامپ‌های فلورسنتی ناشی از بخارات فلز سنگین جیوه است. این در حالی است كه در لامپ‌های فلورسنتی فشرده (كم مصرف) برای تولید نور از فلز سنگین جیوه با مقادیر كم استفاده می‌شود كه با توجه به فراوانی مصرف آن رعایت برخی نكات از سوی هم‌وطنان الزامی به شمار می‌روند.

وی، با اعتقاد به این كه با ورود هر تكنولوژی نوین ناگزیر به فراگیری دانش آن نیز هستیم، گفت: در آینده‌ای نزدیك لامپ‌های فلورسنتی فشرده جایگزین لامپ‌های رشته‌ای می‌شوند.

كارشناس مسوول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، با اشاره به اقتصادی بودن لامپ‌های كم مصرف، لامپ‌های رشته‌ای را غیر اقتصادی، هزینه بر و درعین حال عاملی برای آلودگی محیط زیست برشمرد و افزود: هم‌وطنان باید بدانند كه تكه‌های خرد شده لامپ‌های فلورسنتی فشرده به مانند لامپ‌های رشته‌ای بی ضرر نیست و از این رو پس از مستعمل شدن نمی‌توان نظیر لامپ رشته‌ای آن را دور انداخت؛ بلكه باید با شیوه‌ای خاص به جمع آوری آن اقدام كرد.

مهندس گورانی، با اشاره به ساطع شدن مقادیر كمی اشعه ماوراء بنفش (از نوع A و اندكی B) از لامپ‌های فلورسنتی فشرده، گفت: از این رو باید حین استفاده از این قبیل لامپ‌ها دقت و احتیاطات بیشتری را مبذول كرد.

وی، ادامه داد: همچنین باید با خرید لامپ‌های استاندارد، رعایت نكات فنی حین نصب و استفاده از قبیل رعایت فاصله از بی‌خطربودن آن اطمینان حاصل شود.

كارشناس مسول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، با بیان كه ایران نیز نظیر سایر كشورها ناگزیر به جایگزینی لامپ‌های فلورسنتی فشرده (كم مصرف) است، یادآور شد: براساس هماهنگی‌های به عمل آمده با وزارت نیرو در آینده مشتركا اطلاعات لازم در اختیار هم‌وطنان قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha