رئیس سابق دانشگاه تهران گفت: كشورهای پیشرفته روزانه 20 تن گاز سمی به هوای زمین می‌پاشند و در كنار پیشرفت‌های تكنولوژیك، آلودگی آب، خاك، هوا و منقرض شدن هزاران نوع گیاه و جانور هم به وجود آمده است.

فضل‌الله رضا، رئیس سابق دانشگاه تهران در دهه 50 كه واضح نظریه سیستم‌های اطلاعاتی و مقیم كاناداست، صبح امروز در مراسم افتتاحیه نخستین كنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیك صورت‌ افزود: جامعه پزشكی ایران سهم بزرگی در پیشرفت‌های كشور دارد و مقام والای پزشكان ایرانی كه با امكانات محدود به مردم زادگاه خویش خدمت می‌كنند در پیش چشم اهالی فرهنگ ایران روشن است.
وی گفت: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مخابراتی، انفورماتیكی و سایر فناوری‌های جدید، پزشكان مقیم كشور را با آخرین دستاوردهای علمی دنیا آشنا كرده است و پزشكان ایرانی اكنون همپای پژوهشگران دنیا می‌توانند شناسنامه 80 هزار ژن و DNA شناسایی شده را كه حاصل كشف دانش ژنون در دنیاست بشناسند، دستاورد بزرگی كه با تدوین شناسنامه ژنون برای هر نوزاد می‌تواند راهنمای تندرسی و بهزیستی هر فرد باشد.
وی افزود: بسیار شگفت‌انگیز است كه امروزه پزشكان رده اول ایران و جهان می‌توانند این شناسنامه را بخوانند و با استفاده از آن امكان عمر دراز و سالم را برای انسان‌ها فراهم می‌شود. نرم‌افزارهای رایانه‌ای پزشكی، تصویربرداری، تشخیصی كه هر روز از راه می‌رسند، حیطه اثربخشی خدمات پزشكی را بسیار گسترده‌تر كرده است و كارشناسان پزشكی در تمام دنیا از طریق اینترنت با هم هماهنگ‌تر شده‌اند.
وی اضافه كرد: پیشرفت‌های پزشكی دستاوردهای ستایش برانگیزی داشته است و در عین حال مسئولیت اخلاقی و وجدانی پزشكان را نیز بیش‌تر كرده است. جامعه پزشكی امروز وظیفه سنگین‌تری در بهبود سلامت مردم، آرامش جامعه و حفاظت از محیط زیست دارند.
وی گفت: در گذشته پزشكان ایرانی كه برای كسب علم به غرب می‌رفتند، بعد از بازگشت به كشور و مشاهده وضع ایرانیان، دچار دوگانگی می‌شدند زیرا یا باید در ایران می‌ماندند و به مردم زادگاه خود خدمت می‌كردند یا برای ادامه تحصیل در فرنگ می‌ماندند اما امروز به كمك اینترنت امكان دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی همزمان با خدمت به مردم كشور فراهم شده است.
وی افزود: در زمان حاضر از بین 125 هزار پزشك آموزش و پرورش دیده ایرانی حدود 90 درصد در كشورند و 10 درصد در برون مرزها هستند، بنابراین اكنون فاصله پزشكان ایرانی داخل و برون مرز كم شده است.
رضا اضافه كرد: در كشور كانادا كه من مقیم آن هستم، با جمعیتی اندكی بیش از نصف جمعیت ایران حدود 60 هزار پزشك وجود دارد، یكی از مشكلات این كشور هجرت مداوم پزشكان و پرستاران این كشور به آمریكاست كه تا چند سال پیش مردم این كشور را از دسترسی به پزشكان و پرستاران با تجربه محروم می‌كرد، البته در سال‌های اخیر این مشكل كم‌تر شده است.
وی گفت: نخستین نگرانی جمعیت ایران این است كه نسبت پزشكان به جمعیت در حد مطلوب باشد و باید به ازای هر هزار نفر 3 پزشك در كشور داشته باشیم.
وی ادامه داد: اگر در تمام طول تاریخ بخواهیم 4 پزشك سرآمد را نام ببریم در كنار بقراط و جالینوس قطعاً نام ابوعلی سینا و زكریای رازی هم قرار دارد، رازی كه با تألیف كتاب و دایرةالمعارف پزشكی الحاوی و ترجمه آن در غرب مبداء تحولات و پیشرفت‌های پزشكی كشورهای پیشرفته است و بوعلی كه كتاب قانون آن تا چند سال پیش مرجع درسی دانشكده‌های پزشكی بود.
وی گفت: تمدن بزرگ ایران در طول تاریخ به قدری شكوه، عظمت و افتخار دارد كه اگر به آن توجه كنیم هنوز هم می‌توانیم منشاء تحولات بزرگ در دنیا باشیم باید به جای كپی كردن دستاوردهای علمی دنیا، همان‌ها و بهتر از آن را در كشور خودمان بسازیم شایستگی‌های علمی و فرهنگی ما آن قدر بالاست كه هنوز می‌توانیم گهواره تمدن و پیشرفت دنیا باشیم.
رئیس سابق دانشگاه تهران اضافه كرد: 1600 سال پیش در ایران دانشگاه جندی‌شاپور محل تبادل علمی مسلمانان، یهودیان، مسیحی‌ها، سریانی‌ها و هندی‌ها بود و طب ایرانی، یونانی و هندی در آن تدریس می‌شد و بزرگ‌ترین حوزه علمی دنیا بود.
وی گفت: ایران باید با فناوری‌های دنیا هماهنگ شود، دانشمندان ایرانی باید به تازه‌های علمی دنیا واقف شوند و بهتر از آن را در كشور ابداع كنند، توجه به فرهنگ سننتی خودمان مسیر حركت روشن‌تری را برای ما به ارمغان می‌آورد، علم و فناوری باید با فضائل آدمی پیوند بخورد با راهنمای پیشرفت ایرانیان و جهانیان باشد.
وی افزود: فرهنگ سنتی ما به ما آموخته است كه باید مهرورزی، خردورزی، حكمت و دوراندیشی، میانه‌روی و پرهیز از اسراف را سر لوحه كارمان قرار دهیم تا فرهنگ نوعدوستی در كنار پیشرفت‌های علمی حفظ شود در غیر این صورت به جای حركت به سمت بهشت با شتاب به سوی دوزخ حركت خواهیم كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha