از حضور پزشک متخصص در بیمارستان‌ها رضایت کامل نداریم برخی بیماران در ساعت‌های شلوغ اورژانس، پذیرش نمی‌شوند.

جای پزشک متخصص، اورژانس است نه پاویون

سلامت نیوز: از حضور پزشک متخصص در بیمارستان‌ها رضایت کامل نداریم برخی بیماران در ساعت‌های شلوغ اورژانس، پذیرش نمی‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، کمتر کسی پیدا می‌شود که گذرش به بیمارستان دولتی و اورژانس این بیمارستان‌ها افتاده باشد و بدون هیچ گلایه و انتقادی و با رضایت کامل هم از آن‌جا بیرون رفته باشد. مردم گلایه زیاد دارند، همان همراهان بیمار یا خود بیمارانی که شب و نصف شب، به اورژانس‌ها رفته و یا با شلوغی بیش از حد این مراکز مواجه شده‌اند یا از همان جلوی در، آنها را به خاطر نبود متخصص و پزشک رد کرده‌اند. بیمارستان‌های آموزشی که تکلیفشان مشخص است، فقط رزیدنت! همان دانشجویان رشته‌های تخصصی یا دستیار. پزشک متخصص در این بیمارستان‌ها،به سختی پیدا می‌شود.بیمارستان‌های درمانی هم که بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، موظف به حضور متخصص مقیم به صورت ٢٤ساعته است، باز هم همین مشکلات را دارند.

حسن واعظی، رئیس اداره اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت است، او می‌پذیرد که در بیمارستان‌های آموزشی، رزیدنت‌ها ویزیت می‌کنند یا در ساعت‌های پیک اورژانس، برخی از بیماران به خاطر نبود پزشک متخصص پذیرش نمی‌شوند. او حتی از وضع پزشکان مقیم در بیمارستان‌ها، آن‌طور که باید و شاید راضی نیست. با این همه تأکید می‌کند که باید در رفتار پزشکان متخصص تغییر ایجاد شود. واعظی توضیحات بیشتری درباره حضور پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دولتی می‌دهد.


  مردم خیلی وقت‌ها از نبود پزشکان متخصص در اورژانس بیمارستان‌ها گلایه می‌کنند، از این‌که ساعت‌ها باید منتظر باشند تا پزشک، بیمارشان را ویزیت و تعیین‌تکلیف کند، در این پروسه متخصص طب اورژانس و پزشک متخصص کجا هستند؟
  بیمارستان‌های ما درجه‌های مختلفی دارند؛ یکسری از بیمارستان‌ها تک تخصصی هستند، در این بیمارستان‌ها قبل از اجرای طرح تحول سلامت و قبل از پایه‌گیری رشته طب اورژانس و فارغ‌التحصیل شدن متخصص با تعداد قابل توجه در این رشته، متخصص مربوطه در کنار متخصص‌های دیگر باید حضور پیدا می‌کرد. همه اینها مصوبه‌ سال ٨٨ است که با توجه به اهمیت آنها تا پایان سال ٩٣، باید خیلی از این مصوبه‌ها بازنگری و دوباره ابلاغ شوند. این موضوع اما درباره بیمارستان‌های آموزشی متفاوت است چراکه آن‌جا بحث آموزش دستیاران وجود دارد، در این بیمارستان‌ها، ویزیت اولیه از سوی رزیدنت انجام می‌شود، از سوی دیگر خیلی از بیماران ما آن‌قدر شرایط بدی ندارند که همه‌شان در مرحله اول از سوی متخصص تعیین‌تکلیف شوند، اما در اورژانس‌ها موظف هستند که حتی همان بیمار را رزیدنت ارشد راهنمایی کند. در بیمارستان‌های عمومی یا جنرال هم سعی شده تا متخصص طب اورژانس حضور داشته باشد.


  چه تعداد از بیمارستان‌ها متخصص طب اورژانس دارند؟
از ٥٧٠ بیمارستان ما، ٩٤ بیمارستان تحت پوشش کامل ٢٤ساعته طب اورژانس قرار دارند. البته با اجرای طرح تحول سلامت و بسته مقیمی پزشکان متخصص که از برنامه‌های اصلی این طرح است، هر بیمارستان باید یک متخصص مقیم به صورت ٢٤ ساعته داشته باشد. هزینه این حضور را هم وزارت بهداشت پرداخت می‌کند.
  درست است، اما متاسفانه در خیلی از بیمارستان‌های دولتی بنا بر اعلام بیماران، پزشک متخصص حضور پررنگی ندارد و اگر هم باشد به صورت تلفنی ویزیت می‌کند.
بله گاهی به خاطر تعارفاتی که وجود دارد، پزشک متخصص در پاویون یا اتاق پزشکان می‌نشیند، درحالی‌که متخصصی که بودجه‌اش توسط وزارت بهداشت پرداخت می‌شود، نباید در پاویون باشد، این موضوع به صورت صریح در بسته‌های ماندگاری پزشک آمده است. متخصصی که در پاویون یا اتاق پزشکان باشد، متخصص مقیم نیست. متخصص مقیم باید در بخش خودش حضور داشته باشد و در صورت ضرورت پس از درخواست اورژانس در کمتر از ٢٠ دقیقه باید در محل حاضر شود و کمک به تعیین‌تکلیف کند. البته این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی و تغییر رفتار پزشک متخصص دارد. با این همه هنوز این موضوع به‌صورت صددرصد اجرا نشده و ما هم به صورت صد درصد راضی نیستیم. اما در بیمارستان‌های درمانی که ما متخصص مقیم داریم آن‌جا بسیار رضایتمندی افزایش پیدا کرده، چون فقط متخصص حضور دارد و متخصص ناگریز است زمان بیشتری در اورژانس باشد.


  طرح ماندگاری پزشک مقیم هم شامل بیمارستان‌های درمانی می‌شود هم آموزشی؟
بله، ٤٠٢ بیمارستان متخصص مقیم دارد، از این تعداد ١٨٠ بیمارستان دانشگاهی - درمانی و مابقی آموزشی - درمانی هستند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که الزاما همه بیماران با هر سطحی از بیماری، قرار نیست در کمترین زمان توسط پزشک متخصص ویزیت شوند. یک بیماری که مشکل جدی دارد و در مرحله یک یا دو تریاژ قرار دارد، در کمتر از ٥ دقیقه و بیمار در سطح تریاژ ٣، ٤ یا ٥ در کمتر از  ٦ ساعت توسط متخصص ویزیت می‌شود.

  با همه این توضیح‌ها، اما در بیمارستان‌های دولتی اتفاق دیگری می‌افتد. یعنی حضور پزشک متخصص با تأخیر صورت می‌گیرد و همه سراغ آنها را از دستیاران و پرستاران می‌گیرند.
مشکل این است که پزشکان ما خودشان را به بیمار معرفی نمی‌کنند. وقتی یک دستیار ارشد بیمار را ویزیت می‌کند درست معادل همان متخصص است اما از نظر قانونی تعیین تکلیف کردن بیمار به عهده پزشک متخصص است، بیمار برای یک‌بار هم که شده باید از سوی این متخصصان ویزیت شود، اما گاهی چون متخصص ما در حضور چند دستیار در رأس هیأتی بر بالین بیمار حاضر می‌شوند، بیمار نمی‌داند که کدام متخصص او را ویزیت کرده، این موضوع باید در اورژانس‌ها رعایت شود.
    نسبت به وضع حضور پزشکان متخصص در اورژانس‌ها نظارتی می‌شود؟
بله، چک‌لیست‌هایی برای این موضوع وجود دارد، بازرسی‌های سرزده‌ای هم می‌شود. ما چیزی به‌عنوان راند شبانه داریم که متخصصان هیأت‌علمی در بیمارستان آموزشی بین ساعت ٢١ تا ٢٤ حداقل یک بار وارد اورژانس شوند و بیماران را تعیین تکلیف کنند.


  در این میان تکلیف کسانی که از همان درِ اورژانس به‌خاطر نبود پزشک متخصص رد می‌شوند چیست؟
  مسأله‌ای که وجود دارد این است که پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت و کاهش تعرفه‌ها، میزان مراجعه بیماران به اورژانس‌ها زیاد شده، به‌هرحال هر بیمارستانی یک ظرفیتی دارد، به‌ویژه در ساعت‌های پیک یعنی از ساعت ١٧ تا ٢٢ دیگر ظرفیت اورژانس‌ها تمام می‌شود، یک اورژانس ٢٠ تخته، ٦٠ بیمار را پذیرش می‌کند، در این میان ممکن است یک فرد غیرمسئول در اورژانس بگوید که بیمارستان دیگر جا ندارد، یا پزشک نیست، من نمی‌توانم این موضوع را دفاع و یا رد کنم. چون می‌دانم که چنین چیزی هست و حداقل در ساعت‌های پیک چنین چیزی اتفاق می‌افتد. البته پس از اجرای طرح، خیلی از بیمارانی که در خانه‌ها تحت درمان بودند، حالا تخت‌های بیمارستان‌ها را اشغال کرده و مرخص شدنشان گاهی یک ماه طول می‌کشد، به‌هرحال خدمات‌رسانی به همه آنها آن‌طور که ما خودمان انتظار داریم، نیست و شرایطش را هم نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدیه ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    21 2
    با سلام : متاسفانه نبود حضور پزشک متخصص نه تنها برای بیماران بلکه برای پرستاران نیز دردسر ساز شده. خیلی وقتها بیمار در طول شیفت بدحال میشه و ما باید اوردر تلفنی واسه بیمار با کلی دردسر و بیست جا ثبت کردن اوردر مربوطه از متخصص بگیریم جالب اینجاست که دردسر بزرگتری واسه ما ایجاد میشه و اونم اینکه با برخورد بسیار بد و خشن همراهان بیمار مواجه میشیم که چرا متخصص به خودش زحمت نمیده بیاد بالا سر مریضم که تلفنی اوردر میده؟!! طوری صحبت میکنن انگار ما مقصریم و ما باید جوابگو باشیم. خاطره بسیار بدی از یه پسر بچه12 ساله و تشنجهای پی در پی اش دارم و باوجودیکه ازساعت هشت شب تا 12 شب با پزشک متخصص تماس میگرفتیم حتی حاضر نبود جواب تماسها رو بده و این من خودم بودم که باتجربه م واسه بیمار دارودرمانی کردم درنهایت سوپروایزر کشیک مجبور شد ساعت 30 بامداد امبولانس بفرسته خدمت متخصص که حالا که حاضرنیستی جواب تماسهای4 ساعته رو بدی بفرما اومدیم دنبالت بریم بیمارستان دنبال بیمارت !! بماند که پزشک بعداز اینکه به بخش اومد بجای تشکر از من و زحماتم و استرسهایی که کشیدم چه برخورد بدی با من داشت!! بنظرم این پولایی که بعضی از پزشکان میگیرن حرومه ، نمیشه به همه پزشکا تعمیمش داد چون بعضی ها واقعا محترم هستن . اما چه باید کرد اینها هزینه هایی هست که خود وزیر بهداشت براثر سهل انگاری واسه پزشکا تعیین کرده و درحق ما پرستاران واقعا اجحاف کردن
  • حامد ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    17 2
    حقیقت اینه که خیلی وقتها پزشک نیست ولی مهرش هست و داره کار میکنه .
  • ابراهیم ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    14 2
    ترک عادت موجب مرض است
  • میترا ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    12 1
    چیزی که ایشان فرموده اند وضعیت در واقع می باشد و بیمارستان های ما در وضهیت در حال حاضر به سر می برند که با وضعیت در واقع ، فرسنگها فاصله دارد.
  • لیلا.رشت ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    14 2
    خدایا شکر کسی به این مسائل توجه کرد. خانه از پایبست ویران است.باید به همین ترتیب مشکلات عیب یابی شود .در اینصورت است که وزارت بهداشت میتواند سلامت جامعه را به بهبودی سوق دهد
  • رهگذر ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    16 3
    این نیز دلیلی دیگر بر حقانیت اعتراضهای پرستاران به پرداختهای غیر معمول به پزشکان در غالب طرح مقیمی به این اقایان بابت حضور در پاپویونها به ازاء هر شب از 250 تا 750 هزار تومان پول پرداخت می شود
  • ف ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 4
    این ها که در مقاله آمده گوشه ای از مشکلات رفتاری و ایدیولوژیک پزشکان است و خوشحالیم که بالاحره کسی شروع کرد به پآیش و عنوان کردن. اما مشکلات جدی تری نیز وجود دارد از جمله عدم انتقاد پذیری،یکدندگی و خودپسندی،عدم توجه به اصول ایمنی بیمار مانند عدم رعایت بهداشت اصولی دست حتی در اتاق عمل که فاجعه می آفریند. راهکار آنهم این است که پزشکان از راس مدیریتها برداشته شوند و فقط با مشاوره پزشکان و پیراپزشکان قوانین صادر و اجرای آن نظارت شود. پزشکان با هم رودربایستی داشته و از هم ایراد نمیگیرند گرچه به عیوب هم آگاهند.
  • عدالتخواه ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    1 1
    وقتی پرستاران و دستیاران سال اولی حضور دارند و ناچار ند پاسخگو باشند و کسی جرات احضار اساتید را ندارد چه لزومی دارد که از پاویون خارج شوند'
  • سحر ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    5 1
    چرا پرستاران فکر میکنن بابت اتفاقی ک داره تو بیمارستانها میفته فقط اونها هستند ک متحمل سختی های زیادی میشن من اینترن روهم بگین ک باید جور اتند،رزیدنت و پزشک عمومیشونم بکشم باور کنید ما هم نسبت به موضوع فوق شاکی هستیم
  • مجتبي ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    2 4
    متاسفانه اين واقعيت جامعه ماست وبايد پذيرفت كه حتي پس از اين طرح تهوع سلامت جناب وزير و با وجود افزايش مبلغ حظور پزشك به ازاي هر شب به 500 هزار تومان باز هم هيچ پزشكي در بيمارستان در شيفت شب نيست اما اسمش هست و پولش را ميگيرد و اين افزايش قيمت نيز نمي تواند پزشك را مجاب به حظور در بيمارستان كند بايد قوانين سخت تر و پيگيرانه باشد نه اينكه هزينه افزايش يابد ،باز هم پزشك پولش را ميگيرد و حظور ندارد و فقط مهرش كار ميكند
  • ن.ق ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    2 6
    کشور ما با کشورهای پیشرفته تفاوت زیادی دارد . به بیمار بهای اندکی داده میشود . نه تنها پزشک متخصص بلکه رزیدنتها را به زور می توان بربالین بیمار آورد . خیلی از رزیدنتها از 11 شب حاضر نیستند از اتاق خود خارج شوند و فقط به یک دستور تلفنی اکتفا می کنند و علت آن است که خانه از پای بست خراب است
  • HADAVAND ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    1 6
    مشکل اینجاست که نظام فاسد و ظالمانه کارانه همه در آمد حاصل از فعالیت مجموعه بیمارستان (اعم از کارکرد پرستاران ،سایر کارکنان و سرمایه گذاری دولت که هما نا از جیب مردم است ) را به جیب پزشک می ریزد . یعنی تمام عوامل فوق در ایجاد در آمد موثر هستند و منفعت حاصل از آن به پزشکان تعلق می گیرد .که نسبت آن از 90 درصد تا 60 در صد در امد مراکز درمانی متفاوت است. پزشکان متخصص به خصوص جراحان از 40/000/000 تا 240/000/000 تومان در ماه (علاوه بر حقوق و مزایای مربوطه از جمله حقوق هیئت علمی ، ) کارانه می گیرند که با اجرای طرح موسوم به تحول سلامت این ارقام به شدت افزایش می یابد. وچون پرستاران از نزدیک با این مسائل برخورد می کنند و به تمام زوایای آن آگاه هستند و از طرفی بیشترین نقش را در تولید منافع حاصل از اقتصاد درمان دارند و متاسفانه کمترین بهره را از آن می برند( کارانه پرستاران بین 100/000/تا 500/000 تومان در ماه است ) ، در خط مقدم اعتراض به وضع نگران کننده و تاسف بار حاکم بر نظام پرداخت وزارت بهداشت و درمان هستند و انتظار دارند بقیه ارکان جامعه به خصوص رسانه ها و فرهیخته گان در راه رسیدن به آرمان عدالت خواهی و حق طلبی ،آنان را همراهی نمایند . پرستاران خواهان کارانه برابر نیستند بلکه خواستار حذف نظام پرداخت کارانه از سیستم بهداشت و درمان و اصلاح آن می باشند . یعنی در تظام پرداخت بیمارستانها هم مثل سایر ادارات دولت باید فقط حقوق پرداخت شود و منافع حاصل از فعالیت درمانی و تشخیصی بیمارستانها به خزانه دولت برگردد تا صرف رفاه اجتماعی و بهبود وضعیت سلامت عموم مردم شود . باید این شیوه غلط پرداخت به پزشکان برچیده شود و به همه فعالین در بیمارستانها متناسب با در جه اهمیت و حساسیت شغلی حقوق پرداخت شود و آن هم خیلی نباید خارج از عرف نظام پرداخت دولت باشد. دیر یا زود باید به این وضعیت خطرناک خاتمه داده شود . این شوه پرداخت عوارض مهلکی برای آینده کشور دارد که انشااله در آینده نزدیک به طور مفصل به آن خواهم پرداخت . مخلص کلام اینکه ،همه باید به ندای حق طلبی و عدالت خواهی پرستاران محترم لبیک گویند و با همراهی این عزیزان از اتلاف سالانه هزاران میلیارد از منابع محدود این کشور( که تحت عنوان کارانه به گروهی خاص و محدود پرداخت میشود ) جلو گیری نمایند سلامت نیوز: بیش از ۶۵درصد پرستاران از شغل خود ناراضی‌اند