شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 133516

یک پزشک عمومی با اشاره به این‌که بیماران کلیوی اغلب از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند، گفت: کمبود امکانات مالی عاملی برای سوءتغذیه است و اغلب بیماران به دلیل این کمبودها به بیماری‌های جسمی و روحی خود توجهی ندارند.

چند توصیه به بیماران کلیوی و فشار خونی

سلامت نیوزیک پزشک عمومی با اشاره به این‌که بیماران کلیوی اغلب از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند، گفت: کمبود امکانات مالی عاملی برای سوءتغذیه است و اغلب بیماران به دلیل این کمبودها به بیماری‌های جسمی و روحی خود توجهی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا  - منطقه زنجان، به برخی علل موثر در ابتلا به بیماری‌های کلیوی اشاره و اظهار کرد: ارث، فقر فرهنگی و اقتصادی و تغذیه، عفونت‌ها و مصرف بی‌رویه داروها از جمله موارد موثر در ابتلا به بیماری‌های کلیوی است؛ چرا که مصرف بی‌رویه نمک، شیرینی‌ها و چربی‌ها مضر هستند و باید دقت بیشتری در زمینه مصرف آن‌ها داشت.
وی افزود: مصرف غذاهای طبیعی از جمله گوشت ماهی، شترمرغ، روغن‌ زیتون و کنجد، آب‌لیمو و آب نارنج، خرما، عسل، سبزی‌های رنگین از جمله گوجه‌فرنگی، کاهو، کدو، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی به بیماران کلیوی توصیه می‌شود. همچنین افراد باید از مصرف سرخ‌کردنی‌ها پرهیز کنند، چرا که مصرف چربی‌ها باعث تجمع آن در رگ‌ها و کبد می‌شود، از این ‌رو یکی از سالم‌ترین روش پخت غذا، بخارپز کردن است که مصرف چربی را کاهش می‌دهد.
کریمی با اشاره به این‌که نباید بلافاصله برای درمان هر بیماری از داروها استفاده کنیم، تاکید کرد: برخی از دردها با دستورالعمل‌های ساده قابل ‌رفع است و نباید دارو را اولین راه‌حل برای درمان دردها انتخاب کنیم. در همین راستا والدین باید نسبت به تغذیه کودکان خود دقت داشته باشند، به همین خاطر مصرف پنیر و انواع میوه‌جات از جمله سیب و هویج و فلفل‌های رنگی که خاصیت ضد سرطان دارند را جایگزین فست‌فودها، پفک، چیپس و غذاهای سرخ‌کردنی و مانده کنیم و به تنقلات طبیعی روی‌ آوریم.
این پزشک عمومی یادآور شد: استفاده از گوشت ماهی دریایی و پرندگان و رژیم غذایی گیاهی و سبزی‌ها و غذاهای طبیعی و محلی از دلایل کاهش سکته‌ها و عوارض قلبی در منطقه شمال کشور است. همچنین روغن حیوانی سالم‌تر از روغن جامد است، البته در مصرف روغن حیوانی نیز نباید زیاده‌روی کرده و پس ‌از آن توصیه به پیاده‌روی می‌شود.
کریمی با تأکید بر این‌که پیاده‌روی بر روی سطح مسطح و هموار سالم‌ترین، بی‌ضررترین و کم‌هزینه‌ترین ورزش‌ها است، عنوان کرد: افرادی که دارای فشارخون خفیف هستند، نیم ساعت پیاده‌روی هنگام صبح و غروب برای آنان مفید است.
وی توصیه‌ای نیز به افراد دارای یبوست کرد و افزود: نوشیدن آب گرم به هنگام شب و صبح به‌ جای چای و بدون استفاده از قند برای جلوگیری از ابتلا به یبوست و سنگ کلیه مناسب است و سموم بدن را دفع می‌کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha