پرستاران ایرانی از شغل خود راضی نیستند. این امری است که هیچ کدام از مسوولان نظام بهداشت و درمان ایران آن را رد نمی کند. اما این نارضایتی در چه زمینه هایی است؟

بیش از ۶۵درصد پرستاران از شغل خود ناراضی‌اند

سلامت نیوز: پرستاران ایرانی از شغل خود راضی نیستند. این امری است که هیچ کدام از مسوولان نظام بهداشت و درمان ایران آن را رد نمی کند. اما این نارضایتی در چه زمینه هایی است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، پرستاران در ایران کماکان در کانون کم توجهی ها هستند. هرچند که وزیر بهداشت یک بار گفته که از انها خجالت می کشد، و وعده های مختلفی برای افزایش رفاه کاری و دستمزد پرستاران در چارچوب طرح تحول سلامت داده شده، اما عملا اتفاقی برای آنها نیفتاده است و همین موجب اعتراض برخی از پرستاران را فراهم کرده.

این قشر تاثیرگذار از بدنه نظام بهداشت و درمان کشور، سالهاست که سختی کاری که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند، حقوق و مزایای مناسبی دریافت نمی کنند و همواره به دلیل فرسودگی بالای شغلی در میان آنان، رضایت از شغل بسیار پایینی دارند.

در ایران آمارهای رسمی از رضایت از شغلی ۴۵ درصدی پرستاران حکایت دارد، اما پژوهش های دانشگاهی سهم کمتری را از رضایت شغلی حکایت می کنند.

در حال حاضر جدیدترین آمار مستخرج شده از پژوهش های دانشگاهی نشان می دهد، ۶۷.۸ درصد از پرستاران در یک جامعه آماری یک هزار نفره در سراسر کشور از حقوق و مزایای خود ناراضی یا بسیار ناراضی اند.

براساس پژوهشی که سازمان نظام پرستاری کشور با همکاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۲ انجام شده (و نتایج کامل آن تا کنون منتشر نشده است)، تنها ۳۴.۳ درصد از پرستاران شرکت کننده در این پژوهش از مجموع وضعیت شغلی خود بسیار راضی و راضی هستند و ۶۵.۶۹ درصد نیز ناراضی و بسیار ناراضی اند.

همچنین بیش از ۷۴ درصد از پرستاران نسبت به شرح وظایف خود در بیمارستان های کشور ناراضی یا بسیار ناراضی اند. در این پژوهش معیار هایی همچون: «رضایت پرستاران از محیط كار و امكانات رفاهی ،ارتباط بین همكاران و سایر افراد گروه پزشكی ،نحوه ارتباط با مدیران پرستاری ، خط مشی ها و نحوه مدیریت مدیران پرستاری ،رضایت از حقوق و مزایای پرستاری ،ارتباط حرفه پرستاری با زندگی شخصی ، موقعیت ترقی و ترفیع در حرفه پرستاری ،امنیت شغلی در حرفه پرستاری ،شرح وظایف حرفه پرستاری ، مسؤولیت و تفویض اختیار در حرفه پرستاری ،فراجویی مددجو در حرفه پرستاری و وجهه اجتماعی حرفه پرستاری در جامعه » برای پرستاران مورد بررسی قرار گرفته است و در این میان چهار عامل « نحوه ارتباط با مدیران پرستاری» ،«رضایت از حقوق و مزایای پرستاری»،«شرح وظایف حرفه پرستاری» و «وجهه اجتماعی حرفه پرستاری در جامعه» دارای بیش ترین درصد از نارضایتی در میان پرستاران بوده است.

در این پژوهش بیش از ۷۰ درصد از شرکت کنندگان زن بودند، ۷۰ درصد شرکت کنندگان متاهل و میانگین سنی آنان ۳۳ بوده است. 
 نکته حایز اهمیت دررابطه با پرستاران ایرانی، معضل جهانی ترک از شغل پرستاران است.

مسئله که آمار های رسمی از آن به طور دقیق وجود ندارد، اما آمار های غیر رسمی میزان ترک از شغل پرستاران در ایران را نگران کننده می خواند. همین وضعیت همچنین در رابطه با مهاجرت پرستاران نیز صدق می کند. چرا که هنوز آمار رسمی از مهاجرت پرستاران به طور شفاف اعلام نشده اما آمار های غیر رسمی حکایت از مهاجرت سالانه ۵ هزار پرستار ایرانی به خارج از کشور دارد.

مجموعه این مسایل ثابت می کند پرستاران ایرانی کماکان در کانون کم توجهی ها قرار دارند.

میزان رضایت شغلی 1058 پرستار شاغل در 20 استان كشور براساس پژوهش سازمان نظام پرستاری

زیر مجموعه های رضایت شغلی 

راضی و بسیار راضی (درصد)

ناراضی و بسیار ناراضی(درصد)

رضایت پرستاران از محیط كار و امكانات رفاهی 

44.26

55.74

ارتباط بین همكاران و سایر افراد گروه پزشكی 

40.82

59.18

نحوه ارتباط با مدیران پرستاری 

30

70

خط مشی ها و نحوه مدیریت مدیران پرستاری 

33.3

66.65

رضایت از حقوق و مزایای پرستاری 

32.2

67.8

ارتباط حرفه پرستاری با زندگی شخصی 

36

64

موقعیت ترقی و ترفیع در حرفه پرستاری 

33.33

66.67

امنیت شغلی در حرفه پرستاری 

44.5

55.5

شرح وظایف حرفه پرستاری 

25.25

74.75

مسؤولیت و تفویض اختیار در حرفه پرستاری 

29.8

70.2

فراجویی مددجو در حرفه پرستاری 

32.4

67.53

وجهه اجتماعی حرفه پرستاری در جامعه 

29.7

70.30

اختلاف ۱۰۰ تا ۳۰۰ برابری درآمد پرستاران با پزشکان


علاوه بر نکات یاد شده یکی دیگر از عواملی که تا حد زیادی مورد اعتراض پرستاران و مسئولان سازمان نظام پرستاری کشور است، اختلاف درآمدی فاحش پرستاران با پزشکان است. اختلافی که تا پیش از این از تریبون های غیر رسمی به آن پرداخته می شد اما حالا چند سالی است که با صراحت از آن سخن به میان می اید.

در تازه ترین این اعتراضات، رئیس کل سازمان نظام پرستاری از اختلاف ۱۰۰ تا ۳۰۰ برابری حقوق پرستاران با پزشکان انتقاد کرده و با بررسی آمار اختلاف درآمدی بین پزشکان و پرستاران 60 کشور در دنیا گفته است: در آمریکا دریافتی پزشک 3 برابر پرستار، در استرالیا 2.6 برابر، در فرانسه 1.5 برابر، در عربستان 1.3 برابر است ولی متاسفانه این اختلافات درآمد پزشک و پرستار در ایران بین 100 تا 300 برابراست در حالی که ما این الگو را از کشور ترکیه برداشته ایم و این اختلاف درآمد پزشک و پرستار در این کشور 2.4 برابر است.

آمارهای ترک خدمت پرستاران در دنیا چگونه است؟

در رابطه با ترک خدمت پرستاران در ایران، تا کنون هنوز آمار مستندی وجود ندارد، اما براساس اطلاعات مندرج در پژوهشی تحت عنوان «فرآیند ترک خدمت پرستاران: یک مطالعه کیفی» که در بهمن ماه سال 1392، در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی انجام شده، نشان می دهد، در حال حاضر ترک خدمت پرستاران در آمریکا 20 درصد است و برآورد می شود این میزان تا سال 2020 به 36 درصد برسد. در ایتالیا نیز کمبود نیروی پرستار تا سال 2009، چهل هزار نفر است که در این کشور براساس پژوهش های محلی 33 درصد پرستاران کمتر از 30 سال در طی سال اول کاری برای خروج از خدمت برنامه ریزی می کنند.

همچنین بررسی ها در پژوهش های علمی نشان می دهد، در تایوان حدود 32 درصد پرستاران طی سه ماه اول و تا 51 درصد سال اول استخدام، ترک خدمت می کنند. نتایج پژوهشی در کانادا و انگلستان نشان می دهد، که پرستاران تازه وارد و جوان تمایل بیشتری به ترک خدمت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار آگاه ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    27 0
    سلام مشکل اینجاست که نظام فاسد و ظالمانه کارانه همه در آمد حاصل از فعالیت مجموعه بیمارستان (اعم از کارکرد پرستاران ،سایر کارکنان و سرمایه گذاری دولت که هما نا از جیب مردم است ) را به جیب پزشک می ریزد . یعنی تمام عوامل فوق در ایجاد در آمد موثر هستند و منفعت حاصل از آن به پزشکان تعلق می گیرد .که نسبت آن از 90 درصد تا 60 در صد در امد مراکز درمانی متفاوت است. پزشکان متخصص به خصوص جراحان از 40/000/000 تا 240/000/000 تومان در ماه (علاوه بر حقوق و مزایای مربوطه از جمله حقوق هیئت علمی ، ) کارانه می گیرند که با اجرای طرح موسوم به تحول سلامت این ارقام به شدت افزایش می یابد. وچون پرستاران از نزدیک با این مسائل برخورد می کنند و به تمام زوایای آن آگاه هستند و از طرفی بیشترین نقش را در تولید منافع حاصل از اقتصاد درمان دارند و متاسفانه کمترین بهره را از آن می برند( کارانه پرستاران بین 100/000/تا 500/000 تومان در ماه است ) ، در خط مقدم اعتراض به وضع نگران کننده و تاسف بار حاکم بر نظام پرداخت وزارت بهداشت و درمان هستند و انتظار دارند بقیه ارکان جامعه به خصوص رسانه ها و فرهیخته گان در راه رسیدن به آرمان عدالت خواهی و حق طلبی ،آنان را همراهی نمایند . پرستاران خواهان کارانه برابر نیستند بلکه خواستار حذف نظام پرداخت کارانه از سیستم بهداشت و درمان و اصلاح آن می باشند . یعنی در تظام پرداخت بیمارستانها هم مثل سایر ادارات دولت باید فقط حقوق پرداخت شود و منافع حاصل از فعالیت درمانی و تشخیصی بیمارستانها به خزانه دولت برگردد تا صرف رفاه اجتماعی و بهبود وضعیت سلامت عموم مردم شود . باید این شیوه غلط پرداخت به پزشکان برچیده شود و به همه فعالین در بیمارستانها متناسب با در جه اهمیت و حساسیت شغلی حقوق پرداخت شود و آن هم خیلی نباید خارج از عرف نظام پرداخت دولت باشد. دیر یا زود باید به این وضعیت خطرناک خاتمه داده شود . این شوه پرداخت عوارض مهلکی برای آینده کشور دارد که انشااله در آینده نزدیک به طور مفصل به آن خواهم پرداخت . مخلص کلام اینکه ،همه باید به ندای حق طلبی و عدالت خواهی پرستاران محترم لبیک گویند و با همراهی این عزیزان از اتلاف سالانه هزاران میلیارد از منابع محدود این کشور( که تحت عنوان کارانه به گروهی خاص و محدود پرداخت میشود ) جلو گیری نمایند.
  • بهجتی ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    7 0
    تا وقتی ما پرستارها کار کنیم و k رو پزشک به اسم خودش بزنه و کارانه جند میلیونی بگیره طرح تحول که هیچ ،هزار طرح دیگه هم بیاد فقط پزشکا پولدارتر میشن و پرستارها فقیرتر با کارانه 400 تومنی . پزشک از دل پزشک خبر داره نه از دل پرستار
  • نازنین ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    8 1
    احسنت ب مدیریت سایت بخاطر مطرح کردن موضوع فوق ک دغدغه جامعه بزرگ پرستاران است
  • جواد ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    2 2
    به پرستارها خیلی خوب حقوق و مزایا میدن، اگر جای ما بودن با این همه زحمت یكی از رشته های مهندسی میخوندند آخرش هم بیكار بودند چیكار می كردند؟؟ خیلی الان اوضاعشون خوبه راحت میرن سر كار، حقوق خیلی خوبی هم می گیرند. رشته های مهندسی برای 8 ساعت كار تو مراكز غیر دولتی اكثرا ماهی 700 می گیرند. مگه بقیه تو شغلشون زحمت و سختی نمی كشند، فقط پرستار شغلش سخته!!! واقعا جای تاسف كه یكسری انقدر خوشبخت هستند یكسری هم انقدر بدبخت.