یک متخصص پوست و مو با اشاره به اعتقادات غلط در خصوص بیماری لک و پیس یا برص در بین مردم گفت: بیماری لک و پیس در اکثر موارد قابل درمان بوده و بخش‌های مختلف بدن منتشر نمی‌شود.

سلامت نیوزیک متخصص پوست و مو با اشاره به اعتقادات غلط در خصوص بیماری لک و پیس یا برص در بین مردم گفت: بیماری لک و پیس در اکثر موارد قابل درمان بوده و بخش‌های مختلف بدن منتشر نمی‌شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، اظهار کرد: آنچه مردم از بیماری لک و پیس درنظر دارند، آن است که این بیماری آنچنان گسترش پیدا می‌کند که چهره زشتی به بیمار تحمیل می‌شود، در حالی که این بیماری در 20 درصد موارد به خودی خود بهبود می‌یابد و در بسیاری موارد می‌توان آن را درمان کرد.
وی گفت: در مواردی محدود، این بیماری به درمان پاسخ نمی‌دهد و پیشرفت می‌کند.
رضوانی تصریح کرد: مردم با دیدن لک و پیس نگران می‌شوند که این لک و پیس به تمام بدن انتشار یابد، در حالی که این باور اشتباه است و در موارد بسیار محدودی، این بیماری به درمان پاسخ نمی‌دهد و بیماری به نقاط مختلف بدن منتشر می‌شود.
این متخصص پوست ومو افزود: این بیماری تنها پوست را درگیر می‌کند و درون بدن فرد مشکلی وجود ندارد و در حقیقت با این وجود که در دسته بیماری‌های خودایمنی جای دارد، خوشبختانه برخلاف سایر بیماری‌های خودایمنی در داخل بدن مشکلی ایجاد نمی‌کند.
وی تأکید کرد: در این بیماری، سیستم ایمنی بدن، سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست را از بین می‌برد، اما مانند تیروئید، روماتویید آرتریت و یا لوپوس حیات فرد را تهدید نمی‌کند و تنها بخشی از پوست را بی‌رنگ می‌کند.
رضوانی به برخی باورهای غلط در بین مردم اشاره و تصریح کرد: باورهای غلط و عامیانه مانند ارتباط بروز این بیماری با مشکلات کبدی و یا خوردن سردی مانند ماست و ترشی غلط است.
این متخصص پوست و مو تأکید کرد: بیماری برص یا لک و پیس بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست یعنی ملانوسیت‌ها حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد.
وی گفت: این لک و پیس‌ها عموماً خود را در مجاورت حفره‌های بدن مانند بینی، گوش، چشم، دهان و غیره و همچنین روی برجستگی‌های استخوانی آرنج، زانو و برجستگی‌های روی دست نشان می‌دهد.
رضوانی تأکید کرد: درمان لک و پیس سه مرحله دارد در مرحله اول دارودرمانی و استفاده از کورتون‌ها و مرحله دوم استفاده از درمان‌های تابشی یعنی اشعه ماوراء بنفش و لیزر است تا بدین وسیله سلول‌های رنگدانه‌ساز اطراف محل لک و پیس برای مهاجرت به محل تحریک شود.
وی مرحله سوم درمان را سلول‌درمانی دانست که در این روش سلول‌های دیگری را به محل انتقال می‌دهیم .
این متخص پوست ومو گفت: بر اساس رفرنس‌ها و کتاب‌های مرجع این بیماری در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود که شاید علت این امر مراجعه بیشتر خانم‌ها برای درمان باشد.
وی تصریح کرد: با استفاده از روش‌های فوق حدود 70 درصد مبتلایان قابل درمان هستند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha