روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: خدمات درمان و توانبخشی اعتیاد، هزینه های زیادی را می طلبد و معتادان و خانواده هایشان اکثرا درآمد پایین دارند و این مساله انگیزه درمان را میان آنها کاهش می دهد.

سلامت نیوز روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: خدمات درمان و توانبخشی اعتیاد، هزینه های زیادی را می طلبد و معتادان و خانواده هایشان اکثرا درآمد پایین دارند و این مساله انگیزه درمان را میان آنها کاهش می دهد. 

به گزارش ایرنا ، از ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر «عباسعلی بوالهری» افزود: به همین منظور مداخلات پیشگیری و درمان باید ارزان باشد تا انگیزه درمان میان معتادان افزایش یابد و دولت نیز هزینه های این موضوع را بطور مستمر بپردازد.
وی با بیان اینکه مبارزه با بلای شوم اعتیاد، عزم ملی را می طلبد، تاکید کرد: ارتقای شادمانی فردی و اجتماعی از راهکارهای موثر جهت پیشگیری از اعتیاد است.
بوالهری گفت: زمانیکه یک معضل یا آسیب اجتماعی فراگیر و بخش زیادی از جامعه را در بر گیرد، سایر مردم هم که مستقیم درگیر اعتیاد و مواد مخدر نیستند، دچار آسیب می شوند، از این رو مبارزه با این بلیه شوم اجتماعی نیاز به عزم ملی در کشور دارد.
این روانپزشک با اشاره به شهید و مجروح شدن تعداد زیادی از سربازان و نیروهای انتظامی جهت مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر هزینه های زیادی را به کشور وارد می کند و همت همه مردم برای این معضل اجتماعی لازم است.
مدیرکل سابق دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت به مشارکت مردم در امر پیشگیری اشاره کرد و افزود: همه افراد جامعه باید آموزش های پیشگیری از اعتیاد را فراگیرند تا بتوانند اقدامات لازم جهت مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آن را انجام دهند.
وی تصریح کرد: در حوزه درمان و توانبخشی نیز مردم می توانند با حمایت های مادی و معنوی مانع از بازگشت مجدد معتادان بهبودیافته به چرخه اعتیاد شوند.
بوالهری گفت: البته دولت مدیریت اجرایی در امر پیشگیری را بر عهده دارد اما با همکاری مردم، برنامه های دولتی بهتر محقق می شود و از طرفی دستگاه های مسوول، سیاستگذاری و مدیریت اجرایی و مردم در پیشگیری و مقابله مشارکت دارند.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه درمان اعتیاد مربوط به رشته تخصصی روانپزشکی است، ادامه داد: روانپزشکان در امر پیشگیری می توانند کمک و آموزش لازم را ارائه دهند و با همکاری مشاوران و مددکاران در درمان معتادان فعالیت داشته باشند، همچنین روانشناسان در بازتوانی معتادان نقش کلیدی را ایفا می کنند.
وی با بیان اینکه یکهزار و 500 روانپزشک، دوره های تخصصی آموزش درمان و بازتوانی اعتیاد در افراد معتاد را گذرانده اند، گفت: در پیشگیری از اعتیاد باید ترویج شادی در جامعه وجود داشته باشد و هرچه شادی بیشتر باشد، آسیب های اجتماعی کمتر می شود.
بوالهری با بیان اینکه اکنون میزان شادی اجتماعی و فردی مطلوب و در حد انتظار نیست، خاطرنشان کرد: حوادثی همچون اسیدپاشی ماه های اخیر، همچون شوکی بزرگ روحیه اجتماعی را تخریب کرد و افراد را تحت استرس جمعی قرار داد.
وی ادامه داد: باید تلاش کرد میزان شادی در افراد جامعه به ویژه قشر جوان و نوجوان بیشتر شود و در عین حال برای اوقات فراغت این افراد برنامه ریزی های مناسب و کارآمدی ایجاد کرد تا شاهد گرایش به مصرف انواع مواد مخدر بویژه از نوع صنعتی باشیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha